Nödvändigheten av ståltafs vid gäddfiske?

dave1

Avslutat
Fireline tycker jag inte är nån höjdare som tafsmaterial. Det nöts lätt av. Jag använder tafsmaterial, tunn plastbeklädd och knytbar stålvire, från Loop och Guideline. Loops är något bättre men dyrare. Guidelines är dock helt okej.
 
Jag kör nylonöverdragen wire när jag fiskar med jerkbait eller trollar medans jag kör med spunnen rostfri wire av rostfritt stål vid gäddmete och fiske med jigg. Allt matriel för att göra egna taffsar fins i fiskebutikerna. Nylonöverdragen wire blir stela taffsar medans spunnen wire blir en mjuk tafs som går att knyta. Jag föredrar att göra egna taffsar så jag kan få exakt den längd jag vill ha och min erfarenhet är att mina egna taffsar även håller bättre.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nylonöverdragen stålwire

phorsell; sa:
Jag kör nylonöverdragen wire när jag fiskar med jerkbait eller trollar medans jag kör med spunnen rostfri wire av rostfritt stål vid gäddmete och fiske med jigg. Allt matriel för att göra egna taffsar fins i fiskebutikerna. Nylonöverdragen wire blir stela taffsar medans spunnen wire blir en mjuk tafs som går att knyta. Jag föredrar att göra egna taffsar så jag kan få exakt den längd jag vill ha och min erfarenhet är att mina egna taffsar även håller bättre.

Jag provade en sådan för x antal år sedan,tyckte det var för mycket bökande med wirelåsen.Dessutom fick jag känslan av att dom hämmar framförallt wobblerns gång ganska rejält.Finns det mjukare nu för tiden?


skitfiske
peter
 
Jag tänkte kasta med drag nästa gång och senare blir det mete. Med andra ord så är det spunnen wire som är rätta medicinen? Mjuk och följsam med andra ord.

Får väl investera i ett kit och börja tillverka själv då.

~Paul~
 
ping; sa:
Har inte viremärket i huvet,damyl kanske.Heter nåt med seven strand tror jag.Tunn,mjuk och knytbar,gör att man kan ta med kittet om man behöver fixa till något specifikt snabbt.Lekande och beteslås finns det en uppsjö av,pärlor eller upphängare kan vara bra i vissa lägen.


skitfiske
peter

Efter lite tankeverksamhet kom jag ihåg vilket märke det är som jag brukar använda.Drennan seven-strand,lekande och beteslås från Berkeley.


skitfiske
peter
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
PRO LEADER

..finns det en wire som heter. Jag tror att tillverkaren är Power Pro, samma som gör den excellenta flätlinan "Power pro"! Wiren är knytbar och är lätt att räta ut efter ett hugg eller ett bottenapp, en egenskap man värdesätter efter att ha knixat ett antal tafsar till oigenkännlighet...
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.