Nissedal - Norge

Tjena!

Någon som varit och klättrat i nissedal i Norge..??

Tacksam för tips om i stort sätt allt som är värt att veta.. tex utrustning, möjligheter att bo.??

Jimbo!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nissedal är ett bra ställe om man vill göra fina långturer på sva. Perfekt om man är hyfsat ny i sporten och då behöver träna upp sitt replagsarbete så det flyter på bra och går snabbt.
Via lara är en fin klassiker på runt 450m vill jag minnas. Men visst finns där även lite mer krävande turer.

Jag tror att det på Bohusläns klätterklubbs hemsida finns iformation om Nissedal, annars är det någon annan klubbs hemsida.

Det kan vara en bit att gå till insteg och en bit att gå från utsteg till basecamp, men vi är ju klättrare och i bra form. Kan vara lite sumpig mark att gå i. Vndringslederna är markerade med den internationella symbolen som är i form av små stenhögar. Dessa passerar man med jämna mellanrum, de märker ut märker ut vandrings stigar som sagt. Detta är till stor nytta när man ska ta sig ner från berget om man inte firar av. Tanken är nog att man vid varje hög ska lägga till en sten så att dessa blir ännu tydligare !? Eller? Känns logist.

Det finns också ett reportage om Nissedalklättring i Bergsport "Nr 90 juni 1996"

Åk dit, helt klart värt ett besök.

Nissedal är mycket fint. Jag har bara varit där en gång, men vill gärna tillbaka. Största problemet för oss var knotten! Vi var där i juli, och det var dessutom mycket varmt. Vi tältade på en stor stenhäll vid haegefjell. Det finns badmöjligheter där också.

Via lara är en klassiker, jämn och otroligt fin 4+. Mot sola var också mycket bra, fast första repan består av klättring på en, vad vi upplevde, lös pelare.

Sternschnuppe var ok och vi gjorde någon led som hette något med räv i namnet, har jag för mig. Sista leden var Wadlbeiser (tror jag den hette). UIAA 7- el 7. Otroligt fin, fast glestbultad när det inte var kruxrepor. Detta innebär ca 4-5 bultar på 50 meter. Vad vi hörde gäller detta flera av turerna i Nissedal. Men det går alltid att vända sig om och springa ner, eftersom det är sva...

Åk till Nissedal, rekommenderas starkt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips