Nikka till Abisko den krokiga vägen

Hallå alla vänner!
Nu börjar det dra ihop sig till vandring igen. Tågbiljetterna är BOKADE!!
Egentligen hade jag tänkt mig att vandra i Sarek denna höst. Men eftersom vandringen blev så pass sen så blev det problem med transporter, mm, så det blev Kebnekase-/Abiskoområdet även denna gång, en renodlad stugtur som omväxling:
Planerna är att ta tåg till Nikka sedan åka båt/gå Vistasvagge till Vistasstugan. Därefter ta mig till Nallo. Vidare till Sälka. Därifrån kungsleden till Alesjaurestugorna. Stanna där två nätter och gå runt lite på mellandagen. Sedan vandra över till Unna Allakas och ta av mot Abiskojaurestugorna för att avsluta i Abisko. en sträcka på c:a 12 mil

Se min tur med tillhörande färdspår

Jag tänkte vara ute 8 - 18 september.

Nu tänkte jag kolla om det rör sig några fler Utsidare i trakterna då. Hör gärna av er i den här tråden, på "turen" eller via mail.

Ni är också välkomna med tips och kommentarer på den tänkta färdvägen, utflykter, problem, vackra platser, sånt jag inte får missa mm.

Tack på förhand!!!

Hör av er! ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Det låter härligt, lycka till.

Att det är en saftig etapp upp till vistasstugorna även med båtskjuts en bit (och att sträckan båten går beror på vattenståndet) vet du väl redan om?
 
Det kommer säkert att bli en härlig tur! Enligt mig har du gjort helt rätt i valet av färdriktningen. Du kommer att mötas av fantastiska vyer och fina höstfärger hela vägen. Hoppas att det blir klart väder bara!

God tur
Lars Östlin
 
Nikka-Vistasstugan på en dag

Det låter härligt, lycka till.

Att det är en saftig etapp upp till vistasstugorna även med båtskjuts en bit (och att sträckan båten går beror på vattenståndet) vet du väl redan om?

Jag har ju aldrig gått vistas förut.... är den mycket tung? är det för mycket att ta på en dag?
Jag hade tänkt sova en natt på Nikka och dra iväg på morgonen.
Det kanske är bättre att dra iväg direkt när bussen kommer och vandra en bit den dagen och sedan ha med en tarp att sova under första natten.

///Claes
 
Det är lättgånget skulle jag vilja påstå. Personligen skulle jag föredra övernattning i Nikka och gå hela vägen nästa dag, pigg och utvilad. Det blir en härlig start på vandringen! Men det bygger förstås på att man kan gå 4.5 (?) mil i ett svep.
 
Det är lättgånget skulle jag vilja påstå. Personligen skulle jag föredra övernattning i Nikka och gå hela vägen nästa dag, pigg och utvilad. Det blir en härlig start på vandringen! Men det bygger förstås på att man kan gå 4.5 (?) mil i ett svep.

Jag får det till strax under 3 mil inklusive ev båtresa. jag ska ju "bara" till Vistasstugan.
///Claes
 
Enligt skylten vid Vistasstugan är det 34 km till Nikkaloukta om jag inte missminner mig. Det är lättgånget och sträckan kan utan problem avverkas på en dag.
 
Jag har ju aldrig gått vistas förut.... är den mycket tung? är det för mycket att ta på en dag?
Jag hade tänkt sova en natt på Nikka och dra iväg på morgonen.
Det kanske är bättre att dra iväg direkt när bussen kommer och vandra en bit den dagen och sedan ha med en tarp att sova under första natten.

///Claes

Det är (så vitt jag minns) lättgången stig, men ganska mycket "två meter upp, två meter ned" hela tiden. Absolut en sträcka som kan avverkas på en dag om man vill.
Åtminstone jag föredrar lättare etapper i starten av vandringen när packningen är som tyngst och kroppen ovan, men du är ju inget blåbär och känner dig själv bäst.

En lätt tarp som nödlösning är väl helt utmärkt, så har du handlingsfrihet.

(Meh, jag blir väldigt sugen på fjällen när jag skriver detta...)
 
Du får skriva en lika bra reseberättelse som du brukar göra! Jag har också planerat för samma sträcka, fast till nästa sommar.

Go tur // Christoffer (Claes Hedmans son)
 
Är det bara jag och Lars Nordstrand som är ute och rör på sig i Abisko/Keb-trakten i mitten av september?
Hör gärna av er om ni är i närheten! :)
MVH ///Claes
 
Lätt men segt

Jag har gått leden själv från båtlänningen 12 km upp. Det är lättvandrat men visst känns kilometrarna. Vår son, 18 är, gick samma sträcka mot Vistas ensam i sommar och han tyckte det var helt ok. Ha en trevlig tur! Njuut!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viola77 Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka Fjällvandring 18
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
pillanbengtsson Abisko till Nikka Fjällvandring 3
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
sala Keb till Nikka på 4 tim? Fjällvandring 5
Outsider Vattenstånd, snö o dyl, Singis till Nikka? Fjällvandring 1
eaglerock Dela taxi till Nikka 1/8 Fjällvandring 6
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0
Karolina P Arg japan försvunnen från Nikka... Fjällvandring 2
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
lunten Myggläge och beläggning stugorna Nikka - Vakko? Fjällvandring 0
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
dimmspiken Saltoloukta - Nikka? Fjällvandring 1
Sigi Nikka/Tjuonajakk/Kaitumjaure stugorna Fjällvandring 14
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MrTony Abisko - Nikka. Fjällvandring 12
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
TobbeLindahl Blött mellan Nikka & Abisko? Fjällvandring 19
pontusfs Abisko - Nikka, nybörjarfunderingar Fjällvandring 12
Zephyria Dela båt Vistas-Nikka 15/7 kl 14:00? Fjällvandring 0
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Christian1 Utrustning Abisko-Nikka (vattenstånd, impregenering m.m.) Fjällvandring 7
trcgol2 Kiruna - Nikka, usla förbindelser Fjällvandring 35
nordmannen Abisko - Nikka Fjällvandring 3
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
egilviking Abisko-Keb-Nikka Solotur Fjällvandring 2
koskenkorva Abisko - nikka Fjällvandring 10
koskenkorva abisko-nikka Fjällvandring 1
zzeezz Nikka - Abisko på vintern Fjällvandring 29
Petri Niemelä Inleder hemavan - nikka i morgon Fjällvandring 0
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
Extrem_skiing Temperaturer kring "Keb - Nikka" såhär års Fjällvandring 1
Extrem_skiing Nikka - Keb - singis - kaitumjaure - Nikka Fjällvandring 4
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
erila107 Nikka Riksgränsen Fjällvandring 5
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...