Nödmobil med fysiska knappar?

Vill ha en tålig (det som på utrikiska ofta kallas rugged) mobil att ha i fickan på flytvästen vid paddling samt vid skridsko som ska klara ett rejält plurr (dvs IP68) och ha fysiska knappar - inte bara pekskärm. Dessa är skalkrav även om jag planerar ha den i vattentät påse. Batteitid att klara en heldag på vintern påslagen i standbyläge. Gärna stöttålig enlgit MIL-STD-810H.

Rimligt pris önskar jag också då jag trots IPklassnig räknar med att den inte kommer att hålla mer än 1-2 år innan fukt gör den opålitlig. Köper den kontant, så inga avtal med abonemang - sätter i ett enkelt kontantkort bara. Kommer ju huvudsakligen att nyttja min nedpackade ordinaria touch-mobil för planerade samtal/surfningar.

Bonus är om den har blåtand, hyfsad kamera, bra lyslampa, äkta FM radio, möjlighet till webläsare (kolla väder mm) eller väderappar.
Utbytbart batteri är också ett plus. Fysisk direktknapp för 112 är också plus i kanten.

Har hitills hittat denna som verkar klara det mesta jag önskar, bortsett från bra kamera

Någon som har fler tips?

/Patrik
 
Har du kollat Sonim - de mobiltelefonerna tål det mesta. Anser visst själva att MILSPEC inte är tillräckligt...

Själv använder jag CAT S60 numera, sämre än min gamla SONIM - men komplettare.
/Odd
 
Senast ändrad:
Jag har fortfarande en Samsung Galaxy S5. Den är eller var vattentät och har varit med om flera skarpa skridskoplurr utan extra vattentät påse. Långsam med dagens måttförstås men fysisk hemknapp och avstängningsknapp som kan programmeras till att svara på samtal avsluta samtal och larma.

Thure
 
Jag har fortfarande en Samsung Galaxy S5. Den är eller var vattentät och har varit med om flera skarpa skridskoplurr utan extra vattentät påse. Långsam med dagens måttförstås men fysisk hemknapp och avstängningsknapp som kan programmeras till att svara på samtal avsluta samtal och larma.

Thure

Kan nämnas att dessa funktioner finns kvar i nyare vattensäkrade Galaxy, min S10e ex. via handikappfunktionerna (power button to end call, volume up to answer)
Man kan också konfigurera så att en hamring (3-4 ggr valbart) på den fysiska powerknappen skickar location, kort ljudinspelning, meddelande, bilder till ett gäng kontakter och när det är gjort upprättar den ett samtal till en kontakt.

Undvik bara allt för mycket tillit till mobiltäckningen ute i skogarna för att kalla på hjälp vid ett nödfall, särskilt om ni har brytit er på nåt sätt och inte ens kan resa er upp med telefonen. Ofta går dock SMS iväg och det är klart bättre med ett möjligt sätt till undsättning än inget.
 
Liksom Thure så har jag en Samsung men en S8. Den är vattentät och har som Thure klarat flera plurr vid långfärdsskridskoåkning. Jag har även tappat den i vatten några gånger i samband i och urstigning vid kajak paddling. Som längst låg den i vattnet (Vänern) 1 timme då jag upptäckte förlusten efter 30 min paddling och vände åter för mobilfiske.
Alla gånger har mobilen funkat utan problem efter plurret. Det enda som ofta uppstått är att den varnar för fukt i laddanslutningen. Men det har inte påverkat funktionaliteten.
Jag har mobilen i en bröstficka vid skridskoåkning och fjällvandring samt i en ficka utanpå flytvästen.
Sedan har jag alltid min livlina lättillgänglig, en PLB, som jag kan larma med via satellit med en enda knapptryckning förutom att fälla ut antennen. Den ger en extra trygghet och är oberoende av mobiltäckning som tex vid fjällvandring eller skridskoåkning i obygd.
Kräver inget abonnemang bara en registrering.
 
SMS går väl på 2-3 G där sådant finns kvar.
Och i de flesta bebodda trakter finns lite täckning om ej för surfning ställer man om till 3 G kan man även suuuurfa lite lika som det var för 20-30 år sedan.
Finns bara lite regnskydd som ett stort träd,något överhäng av sten el dyligt går det ju att anv en vanlig telefon ute utan hög IP klassning.
Och i nödfall får man väl ´offra´en mobil(vi som nöjer oss med lite enklare Android behöver ju ej vara så rädda om telefonen)
 
Har ännu inte köpt nödmobil men jag tror inte jag var tillrckligt tydlig i min kravspec - fysiska knappar är ett måste - jag vill säker kunna ringa från vattnet och fuktiga fingar på en pekskärm vet jag av erfarenhet (utan fara) fungerar dåligt. likaså fuktiga fingrar genom att vattentätt fordral med pekvänlig plast fungerar dåligt. Därför vill jag ha fysiska knappar.

Funderar även på vad som är billigaste abbonemang/kontantkort för en telefon som det väldigt sällan ska ringas från/till. Startar en egen tråd om det.

/Patrik
 
Inte heller jag har några konkreta tips på telefoner

Däremot vill jag göra dig uppmärksam på den pågående nedsläckningen av 2G(GSM) och 3G-näten
Som planerna nu ser ut kommer 3G att fungera som längst till utgången av 2024 och för 2G(GSM) gäller 2025
Läs mer hos PTS
Avveckling av 2G- och 3G-nät | PTS

Att i dag köpa en telefon som inte klarar åtminstone 4G och VoIP (finns det?) verkar därför inte så genomtänkt.
Men du kanske planerar att återvinna din nya telefon efter som längst tre år?
 
Inte heller jag har några konkreta tips på telefoner

Däremot vill jag göra dig uppmärksam på den pågående nedsläckningen av 2G(GSM) och 3G-näten
Som planerna nu ser ut kommer 3G att fungera som längst till utgången av 2024 och för 2G(GSM) gäller 2025
Läs mer hos PTS
Avveckling av 2G- och 3G-nät | PTS

Att i dag köpa en telefon som inte klarar åtminstone 4G och VoIP (finns det?) verkar därför inte så genomtänkt.
Men du kanske planerar att återvinna din nya telefon efter som längst tre år?

Vad jag planerar och vad telefonenes kvalitet medger är tyvärr inte nödvändigtvis samma sak. Just nödtelefon skulle jag kunna tänka mig att köpa och ha länge men jag kalkylerar med att den kommer att lägga av efter ett antal ofrivilliga bad, även om den är IP68-klassad. Pengamässigt är det nog hanterbart men miljö- och resursaspekten gör att jag inte vill byta efter kort tid.
Att 3G redan börjat fasas ut vet jag om (och läst om en del bilägare som har halvgamla bilar som tappat uppkopplingen då 3G slocknat) men att avvecklingen av 2G var så aggresiv som 2025 hade jag inte helt koll på men förstår att man vill åt 900 och 1800 MHz m fl för nyare generationers mobiltelefoni.
Tack för påminnelse, ska definitivt överväga att min kommande nödmobil klarar 4G också.

/Patrik, som hoppas slippa vaska nödmobilen tidigt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Billigaste mobilabb/kontantkort för nödmobil? Säkerhet och räddning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.