Nikkaloukta-Vistasstugorna-Alesjauro-Nikkaloukta

Hej

jag samt 3 vänner har planerat inför en vandring enligt rubriken, jag har lite frågor angående tiden det tar att vandra, ifall det är svår terräng såsom vatten, bergskammar mm självklar vet vi att det kommer finnas hinder men det är svårt
att hitta information om just denna leden jag samt en annan har erfarenhet av fjällen/alperna sedan innan, medan de två andra är det en första gångs vandring.

Alla tips hade varit jättebra.

Tack!
 

avslutad210712

Gäst
Nikkaloukta-Vistasstugorna-Alesjaure är rätt lätt att förstå hur Ni har tänkt gå men

Alesjaure-Nikkaloukta är det samma väg i motsatt riktning eller Alesjaure-Singi-Kebnekaise fjällstation-Nikkaluokta eller något helt annat alternativ. Finns många vägar att gå Alesjaure-Nikkaluokta.
 
Ursäkta att det var otydligt, vår plan är att gå via sälka-singi sedan vidare till kebnekaise fjällstation.
 

avslutad210712

Gäst
Med reservation av att jag inte gått Vistasdalen nedanför Vistasstugan så är den sträckan ungefär 3 mil vilket kan vara rätt långt att gå på en dag speciellt om man inte kommer tidigt på morgonen med bil utan åker med buss sistabiten. Dock går det att åka båt en bil uppför jokken och då bör Ni hinna upp på första dagen. Räkna annars med 1,5 dag dvs ankomstdagen + en dag (om Ni tältar). Träffade på en kille och tjej 2003 som hade gått hela vägen på en dag men då vet jag inte när de hade startat. Sen är sträckorna uppdelade så att man räknar med att man går en dagsetapp mellan vardera stuga.

Visstasstugan - Alesjaure
Alesjaure - Tjäktja
Tjäktja - Sälka
Sälka - Singi
Singi - Kebnekaise fjällstation
Kebnekaise fjällstation - Nikkaluokta

Som sagt så är det vad man brukar räkna med och då om man skall bo i stugor. Bor man i tält kan man gå lite längre eller kortare på respektive dagsetapp. Och man kan gena ovanför Singi och gå Sälka - Kebnekaise fjällstation direkt.

På den vandringen finns det inga direkta svårigheter alls. Några små vad efter Kungsleden men de är som sagt små och skall inte ge några problem.
 
Kan säga att gå hela sträckan från Nikkaluokta-Vistasstugan (35 km) är en mycket lång etapp att vandra. Stigen är särskilt inledningsvis inte särskilt upptrampad och den går upp och nedför små kullar hela tiden (trots att man knappt tar några höjdmeter alls). Därtill är det flera vad man måste genomföra. Klarar man av att gå den sträckan (utan att vara riktigt trött sedan) på en dag är man ordentligt vältränad kan jag lugnt påstå.
 
avslutad210712 ger en bra beskrivning av sträckan, och de enda mindre (lätta) vad ni kan ev räkna med är vid Nallo och på sträckan Nallo-Sälka (vattennivån för dagen avgör om ni kan ta er över torrskodda eller behöver ta av er kängorna). I övrigt följer ni välmarkerade och väl upptrampade leder (inte heller jag har egen erfarenhet av delsträckan mellan Vistasstuga och Nikkaloukta, de övriga etapperna har jag gått flera gånger.
 

avslutad210712

Gäst
Om Ni känner för att kliva av Kungsleden en bit skulle jag rekommendera följande

Nikkaluokta-Vistasstugan-Alesjaure-Tjäktja-Nallo via Sielmavagge-Sälka-Kebnekaise fjällstation-Nikkaluokta

Sielmavagges östra mynning är en brant stenig nergång men tar man det bara lugnt är det inga problem. Vik sedan söderut över platån vid sjön 1078 och ner i dalen. Där har Ni ett vad som Ni bör försöka hitta en järnstång som markerar ett lämpligt vadställe. I mina ögon ger det en klart trevligare vandring än att bara gå Kungsleden mellan Tjäktja och Sälka.
 
Om Ni känner för att kliva av Kungsleden en bit skulle jag rekommendera följande

Nikkaluokta-Vistasstugan-Alesjaure-Tjäktja-Nallo via Sielmavagge-Sälka-Kebnekaise fjällstation-Nikkaluokta

Sielmavagges östra mynning är en brant stenig nergång men tar man det bara lugnt är det inga problem. Vik sedan söderut över platån vid sjön 1078 och ner i dalen. Där har Ni ett vad som Ni bör försöka hitta en järnstång som markerar ett lämpligt vadställe. I mina ögon ger det en klart trevligare vandring än att bara gå Kungsleden mellan Tjäktja och Sälka.

Inte för att avskräcka men om man inte har superbra balans så skulle jag kanske inte välja sträckan mellan tjäcka och nallo (Sielmavagge). I alla fall inte om det riskerar att bli regn. Jag gick den för några år sedan och vi hade tur att ha fint väder hela vägen. Stormvädret kom senare på kvällen. Jag tyckte sista biten var ganska obehaglig att gå med stora stenar som vobblade under fötterna. Men så hade jag inga stavar att gå med och var en relativ nybörjare. Dessutom kom det som en överraskning att det var så stenigt. Om ni vet om i förväg vad ni ger er in på och tar god tid på er så kanske det inte känns lika "farligt". Det är inte farligt på det viset att man kan ramla ner för någon brant, bara ramla ner i en skreva och vricka foten. Men jag skulle inte vilja gå där om stenarna är hala. Sielmavagge gick vi den gången ca kl 15-23 med paus för middag, men som sagt så gick det väldigt långsamt i de stenigaste partierna. Och visst är det mer äverntyrligt än Kungsleden! ;)

Däremot är Nallo en helt fantastiskt magisk plats, helt värd en omväg från kungsleden.
 
Vistas-Nikkaluokta

Gick hela sträckan på en dag för några år sedan, och för en månad sedan åkte jag skidor hela. Skidor blir lite kortare (om man inte måste ta omvägar när jokken går upp).
Jag gick söderut, och det var sista dagen så packningen var lätt, men jag hade en busstid att passa så jag startade kl 6 på morgonen, och gick väldigt disciplinerat, med snabbstopp för dryck och smörgås varannan timme . Frost på morgonen, och sedan mkt blöta byxben när vegetationen gick högt bredvid stigen, men en helt OK avslutning med en utmaning sista dagen. Skulle inte gå hela första dagen och knäcka mig inför resten av turen, utan då skulle jag ta båten första delen.
 

avslutad210712

Gäst
Inte för att avskräcka men om man inte har superbra balans så skulle jag kanske inte välja sträckan mellan tjäcka och nallo (Sielmavagge). I alla fall inte om det riskerar att bli regn. Jag gick den för några år sedan och vi hade tur att ha fint väder hela vägen. Stormvädret kom senare på kvällen. Jag tyckte sista biten var ganska obehaglig att gå med stora stenar som vobblade under fötterna. Men så hade jag inga stavar att gå med och var en relativ nybörjare. Dessutom kom det som en överraskning att det var så stenigt. Om ni vet om i förväg vad ni ger er in på och tar god tid på er så kanske det inte känns lika "farligt". Det är inte farligt på det viset att man kan ramla ner för någon brant, bara ramla ner i en skreva och vricka foten. Men jag skulle inte vilja gå där om stenarna är hala. Sielmavagge gick vi den gången ca kl 15-23 med paus för middag, men som sagt så gick det väldigt långsamt i de stenigaste partierna. Och visst är det mer äverntyrligt än Kungsleden! ;)

Däremot är Nallo en helt fantastiskt magisk plats, helt värd en omväg från kungsleden.

Självklart glömde jag bort den lilla men ack så viktiga detaljen. Har gått Nallo-Tjäktja i regn och det var inget skoj. Har gått Tjäktja-Nallo i solsken och sista biten ner är definitivt ingen barnlek och inget jag skulle vilja göra i regnväder. Hade stavar men stenarna har en tendens att inte ligga still och ibland ger de sig iväg på en liten rulltur nerför branten så där skall man definitivt inte jäkta.

För övrigt kommer jag/vi troligen att ta den vägen på första vandringen om vädret tillåter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Asgeír Nikkaloukta -> Skierfe Fjällvandring 3
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Klofver Abisko-nikkaloukta Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
Ulrika B Vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Erik-Klättra Samåkning Kiruna - Nikkaloukta - 7 Aug 2016 Fjällvandring 0
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
mertheew Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 30/7 Fjällvandring 0
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
gjnn Nikkaloukta och Kebnekaise rutt, samt tältfrågor Fjällvandring 12
md4fb Abisko-Nikkaloukta i Juni Fjällvandring 1
brorgustav Nikkaloukta - Kebnekaise, lämna väska Fjällvandring 2
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
camlun Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 2
andreas.lindholm.5 Abisko-Nikkaloukta eller tvärt om? Fjällvandring 9
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Fredrik.O Samåkning taxi Kiruna-Nikkaloukta 31/8 eller Nikkaloukta-Kiruna 5/9?? Fjällvandring 0
Aeke Hund Abisko-Nikkaloukta, fiska/meta, Trianga dyrt/billigt? Fjällvandring 28
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
FrankR Dela Taxi Kiruna -Nikkaloukta 12/8 Fjällvandring 0
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
Rapps Riksgränsen-Nikkaloukta Fjällvandring 5
Eáránë Nikkaloukta-Saltaloukta Fjällvandring 1
defrgt55 Abisko - Nikkaloukta i augusti? Fjällvandring 17
ladybug Dela taxi kiruna flygplats-kiruna (alt. nikkaloukta) 26/8 retur 30/8? Fjällvandring 4
Jallur Dela taxi Nikkaloukta-Kiruna flygplats 7 augusti? Fjällvandring 2
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
Red Robin Köp av tågbiljetter vid Nikkaloukta? Fjällvandring 10
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
anojak Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 7
Emma84 Ritsem-Nikkaloukta Fjällvandring 17
clara.b Kiruna-Nikkaloukta september Fjällvandring 3
LinusS kiruna flygplats- nikkaloukta 29/7 kl 14 Fjällvandring 8
Walters Från Nikkaloukta til Kiruna Flygplats 9/7 Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.