• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

"Nordea fraudkampavdelningen"

Måste bara delge ett exempel på skrattretande bedrägeriförsök.
Möjligen finns det någon som trillar dit, men de flesta borde trots allt dra på smilbanden åt:
"Pa grund av det förklarar Nordea nästa manad för manaden av fraudkamp.

Att det sedan börjar bli odrägligt mycket spam/fraud i omlopp är däremot rätt tröttsamt.


God dag, bäste kund!
För Nordea har sommar 2006 blivit en av de mest fulla med illegala operationer. Det
blir allt oftare att den konfidentiella informationen om vara kunder intresserar
svindlare. Det är rätt manga som vänder sig till oss för att vi skyddar deras konto
mot förlust av pengar.

Pa grund av det förklarar Nordea nästa manad för manaden av fraudkamp. Fram till 1
September skall alla vara kunder aktivera den nya kontosäkerhetssystemet. Vi har
genomfört ett stort arbete för att förbättra det. Systemet har blivit kontrollerat
av ledande specialister inom e-betalningssytemen och alla oberoende expeterter har
redan bekräftat dess fullvärdighet vad gäller fraudbekämpning. Pa grund av att dessa
uppgifter kan användas av kriminella, piblicerar vi inte dem i öppna källor.

Du har blivit slumpmässigt vald som deltagare i systemets avslutningsprov. För
tillfället föreslar vi att Du klickar pa länken
http://app.nordea.se/login/security.html och genom en vanlig inloggning till
Internet-banking aktiverar det nya säkerhetssytemet. För tillfället kan Du märka
vissa förbiseenden medan Du arbetar. Vi vet att de finns, och ber Dig därför att
inte ge oss nagon tillägginformation om problem som har uppstat, vi skall lösa dem
pa egen hand.

Vi skall uppmärksamma Dig att fran och med september blir Du tvungen att använda det
nya säkerhetssystemet i alla fall, annars kommer Dina konton bli blockerade tills
Din fulla personliga identifikation är klar. Därför föreslar vi att Du sa snart som
möjligt börjar tillämpa de nya säkerhetsstandarderna.

Med vänliga hälsningar,
Nordea fraudkampavdelningen


DISCLAIMER:
Jag vill påpeka att jag inte vill bidra till att få någon att tro att ovanstående brev formulerats av Nordea!
 
Ingen fara, inget i mailet verkar kunna sprida någon skit och aktuella sidan finns inte. Dessutom har NORDEA info om detta på sin förstasida. Verkar vara ett skämt från början till slut :)
 
Sidan fanns nog ett tag. Men jag är förundrad över hur folk kan gå på det ena bedrägeriet efter det andra med riktigt tafflig svenska.

Jag förusätter fortfarande att då min banmk vill kommunicera med mig så gör de det på en korrejkt svenska, men det kanske är jag som är gamm,almodig av mig.

Christian

PS. Som vanligt så var det som såg ut som en URL i brevet inte den URL man skickades till. Men många ser inte detta tyvärr.
 
Almgren; sa:
Men jag är förundrad över hur folk kan gå på det ena bedrägeriet efter det andra med riktigt tafflig svenska.

Problemet är väl att en stor del av befolkningen inte skulle känna igen välskriven svenska om den så kom flygande genom fönstret och slog dem i ansiktet med en nytinad mammutsnabel. Då saknar man ett fraudkampfilter.

Sen är det ju långt ifrån alla seriösa företag som lyckas anlita människor som kan stava, vilket till exempel en genomläsning av senaste Ikeakatalogen (förlåt, IKEA katalogen) kan visa.
 
Jo Martin du har rätt. Men favoiriten i brevet ovan är nästan

För tillfället kan Du märka
vissa förbiseenden medan Du arbetar. Vi vet att de finns, och ber Dig därför att
inte ge oss nagon tillägginformation om problem som har uppstat, vi skall lösa dem
pa egen hand.


förbiseenden?
inte ge oss någon tillägginformation?

Går man på sånt får man nästan skylla sig själv.

Sen att jag som inte ens är Nordeakund nu fått detta mail två gånger kan ju vara en signal att det inte står rätt till:)
 
Det här skulle ju kanske tyda på att man inte kan göra alla transaktioner på ett normalt sätt när man loggat in??

Fast då ringer man INTE supporten!

:):):)
 
Vad jag vet så var det minst en kund som gick på det och blev av med ca 100.000:-. Nordea har lovat ersätta kunden. Så det behöver inte vara så många som luras för att det skall bli lönsamt för skojaren.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.