Nogranhet ?

Är avvikelserna på en GPS relaterat till kartans Log/Lat,
eller varierar avvikelserna från gång till gång.
Ja menar om jag går en rutt med min GPS
varierar då rutten med 0-100 meter
nästa gång jag ska gå den rutten.
Eller är det när man lägger upp rutten på en karta,
som felet blir.

bo-gunnar.reit@lm.se (Bo-Gunnar Reit)

Gäst
Avvikelsen varierar

Avvikelsen har huvudsakligen två orsaker.

Den ena är störningen, som avsiktligt är pålagd och som varierar i tiden. Den är på nivån +-100 meter och gör att kommer att det blir olika varje gång du går rutten. Sättet att eliminera detta fel är att satsa på DGPS.

Den andra orsaken kan vara att du jämför lat/long från GPSen med kartans lat/long. I Sverige kan det ge ett fel på 100-300 meter. Detta fel är konstant i tiden men varierar från plats till plats.

Gå in på Lantmäteriets hemsida (www.lm.se) och ta dig vidare till SWEPOS och Geodesiprogram så hittar du en utförligare beskrivning.

På den nya terrängkartan och den ny fjällkartan är lat/long givna i samma system som GPS primärt jobbar i.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips