Nordkalottleden Kilpisjärvi-Abisko.

Hejsan gott folk. Som rubriken lyder så planerar jag min första ensam-vandring i fjällen. Efter att ha övertalat min sambo om hur säkert det är, och att jag minsann har en spot så fick jag till slut ok. Men nu vill jag ändå höra efter med er andra mer erfarna. Jag är helt enkelt nyfiken på ifall någon gjort denna tidigare och skulle kunna tänka sig att ev. dela med sig av erfarenheter och tips. Är det något jag bör tänka på på min första ensamtur, hur är leden i allmänhet osv? Har förstått att det finns en del björn på den norska sidan främst då i dividal, även norges tätaste järvbestånd. Bör jag tänka mig för med mathantering eller liknande? En del vad har jag också sett att det är. Tacksam för all hjälp jag kan få. Och jag vill även tacka alla ni andra hjälpsamma själar som skänkt mig klarhet i tidigare trådar och frågeställningar. Mvh Jonathan

Jag har vandrat denna sträcka solo i början av september 2011. Har skrivit en berättelse om vandringen för någon annan tidigare. Just nu befinner jag mig i Kalifornien men reser på lördag hem till Sverige. Jag kan skicka berättelsen till dig via email i början av nästa vecka.
Mvh. Veni

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips