Om kartan blåser bort som beskrevs tidigare är det bra att ha den där ursprungliga förmågan att orientera utan karta som en skribent trodde vi var på väg att tappa.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nödsändare, bra eller dåligt?
- Trådstartare GustavOh
- Start datum
Falsklarm har alltid förekommit och oftast är det barn som ska busringa eller dementa åldringar som ringt fel, men hur många av dom falsklarmen kommer ifrån folk i nöd på fjället?4 miljoner nödsamtal om året säger väl allt? De flesta falsklarm.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Ok, det gör ju det men däremot blir man ju inte normalt hämtad i någon ambulans om man brutit benet. Ringer 112 gör de flesta inte heller.Så "brutna ben" tycker inte fredrik kräver akutsjukvård alltså. Bra, då vet vi.
Men du kan väl ändra exemplet till magsjuka eller svårt vrickad fot. Eller kanske att tältet har blåst bort i en storm och du är genomvått.
Tror väl egentligen du borde förstå att det finns tillfällen där man hemma tar en taxi till sjukhuset eller väntar hemma medans man mitt ute i ödemarken har problem.
Jag är inte aktiv i debatten om onödiga larm, men kan ändå inte som åskådare låta bli att skriva: Kan ingen av er leta fram lite fakta om hur stort problemet är. Om det inte går att hitta kan man ringa någon inom fjällräddningen som en skribent föreslog. Det skulle vara nyttigt för tråden med lite mer kunskap.
Jag bröt armen i en cykelolycka och fick åka ambulans efter att någon ringt 112.Ok, det gör ju det men däremot blir man ju inte normalt hämtad i någon ambulans om man brutit benet. Ringer 112 gör de flesta inte heller.
Men du kan väl ändra exemplet till magsjuka eller svårt vrickad fot. Eller kanske att tältet har blåst bort i en storm och du är genomvått.
Tror väl egentligen du borde förstå att det finns tillfällen där man hemma tar en taxi till sjukhuset eller väntar hemma medans man mitt ute i ödemarken har problem.
Ang 4 miljoner samtal till 112 och att de flesta är falska, som @pooll säger, visar bara att @pooll jämför äpplen med päron. Det går inte att jämföra att ringa 112 med att trycka in knappen på en nödsändare.
Jag tycker synd om de som tror på sådan argumentation.
Det vore mer intressant att få reda på hur många icke akuta larm som skickats med en nödsändare jämfört med antalet totala larm med nödsändare.
Jag tror, och jag menar tror, att man tänker både en och två gånger innan man larmar med nödsändare.
Det vore mer intressant att få reda på hur många icke akuta larm som skickats med en nödsändare jämfört med antalet totala larm med nödsändare.
Jag tror, och jag menar tror, att man tänker både en och två gånger innan man larmar med nödsändare.
Med samma logik kan väl kartan blåsa i väg?![]()
Man kan ju ha kartan i ett kartfodral med "Livlina" om man är orolig för det.
Jag trycker på "håller med"-knappen!Ang 4 miljoner samtal till 112 och att de flesta är falska, som @pooll säger, visar bara att @pooll jämför äpplen med päron. Det går inte att jämföra att ringa 112 med att trycka in knappen på en nödsändare.
Just det här inlägget behövs i den här tråden för att föra ämnet till en vettigare nivå.
Inte hämtad? Hur tror du det ser ut i Åre och Sälen vintertid med alla benbrott i backarna? Tror inte de ringer taxi från slalombacken.Ok, det gör ju det men däremot blir man ju inte normalt hämtad i någon ambulans om man brutit benet. Ringer 112 gör de flesta inte heller.
Jag värderar inte, utan drar slutsater efter vad sos alarm själva skriver om det. Har länkat tidigare, men kan görat igen.

Nödnumret 112
112 är Sveriges nationella nödnummer. Ring 112 om du befinner dig i en akut nödsituation då det är fara för liv, egendom eller miljö.

Observera att det ingenstans står att man i fjällen får larma av andra anledningar, men hänvisar till ett satellit- telefonnr om man inte kan ringa på vanligt vis.
Förlåt, de i slalom baken tar nog inte taxi till akuten. Du har rätt ännu en gång med att det förekommer att folk inte tar taxi till akuten vid benbrott.Inte hämtad? Hur tror du det ser ut i Åre och Sälen vintertid med alla benbrott i backarna? Tror inte de ringer taxi från slalombacken.
Jag värderar inte, utan drar slutsater efter vad sos alarm själva skriver om det. Har länkat tidigare, men kan görat igen.
![]()
Nödnumret 112
112 är Sveriges nationella nödnummer. Ring 112 om du befinner dig i en akut nödsituation då det är fara för liv, egendom eller miljö.www.sosalarm.se
Observera att det ingenstans står att man i fjällen får larma av andra anledningar, men hänvisar till ett satellit- telefonnr om man inte kan ringa på vanligt vis.
Jag gjorde ett misstag, borde ha skrivet vrickat foten rejält och jag kanske ska precisera att det ska vara hemma och inte i någon slalom backe.
Att scenariot jag beskrev är ditt drömscenario om man byter ut brutet ben stämmer i alla fall.
Men vi vet ju att du inte vill ha någon fjällräddning överhuvudtaget, i alla fall inte för folk som gör farliga saker.
Konstigt att fjällräddning åker ut och räddar folk når de får in ett alarm med en nödsändare når det är så uppenbart att det gör man inte i Sverige enligt information om 112 numret.
Jag tror SOS Alarm/112 tar för givet att det är just telefonsamtal de ger regler för i
den ovanstående länken: Nödnumret 112
Vad vi här diskuterar är väl nödlarm som går fram från en nödsändare (med en-vägs
eller två-vägs kommunikation - dvs epirb elt plb etc samt Iridium/Garmin-utrustning)
från områden som alltså saknar mobiltäckning? Såna larm hanteras i Sverige av den
landsgemensamma flyg- och sjöräddnings-centralen JRCC (Joint Rescue Coordination
Center) i Göteborg. (Också inkommande kommunikation från Garmins egen RCC i USA
går till JRCC - när det gäller larm via Iridium.) Som jag uppfattat saken så har SOS Alarm
inget alls att göra med den satellitbaserade larmkedjan innan de ev. blir inblandade av
JRCC. JRCC vänder sig nog normalt direkt till polis, sjöräddning, fjällräddning etc för
att hålla kontaktvägarna kortast möjliga...
/Odd
Vad vi här diskuterar är väl nödlarm som går fram från en nödsändare (med en-vägs
eller två-vägs kommunikation - dvs epirb elt plb etc samt Iridium/Garmin-utrustning)
från områden som alltså saknar mobiltäckning? Såna larm hanteras i Sverige av den
landsgemensamma flyg- och sjöräddnings-centralen JRCC (Joint Rescue Coordination
går till JRCC - när det gäller larm via Iridium.) Som jag uppfattat saken så har SOS Alarm
inget alls att göra med den satellitbaserade larmkedjan innan de ev. blir inblandade av
JRCC. JRCC vänder sig nog normalt direkt till polis, sjöräddning, fjällräddning etc för
/Odd
Ok, intressant synpunkt Trodde de gick via samma central på nåt vis eftersom polisen koordinerar fjällräddningenJag tror SOS Alarm/112 tar för givet att det är just telefonsamtal de ger regler för i
/Odd
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg