Njoatsosvagge

När man läser om vandrare så kommer NV in i Njoatssosvagge och sedan vidare via Vallevagge till Kvikkjokk, vadar dom flesta vid utloppet av Lulep Njoatsosjavrre. Finns ju ett område mellan Gasska och Lulep (Njoatsosjavrre) men aldrig läst om ngn som gått över till Luleps SV sida. Skulle det kunna vara ett alternativ, eller är dert bättre gå på den NO sidan där stigen går och sedan vada över vid Luleps utlopp?

Jag har Njoatsosvágge på min upplevelselista. Hade tänkt utgå från Kvikkjokk och vada Standárjåhkå samt Máderjåhkå (innan den blir Máderjåhkå). Tror det är riktigt läckert att ha Sähkok till höger om en när man går i Njoatsosvágge. Sedan fortsätta runt och uppåt, så jag har Bálgatjåhkå på min vänstra sida och...

Ja, resten har jag också en plan för...

Åhhh...nu vart det sug i Sarektarmen igen!

Har gått från Kvikkjokk via Vallevagge osv genom Njoatsosvágge två gånger. Vyerna är fantastiska vid fint väder och dramatiska i lagom ”dåligt”.

Båda gångerna har jag, precis som du säger, vadat vid/i närheten av utloppet av Lulep Njoatsosjavrre. Okomplicerat enligt mig förutsatt att vattenståndet är ok och att man har koll.
Har inte gått på ”andra sidan” men mitt intryck från att bara titta från NO sidan är att rasbranterna från Tsahtsa mm. går typ hela vägen ned till sjön och inbjuder inte till någon trevlig vandring bland stenskravlet. När jag passerade genom dalen så hörde jag stenras med jämna mellanrum från den sidan.
”Stigen” som är markerad på kartan finns inte men det är fint att gå och enligt mitt tycke väldigt lättvandrat.
Mvh E

Har gått från Kvikkjokk via Vallevagge osv genom Njoatsosvágge två gånger. Vyerna är fantastiska vid fint väder och dramatiska i lagom ”dåligt”.

Båda gångerna har jag, precis som du säger, vadat vid/i närheten av utloppet av Lulep Njoatsosjavrre. Okomplicerat enligt mig förutsatt att vattenståndet är ok och att man har koll.
Har inte gått på ”andra sidan” men mitt intryck från att bara titta från NO sidan är att rasbranterna från Tsahtsa mm. går typ hela vägen ned till sjön och inbjuder inte till någon trevlig vandring bland stenskravlet. När jag passerade genom dalen så hörde jag stenras med jämna mellanrum från den sidan.
”Stigen” som är markerad på kartan finns inte men det är fint att gå och enligt mitt tycke väldigt lättvandrat.
Mvh E
Har också hört om stenras från den ssidan men då mest längre norrut, från Vassjabakte. På kartan ser det inte ut som branterna går hela vägen ned till sjön, men som du säger kan ju va massa stenskravel där. Någon anledning bör det ju vara då jag aldrig hört någon ta den vägen.
Tack för info.
MVH JE

Jag har vandrat genom Njoatsosvaggen från norr (kom från Sarvesvagge) och vadade precis som de flesta vid utloppet av Lulep Njoatsosjávvre. Stigen som är markerad på NV sidan finns inte, däremot en myriad av parallella renstigar då stora flockar regelbundet rör sig i dalen, alla på NV sidan. SV sidan förbi både Alep- och Lulep Njoatsosjávvre är inte att rekommendera och såg mycket otillgänglig ut med stenskravel och stora stenblock ända ut i vattnet.
Att passera nedanför branterna på SV sidan innebär även risk för stenras, dvs ett lotteri med livet som insats. Efter att upplevt några rejäla stenras på nära håll i Kebnekaisefjällen brukar jag vara lite uppmärksam på var jag går och var jag tältar;)
NV sidan innebär även en fin vandring, helt fantasiska tältplatser speciellt på sydändan av Alep Njoatsosjávvre och sol (SV sidan ligger i skugga merparten av dagen).

Senast ändrad:
Har också hört om stenras från den ssidan men då mest längre norrut, från Vassjabakte. På kartan ser det inte ut som branterna går hela vägen ned till sjön, men som du säger kan ju va massa stenskravel där. Någon anledning bör det ju vara då jag aldrig hört någon ta den vägen.
Tack för info.
MVH JE
När man vandrat i trånga dalgångar så har man ju alltid tänkt att det kan förekomma stenras från branta bergssidor, men det har ju, åtminstone för mig, varit en teoretiskt tanke.

Sen såg jag ett filmklipp på youtube där någon lyckas fånga ett stenras från Vassjebakte. Jättestora block som såg ut att ta sig hela vägen ner till vattnet.

Det blev lite mer verklighetsnära för mig då kan jag villigt erkänna. Jag hade definitivt undvikit att på på den sidan =)

(Jag såg klippet första gången för några år sedan. För någon månad sen såg jag det igen, så det verkar finnas kvar. Tyvärr lyckades jag inte söka fram det.)

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Vi tältade 2013 precis syd om Tjäktjapasset. Tidig morgon vid 5-tiden väcktes vi av ett kraftigt muller, varvid jag blixtsnabbt öppnade tältet och tittade ut. Vad jag såg var några block i storlek som husvagnar som släppt från toppen av Tjäktjatjåkkå och seglade ner mot marken innan de slogs sönder i mindre block på sin väg ner. Därefter luktade det kordit i dalgången en lång tid efter. Då var jag tacksam att jag valt tältplatsen på behörigt avstånd från branten.

När man vandrat i trånga dalgångar så har man ju alltid tänkt att det kan förekomma stenras från branta bergssidor, men det har ju, åtminstone för mig, varit en teoretiskt tanke.

Sen såg jag ett filmklipp på youtube där någon lyckas fånga ett stenras från Vassjebakte. Jättestora block som såg ut att ta sig hela vägen ner till vattnet.

Det blev lite mer verklighetsnära för mig då kan jag villigt erkänna. Jag hade definitivt undvikit att på på den sidan =)

(Jag såg klippet första gången för några år sedan. För någon månad sen såg jag det igen, så det verkar finnas kvar. Tyvärr lyckades jag inte söka fram det.)
Jag har inte sett videon, men bilder där stenar/block gjort handbollsplansstora vakar i isen.
Men var nyfiken på den SV sidan, därav frågan.

Vi tältade 2013 precis syd om Tjäktjapasset. Tidig morgon vid 5-tiden väcktes vi av ett kraftigt muller, varvid jag blixtsnabbt öppnade tältet och tittade ut. Vad jag såg var några block i storlek som husvagnar som släppt från toppen av Tjäktjatjåkkå och seglade ner mot marken innan de slogs sönder i mindre block på sin väg ner. Därefter luktade det kordit i dalgången en lång tid efter. Då var jag tacksam att jag valt tältplatsen på behörigt avstånd från branten.
Tältplatserna är planerade vid sjöarna vid ingången till Njoatsosvagge från NV. Tack för all info ang stenras.

När man läser om vandrare så kommer NV in i Njoatssosvagge och sedan vidare via Vallevagge till Kvikkjokk, vadar dom flesta vid utloppet av Lulep Njoatsosjavrre. Finns ju ett område mellan Gasska och Lulep (Njoatsosjavrre) men aldrig läst om ngn som gått över till Luleps SV sida. Skulle det kunna vara ett alternativ, eller är dert bättre gå på den NO sidan där stigen går och sedan vada över vid Luleps utlopp?

Bilagor

• IMG_7980.png
    IMG_7980.png
    7.4 MB · Visningar: 15
Det är absolut ett alternativ att byta dalsida där du beskriver. Har visserligen inte själv gått just den vägen, men vandrat genom Njoatsosvágge åtminstone tio gånger genom åren, och konstaterat att det knappast skulle vara några problem att gå över. Vet att folk ibland har vadat jåkken där, t ex för att ta sig till eller från Darreluoppal. Om det sen är bättre att vandra längs den sydvästra sidan av Lulep Njoatsosjávrre ska jag låta vara osagt. Det är ju relativt lättframkomligt på andra sidan sjön, där i stort sett alla går, även om stigen bitvis är obefintlig. Men det kan förstås vara kul med variation, och själv skulle jag inte vara särskilt orolig för ras nedanför Tsahtsa. Viss uppmärksamhet kan dock vara påkallad, men det gäller ju även vid vandring nedanför Bulkás.

Efter vad jag har sett väljer renarna ofta att ta sig fram längs den sydvästra dalsidan uppströms tröskeln i dalen, alltså även nedanför Tsahtsa. Kanske för att det är färre människor där? Dock har jag noterat att terrängen med något undantag ser jämnare ut (dock brantare) nedanför Vássjabákte än nedanför Bulkás, så det skulle kunna vara förklaringen, åtminstone för sträckan längs Gasska Njoatsosjávrre.
Men renar och människor har ju olika förutsättningar.

För egen del har jag nästan uteslutande gått den traditionella vägen via Sähkok till eller från Njoatsosvágge. Har dock förstått att allt fler går via Vállevágge, delvis kanske för att slippa vaden. Det är en väg som jag fortfarande inte har gått, även om jag har vandrat Vállevágge. Det var ju åtminstone lite enklare att ta sig fram genom Njoatsosvágge på 1980-talet, medan bron över Luohttojåhkå fortfarande fanns kvar.

DSC_5913D.JPG

Lulep Njoatsosjávrre med Tsahtsa t v

DSC_5792E.JPG

Jåkken mellan Gasska Njoatsosjávrre och Lulep Njoatsosjávrre (t v)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.