Nikkaluokta till Tarfalla

Hej!

Snedda över Cievvralahku, kortast väg. Sväng höger direkt efter första bron och följ stigen uppåt. Väl uppe kan du hålla lite höjd mot ravinen i öster så slipper du skråa så mycket. Ibland är det dålig sikt och få landmärken att gå efter, så det är bra om du hittar m h a karta och kompass. Nergång till Tarfala via sadeln söder om Tarfalapakte.

Mvh F

Tack! Ska sätta mig ner med kartan och kollat ditt ruttförslag.

Hej!

Snedda över Cievvralahku, kortast väg. Sväng höger direkt efter första bron och följ stigen uppåt. Väl uppe kan du hålla lite höjd mot ravinen i öster så slipper du skråa så mycket. Ibland är det dålig sikt och få landmärken att gå efter, så det är bra om du hittar m h a karta och kompass. Nergång till Tarfala via sadeln söder om Tarfalapakte.

Mvh F

Hej igen!

Jag såg att du tidigare har diskuterat det vägvalet här på utsidan.
Förmodar att det är den här turen du menar?
I sånna fall, har du någon ungefärlig tid på den?

Bilagor

• B8ED2E2D-0FF7-4849-B34C-9078D16AF718.jpeg
    B8ED2E2D-0FF7-4849-B34C-9078D16AF718.jpeg
    56.3 KB · Visningar: 270

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har kollat det och de går 8.30 och 17, bussen är framme 11.35. Måste vara vid Tarfala kl 18 så det spricker. Har bara skidat sträckan i vintras och kan hålla med om att den inte är jättespännande. Men jag tackar för förslaget!

Jag kom med 11.35 bussen till Nikka förra veckan. Vi var väl 10 som gick till leden, 30 gick till helikoptern. Och det var flera olika grupper/par som gick till helikoptern, inte någon eventgrupp eller dyl, så det kan vara värt att ringa och kolla om de inte kör extraturer vid behov/möjlighet.

Hej igen!

Jag såg att du tidigare har diskuterat det vägvalet här på utsidan.
Förmodar att det är den här turen du menar?
I sånna fall, har du någon ungefärlig tid på den?

Hej!

Jag gick från Tarfala till Nikkaluokta tillsammans med min då 68-årige far. Vi genade över Tarfalcorru och siktade på renvaktarstugan. Minns inte hur lång tid det tog men gissar på ca 4-5 timmar.

/ F

xoxoxo

Temp. avstängd
Haha, vilken skön packning du hade! :)
24 km till Tarfala tror jag det är för att vara löjligt exakt. Från Nikkaluokta till Keb-fjällstation borde jag kunna spurta på i rätt bra tempo. Men har aldrig gått till Tarfala så vet inte hur det är. Har googlat lite och det står 3-4 timmar från fjällstationen. Men alternativen är privat helikopter upp till Tarfala vilket både är dyrt och inte speciellt miljövänligt eller dra på en spurtvandring... Med din information känns det sista alternativet nu som möjligt.

Ja absolut, första 5 km är ju rena bilvägen också, nya spångar också så där sparar du in mycket tid jämfört mot tidigare. Kör på i början och ta det lugnare sen är väl det jag skulle gjort.

Helt rätt med helikoptern, helt ovärt att använda. Man förstör även för alla andra som vandrar med det förbaskade ljudet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips