Nordiska Tält

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Har en bekant som köpte ett, det blev deras campingtält då det väger, men de är mycket nöjda med det. För vandring köpte de ett begagnat lättare.

Jag gjorde en sökning på Nordisk tält men fick ingen träff på varumärket. Tur att några har koll ;)
Jämfört med mitt tält så är Telemark 2LW väldigt lik i storlek och pris men väger nästan hälften.
1700g mot 950g

Man får kanske räkna med att tältet väger lite mer, mitt tält som skulle väga 830 väger 860 på min våg. Vet inte om de räknar med påsarna.
Så här långt verkar det vara ett helt ok tält för de pengarna. Det har en 8mm Dac-stång, 4 v-pinnar (står Dac på dem också). 8000 mm vattenpelare i golvet (håller tätt än så länge).
Testat det i hyfsat blåsigt väder (10 sekundmeter, 18 i byarna) och det var inga problem.
Väldigt lätt att slå upp och lätt att få det spänt och fint.
Yttertältet är jättetunt, bara 10 d, känns som en tunn vindjacka. Men jag såg att Hillebergs nya Enan har lika tunn duk, och det tältet kostar tydligen dubbelt så mycket, såg första prisuppgiften här:
https://www.outdoorfeeling.com/cgi-bin/detail.pl?id=131393115&produktid=5584

Vore mycket intressant med recension vad det lider...

Jag har ett Nordisk telemark 1 lw. :)
Men har bara haft det sedan i höstas och inte använt det så mycket än.

Åhh. Vore mycket uppskattat om du ville dela med dig av dina intryck när samlat på dig sådana!

Deras Telemark, fast då 2 ULW, var med bland kandidaterna när jag skulle köpa tält för fjällöparturer. Sett till specifikation är det ju ett mycket kompetent tält. Men kombinationen av att det inte stod så mycket användarrecensioner att finna, och att det inte fanns i närheten för att syna i verkligheten gjorde att jag fegade ur.

Framförallt hur du upplever ventilationen vore mycket intressant att få veta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips