Nödsändare, bra eller dåligt?

i princip alla produkter i detta segment har GPS mottagare och mobilsändare/mottagare inbyggda
i en mindre enhet. Det rör sig inte om mobiltelefoner eller andra prylar med GPS mottagare.
När det gäller sånt här så ska man också vara medveten om vilken generation av mobil-
kommunikation manickerna kommuniserar på - på jobbet förlorade vi nyligen kontakten
med en hel svärm av miljöövervakningsdosor som använde 2G-versionen när Telenor
släckte ner det systemet... Klart o-bra, och drar med sig kostnader på hundratusentals
kronor att ersätta...
... en garmin inreach kan uppenbart användas som en gps-tracker som använder sig av satelliter
och inte mobilnätet.
Ja, de (Garmin) använder exakt de kommunikationssystem som såväl navigationen som nöd-
kommunikationen normalt utnyttjar - de (Garmin) har bara kommit på ytterligare ett sätt att
generera användarvärde som ursprungets DeLorme InReach inte hade före Garmins uppköp.

Och de (Garmin) har sedan bestämt sig för att 10-minuters-loggningen av position i Recreation-
abonnemanget ingår i månadsavgiften som man ju ändå betalar.
(I det mycket magrare Safety-abonnemanget kostar loggningen extra...)
Man bestämmer helt själv OM man vill ha loggningen igång men min erfarenhet är att familj
och bekanta vill att man har den igång. Då kan de följa framdriften i realtid på kartbilden i
loggningssidan på Internet, och detta helt utan att ha kontakt med och/eller störa resenären...
/Odd

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har familjemedlemmar som gärna vill att jag hör av mig under mina ensamvandringar. Än så länge har mobilen funkat, men jag får kolla på bättre alternativ i framtiden.

Det är bara kolla på alla som ägda av mobilen och mobilen har en off-knapp.
Jag hoppas alla som har en mobil har valt det och själva väljer hur och när de använder den. De som har en mobili sitt arbete hopas jag kan stänga av eller lägga undan den då inte arbetet betalar en för att ha den tillgänglig.

Vi är tänkande varelser som kan göra val.

Att hävda att en nödsändare äger ens liv låter märkligt i mina öron.

/Patrik

Jag hoppas alla som har en mobil har valt det och själva väljer hur och när de använder den. De som har en mobili sitt arbete hopas jag kan stänga av eller lägga undan den då inte arbetet betalar en för att ha den tillgänglig.

Vi är tänkande varelser som kan göra val.

Att hävda att en nödsändare äger ens liv låter märkligt i mina öron.

/Patrik
Fast det har jag inte hävdat.

Själv är jag helt odigitaliserad på mina vandringar, förlitar mig endast på karta och kompass. Finner det betydligt lättare att navigera i fjällvärlden än hemma i storskogen. Det är enligt mig den bästa säkerheten på tur.

Finner det betydligt lättare att navigera i fjällvärlden än hemma i storskogen. Det är enligt mig den bästa säkerheten på tur.

Det borde vara ett minimum att man hjälpligt behärskar grunderna med karta och kompass innan man ger sig ut på turer i fjällen.

Har varit med om att folk gått vilse uppe på Fulufjället i fullt dagsljus och bra väder, gissningsvis för att mobilen dött.
Det löste sig den gången genom att andra vandrare hjälpte till att visa vägen.

Då är det förmodligen något i förberedelsen inför fjällvandring som inte är riktigt på plats.

Nu handlar hela forumet mest om vandring i Sarek och många inlägg verkar tänka på vanlig vandring i just Sarek.

Finns andra områden och självklart också områden i Sarek som är potentiellt farliga om man har otur (också relativt oberoende av erfarenhet).
Ja, alla områden där man vandrar oledat eller eljest med områden med få vandrare och inte har mobiltäckning. Det kan alltså vara ganska smart att kontrollera täckningen på ens mobilbonnemang innan man ger sig ut i "vildmarken".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips