Norge i Maj? Finns det nåt?

Hej,

Jag har ett par utländska vänner som är sugna på Norge. De tänker sig preliminärt en biltur men oxå eventuellt lite vandring. Jag har sagt att det är tidigt än, och att vandring inte är att tänka på innan augusti.

Men hur är det med biltur? Om de vill se allt det vackra, gärna med utgångspunkt från Karlstad, finns det då någon lämplig tur att tipsa om? Hur ser till exempel gudbrandsdalen/romsdal/trollväggen ut vid den tiden?

/Lars

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Man säger att säsongen är från mitten av mai till dess att snön kommer...Men såvitt jag vet ligger det mycket snö i år...

Du finner uppdaterad information på Statens vegvesen:
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger

Trollstigen heter Fylkes vei 63 (Fv63) och är en såkallad ”fjellovergang”.
Går du in på ovanstående länk och väljer fjelloverganger i Sør-Norge och sen scrollar ner lite så finner du Trollstigen i listan och den har just nu statusen ”Vinterstengt”.

Man kan också ringa en automatisk telefontjänst och få samma uppdaterade information uppläst, vilket är helt essentiellt när man kör bil i Norge då det finns många fjelloverganger, också längs stora vägar...Är det storm på fjället så kommer du inte över (jag har provat...).

Telefontjänsten kommer du åt genom att ringa 02030 (+47 915 02030).
Det kan vara lite krångligt om man inte är van vid Norska...men först trycker du 3 för Trafikkmeldinger, vidare till alternativet fjelloverganger, vidare til Sør-Norge, vidare til de alternativ som innehåller Geiranger och efter det läses det upp information om vägarna i området där också Trollstigen (Fv63) nämns.

Generell info:
http://www.visitnorway.com/no/Reise...-Geirangerfjorden-og-Trollstigen/Trollstigen/

Bilagor

• Trolls.jpg
    Trolls.jpg
    8.8 KB · Visningar: 1,938
Hej!
Jag bor i Hemsedal och i år har vi mycket snö detsamma gäller vest-landet. Dock så har mycket av snön smält bort de senaste veckorna nere i dalgångarna. Så mindre turer börjar gå bra. Däremot så ligger snön på högfjället länge. Jag går på topptur på skidor hela maj och endel in i Juni.

Men att ta en tur ut mot Sognefjorden och Geiranger är ju väldigt vackert även om du inte kan åka trollstigen. Romsdalen är också väldigt vackert .

Att åka på fjällvägarna är oftast inget problem om de är öppna. Då ploggas de och sköts om bra. Är det mycket snö drev så får man åka efter plogbil, kolonnkörning. Vid riktigt dåligt väder så stängs det givetvis.

Men jag tycker inte att det är Oklokt att åka till denna del i Norge i maj. Du får otroligt fina kontraster med full vår nere vid fjorden och vinter uppe på fjället.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips