Nordkap - Kapstaden

Hej!
Jag har små tankar att ev cykla Nordkap - Kapstaden i vår/sommar/höst
Söker runt på forum o så men har så svårt att hitta endel svar.
Vet någon hur långt det är om man åker via gibraltar - dakar - ouagadougou - yaounde - kapstaden? Har försökt mäta lite men, inte fått helt klart på avståndet. Jag har erfarenhet av att cykla 17 dagars tripp enbart. Då snittade jag 9-10 mil på resan.
Hur många mil kan man cykla neråt afrika?
Ja har inte tänkt gör stopp i städer flera dagar utan vill trampa på rätt bra hela resan.
Kan man klara sig ner på 7 månader den vägen? Hur tältar man neråt afrika?
Vad får man räkna med för daglig budget?
har massa frågor men tacksam för svar på nån iaf :)

Mvh Daniel
 
Hej!
Jag har små tankar att ev cykla Nordkap - Kapstaden i vår/sommar/höst
Söker runt på forum o så men har så svårt att hitta endel svar.
Vet någon hur långt det är om man åker via gibraltar - dakar - ouagadougou - yaounde - kapstaden?

Räkna med 2000-2500 mil.

Har försökt mäta lite men, inte fått helt klart på avståndet. Jag har erfarenhet av att cykla 17 dagars tripp enbart. Då snittade jag 9-10 mil på resan.
Hur många mil kan man cykla neråt afrika?

Du kan cykla samma sträcka om det är bra väg. Kommer du ut på sämre vägar eller är där under regnperioden så kan du istället räkna med 3-4 mil

Ja har inte tänkt gör stopp i städer flera dagar utan vill trampa på rätt bra hela resan.
Kan man klara sig ner på 7 månader den vägen?

Räkna med ett år istället.

Hur tältar man neråt afrika?

På samma sätt som i Sverige. Man resor sitt tält och sedan sover man i det. Nästa morgon fortsätter man.

Vad får man räkna med för daglig budget?
har massa frågor men tacksam för svar på nån iaf :)

Räkna med 50 kr/dag som du tältar och cyklar. Dagar i städer kan du räkna med 200-300 kr.

/Stellan
 
Bara en tanke; Nordkap ligger inte på fastlandet. Kolla en karta och byt startpunkt. Iallafall om syftet var att starta på nordligaste fastlandspunkten i europa.

Christian
 
Bara en tanke; Nordkap ligger inte på fastlandet. Kolla en karta och byt startpunkt. Iallafall om syftet var att starta på nordligaste fastlandspunkten i europa.

Christian

Tänk även på att Nordkap inte heller är den nordligaste punkten på ön och ön är inte heller den nordligast i Europa.
 
Tänk även på att Nordkap inte heller är den nordligaste punkten på ön och ön är inte heller den nordligast i Europa.

men de har en fin klippa och en fin bilväg.

Nåja, om vi kan ena oss om att detta är fastlandsförbindelse (och det är det såvia ingen jättevåg sköljer bort det, men då vi har landhöjning så kommer det nog att fortsätta vara land) http://maps.google.se/maps?q=North+...06396,21.225586&sspn=26.510121,75.410156&z=13

så bör ju udden väsyter om Mehamn vara den nordligaste
http://maps.google.se/maps?q=North+...606396,21.225586&sspn=26.510121,75.410156&z=9

men udden til öster (slettnes naturreservat) kanske ger den nordligaste punkten med land

rör man sig sen österut så blir nästa kandidat vid Karasjön, men är vi då i europa eller asien.
http://www.worldatlas.com/aatlas/infopage/karasea.htm
MAn brukar ju räkna Uralbergen som europas östgräns, så då hamnar väl den udden precis i Asien.

Christian
 
men de har en fin klippa och en fin bilväg.

Nåja, om vi kan ena oss om att detta är fastlandsförbindelse (och det är det såvia ingen jättevåg sköljer bort det, men då vi har landhöjning så kommer det nog att fortsätta vara land) http://maps.google.se/maps?q=North+...06396,21.225586&sspn=26.510121,75.410156&z=13

så bör ju udden väsyter om Mehamn vara den nordligaste
http://maps.google.se/maps?q=North+...606396,21.225586&sspn=26.510121,75.410156&z=9

men udden til öster (slettnes naturreservat) kanske ger den nordligaste punkten med land

rör man sig sen österut så blir nästa kandidat vid Karasjön, men är vi då i europa eller asien.
http://www.worldatlas.com/aatlas/infopage/karasea.htm
MAn brukar ju räkna Uralbergen som europas östgräns, så då hamnar väl den udden precis i Asien.

Christian

Nordkap är i alla fall den nordligaste punkten man kan köra till med en normal bil. Jag har inte möjlighet att kolla på google maps men ska göra det vid ett senare tillfälle. Europas östgräns brukar räknas i mitten av Uralbergen och jag vet inte hur det ser ut där Uralbergen går ut i havet. Ligger den punkten nordligare än den nordligaste i Norge?

Den nordligaste ön i Europa ligger vid Svalbard

Nordkap är bra att börja på...
 
Tack!

Wow tack för alla svar!
Haha jag har väldigt dåloig koll exakt på allt uppåt, jusste iof knivskjellodden va nordligast såg jag nu :)
Det blir nog inget, hade tänkt att de va kanske 200 dagar att vara borta men insåg att även det inte är bra att vara iväg från min vardag i nuläget. hehe tälta vet ja hur man gör ;) men tänkte ifall de kanske är dumt att bara slå upp överallt, om de finns campingar/gårdar man kan slå sig in på. jag var för dåligt påläst, men tack har hjälp mig!

Mvh Daniel
 
Jag vet... Men det går att cykla hela vägen dit och man behöver inte åka båt

Wow tack för alla svar!
Haha jag har väldigt dåloig koll exakt på allt uppåt, jusste iof knivskjellodden va nordligast såg jag nu
Det blir nog inget, hade tänkt att de va kanske 200 dagar att vara borta men insåg att även det inte är bra att vara iväg från min vardag i nuläget. hehe tälta vet ja hur man gör men tänkte ifall de kanske är dumt att bara slå upp överallt, om de finns campingar/gårdar man kan slå sig in på. jag var för dåligt påläst, men tack har hjälp mig!

Mvh Daniel
 
Jag klurar på att köra Kinnarodden-Punta de Tarifa (nordligaste fastlandspunkten och sydligaste fastlandspunkten i Europa) om 2-3 år. Vad jag får fram är Kinnarodden den nordligaste fastlandspunkten och närmaste samhälle är Mehamn. Men det verkar vara väldigt svårt att starta precis från Kinnarodden pga dålig infrastruktur eller snarare tuff terräng.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.