Nikka - Nallo - Nikka, feedback och turförslag.

Ska ut runt Keb en vecka i mitten på augusti tillsammans med en vän som fjällvandrar för första gången. Vi tänkte göra en loop från Nikka till Nikka, och jag vill gärna komma till Nallostugan då det området känns lockande. I planeringen har vi även en reservdag, som vi hoppas kunna nyttja till en topptur.

FRÅGOR:
1. Vad tror ni om att gå genom Cievrraláhku istället för att gå genom södra delen av Vistasvaggi (se bilder)? Tänker att det är roligare vandring på kalfjället. Vi anländer på eftermiddagen första dagen, därför är första etappen så pass kort.

2. Vad tycker ni om helhetsplaneringen (se bild)? Något som vi missar eller som vi kan lägga om för att göra turen bättre? Något specifikt tips om topptur vi inte får missa? Vi har 6st heldagar till vårt förfogande.

3. Värt att gå upp i Cievrraláhku igen sista dagen (se helhetsplan, den streckade blå linjen) för att slippa motorvägen mellan Keb-Nikka? Hur ser det ut med tältplatser längs streckan Keb-Nikka?

Bilagor

• Cievrra-alternativ.jpg
    Cievrra-alternativ.jpg
    1.5 MB · Visningar: 81
  • Vistas-alternativ.jpg
    Vistas-alternativ.jpg
    1.5 MB · Visningar: 82
  • Fjällen helhetsplan.jpg
    Fjällen helhetsplan.jpg
    1.2 MB · Visningar: 75
Är din vän en rutinerad vandrare? Om inte så skulle jag säga att slå av på takten ordentligt. För en ovan människa på dessa breddgrader så är det tungt och jävligt. Vill ni uppnå att det ska vara jävligt så kör på, men annars så kanske det räcker med Nikka-Kebne-Nikka. Det är nog utmanande för en vanlig människa. Samtidigt som ni kan njuta av bekvämligheter som Enoks, fjällstation etc.

Njut av vyerna, ta pauser, andas den friska luften. Varför hetsa?

Kan svara på tredje frågan då jag gick den vägen för två år sedan till fjällstationen. Betydligt mer utmanande vägval men betydligt roligare än motorvägen.

Det finns tältplatser precis överallt, så det behöver ni inte oroa er över.

Jag tycker det är bra tänkt att ta alternativa egna rutter. Tycker de ser bra ut och hade liknande ideer för 12 år sen, men blev inte av då. Man kan se rutter som en skiss och sen improvisera lite om något annat ser mer lockandet ut där på plats. Kebnekaise skulle jag undvika pga allt folk som flockas dit. Är ni unga och pigga, normaltränade och har smidiga skor kan man gå 20-25 km eller mer per dag. Man får bara bara ta fler och längre pauser under längre tid på dagen.
Går jag själv går jag ofta ända fram till 20-21 tiden.

Du har fina planer för områden där jag varit en del.
1. Tänkte som du, att undvika nedre Vistasdalen och valde precis samma väg i början av min tur 2024. Lägerplats efter en halvdag där din markering finns. Samt andra natten vid Kaskavagge-bron. Stenigt och ganska slitsam vandring däruppe, men fint. Tältmöjligheter finns även på Cievrralahku vid sjön 1117 nära Vardu (även om läget är väderutsatt). Kaskavagge till Nallo är en dryg sträcka och att stanna i Vistas för en bastu var ett enkelt val för mig. En mer spännande variant är att gå Unna Reiddavagge mot Nallo, dock kräver det vadning.
2. Finns många toppar att välja på. Högst och närmast Nallo är Sielmatjåkkha som jag hittills gått bet på av väderskäl men som annars är möjlig för icke-klättrare. Går bra att slå läger vid sjön vid bergets södra fot. Om ni inte kommer den vägen är väl en utflykt till Unna Räita i bra väder en upplevelse och där finns fler toppmöjligheter. 3. Sex dagar är lite knappt med tid om ni vill se och göra saker kring Nallo. Ett enkelt sätt att kapa den minst intressanta sträckan är att ta helikopter Keb-Nikkaluokta.

Hej, jag gick exakt ditt alt 2 för några år sen med min då tonårige son som hans första fjälltur. Jag har gått över Cievrraláhku vid ett annat tillfälle från Tarfala.

Vi gick på 6 dagar. Vi tog inte båtskjutsen, det är rätt lättgånget sträckan den kör, men den kortar en annars lång etapp till Vistas.

Om vädret är fint rekommenderar jag absolut alt 1. Cievrraláhku är roligare än Vistasdalen. Din markeradetältplats 1 vid sjöarna har en dunderutsikt, men det är rejält brant upp. Är vädret sämre är det nog klokt att anpassa för din vän då det är rätt exponerat uppe på platån.

Hem hade jag valt motorvägen, snabb och enkel.

På temat "alternativ rutt till Vistas" bör även den höga vägen öster om dalen nämnas. Jag har gått (delar av) den två gånger:

Mot Mårma
Mot Vistas

Mäktiga vyer och inte speciellt svårgått, men det blir i gengäld lite längre.

Spännande tur! Gillar området skarpt. Som förslag till topptur vill jag tipsa om att stanna en natt i Nallostugan och bestiga Nallo. Toppen ser helt omöjlig ut om du kommer från Vistas men är relativt lättbestigen vid bra väder om du utgår från stugan och sedan går upp västra sidan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0
Karolina P Arg japan försvunnen från Nikka... Fjällvandring 2
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Viola77 Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka Fjällvandring 18
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
lunten Myggläge och beläggning stugorna Nikka - Vakko? Fjällvandring 0
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
dimmspiken Saltoloukta - Nikka? Fjällvandring 1
Sigi Nikka/Tjuonajakk/Kaitumjaure stugorna Fjällvandring 14
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MrTony Abisko - Nikka. Fjällvandring 12
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
TobbeLindahl Blött mellan Nikka & Abisko? Fjällvandring 19
pontusfs Abisko - Nikka, nybörjarfunderingar Fjällvandring 12
Zephyria Dela båt Vistas-Nikka 15/7 kl 14:00? Fjällvandring 0
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Christian1 Utrustning Abisko-Nikka (vattenstånd, impregenering m.m.) Fjällvandring 7
trcgol2 Kiruna - Nikka, usla förbindelser Fjällvandring 35
nordmannen Abisko - Nikka Fjällvandring 3
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
egilviking Abisko-Keb-Nikka Solotur Fjällvandring 2
koskenkorva Abisko - nikka Fjällvandring 10
koskenkorva abisko-nikka Fjällvandring 1
zzeezz Nikka - Abisko på vintern Fjällvandring 29
Petri Niemelä Inleder hemavan - nikka i morgon Fjällvandring 0
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Extrem_skiing Temperaturer kring "Keb - Nikka" såhär års Fjällvandring 1
Extrem_skiing Nikka - Keb - singis - kaitumjaure - Nikka Fjällvandring 4
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
erila107 Nikka Riksgränsen Fjällvandring 5
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
Jönsson72 Dela båt Nikka-Vistas 13/8 Fjällvandring 0
sala Keb till Nikka på 4 tim? Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg