Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt.

Smux och Skogsbaronens sista bild måste vara tagna typ där jag tog den här bilden (och tältade) i september 2011. Då var det väldigt bistert och vi såg tyvärr lite av omgivningarna. Kort efter att jag tog den här bilden drog det igen totalt.

Njoåtsosvagge.jpg
 
Smux och Skogsbaronens sista bild måste vara tagna typ där jag tog den här bilden (och tältade) i september 2011. Då var det väldigt bistert och vi såg tyvärr lite av omgivningarna. Kort efter att jag tog den här bilden drog det igen totalt.

Visa bilaga 32363

Mäktigt!

Du är nog en knapp kilometer längre västerut, ovanför ängen och uppe på första lilla platån på väg ut ur dalen, om vi ska vara petiga ;)
Jag hade väldigt tur med vädret och låg en timme på rygg nere på ängen.

Det var någon som skrev att i njoatsovagge kan det regna tre gånger i minuten, och det upplevde jag själv när jag var där. Antar att den trånga och djupa dalen får regnet att släppa.
Din bild visar tydligt hur vädret rullar in i den trånga dalen precis där det är som smalast nedanför bulkas.

Njoatsovagge är en mycket trevlig dalgång som starkt rekommenderas!
 
Min bild är tagen 3 augusti 2014, en helt underbar dag och kväll. Men på natten svängde vädret och regnet rullade in. Jag håller med, Njoatsosvagge är en underbar trång U-dal som ena sekunden kan vara paradiset personifierat och nästa sekund Mordor när åskvädret drar in.
Min bild är nog tagen lite högre upp i backen. Vi gick över från Sarvesvagge och rundade just öster om Tjåggnårisvárásj 1207. En fin väg in mot Njoatsosvagge när dalen öppnar sig i hela sin prakt.
 
Senast ändrad:
Jag har vandrat från Luohttolahko - via höjden 1544 - ner i Lullihavagge. Det är inte en väg jag rekommenderar.
Visst är det görligt, men nedfarten är full med rörliga stenar och man har det värsta jobbet på slutet när man redan är lite mör i benen.
Du kan läsa om min tur här.

/HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
grodanbolle Njoatsosvagge Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.