Nikka - Abisko på vintern

Jag har gått Fjällräven Classic Mellan Nikkaloukta och Abisko nu 3 gånger.
Varje gång hag jag funderat på att göra samma tur vintertid.

Min idé är att gå inte åka skidor.
Att gå med snöskor & bo i stugorna.

Problemet är att jag inte har vintervandrat tidigare och undrar givetvis en del.

Är det möjligt att gå dessa 11 mil med snöskor?
I så fall är 5 dygn lagom tid?

Behöver jag gå någon vinterfjällskurs först?
I så fall har ni något förslag?

Någon som har gjort samma sak?

Ni har säkert fler synpunkter på det hela.
Välkommna

MVH
zzeezz

avslutad210712

Gäst
...

Är det möjligt att gå dessa 11 mil med snöskor?
I så fall är 5 dygn lagom tid?

Behöver jag gå någon vinterfjällskurs först?
I så fall har ni något förslag?

...

Hur långt du kan gå per dag är det nästan bara du själv som kan svara på och därmed även svaret på om du kan gå på 5 dagar MEN på vintern kan det storma så att du knappast är intresserad av att vara ute så att bli inblåst en eller två dagar bör finnas med i planeringen och då känns fem dagar i kortaste laget.

Med sunt bondförnuft kommer du långt på vintern men det är nog bra att läsa på lite vad man bör ha för utrustning med sig. Spade, vindsäck etc kan vara väldigt bra att ha med sig om det börkar blåsa. Och framförallt är det bra att träna sig att använda sakerna innan det blåser upp. Om du sen vill göra det själv eller på en kurs är upp till dig att bedömma.

Jag gjorde sträckan Nikka-Abisko i februari 2008, dock skidade jag med pulka och övernattade i tält. Men jag träffade på andra som gick med snöskor, så det lär inte bli några problem. Jag åkte sträckan på sex dagar. Jag kan tänka mig att det blir tufft att göra det på fem dagar med snöskor, men du vet väl bäst med vilket tempo du vill hålla och vilken distans du orkar göra per dag.

Om du vill kan du läsa om min tur här: http://www.utsidan.se/cldoc/11574.htm

Mvh /Joel

Tack

Tack för era svar.

Ja 5 dagar kanske är väl kort.
Jag har iofs gått sträckan på 28,5h i år.
Men i snö och kyla är det en helt annan sak.

Kanske man skulle kunna ta sig till en stuga om dagen, i så fall blir det ju 7 dagar.

På "våren" (April) är kanske bättre om det är ljust längre då.

Att gå ensam är inget problem för mig. Men att ha med mig någon som är lite mer erfaren kan vara bra första gången.

Än så länge är det bara en idé men helt klart genomförbar verkar det som.

Går man efter skoterleden när man går?

Någon som har varit där och har en utrustningslista att dela med sig av?

Att ha med sig ett tält (i fall att) misstänker jag är ganska nödvändigt eller hur?

zzeezz

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Det finns bara skoterled fram till Kebnekaise fjällstation, därefter är det ospårat (förutom skidåkare). Sällskap är att rekommendera, speciellt om det är din första vintertur. Tält är inget måste, men ett vindskydd måste du ha. Det är mycket lättare och mindre skrymmande än ett tält, speciellt om du ändå ska sova i stugorna. Februari är en fin månad att åka med vackert ljus. April går givetvis också bra :)

I fråga om utrustningslista, så kan du få en hel del nyttiga tips här: http://www.fjall.info/div/thomas_arbete.doc

Mvh /Joel

Vandring med Snöskor...

Hej! Lite kul att du har tänkt gå med snöskor, jag och Daniel gjorde en tur för drygt 2 år sedan, han gick hela kungsleden, drygt 50 mil och jag 18mil...

Artikeln finns här..http://www.utsidan.se/cldoc/1234.htm

Vi hade allt i pulkor vilket underlättar rejält, svettas knappt något vs att bära rygga. Tempot man håller kan vara ganska högt, som längs gick vi 40km på en dag. Snitta två mil om dagen bör inte vara något problem, men givetvis är man mera väderberoende på vintern än på sommaren!

Enda nackdelen är att i nedförsbackarna går det lika långsamt som i uppförsbackarna :)!
Satsa på en Bra snösko, jag använde en TSL med "hälhöjjare" som är snudd på ett måste i uppförsbackarna!

Sedan använde jag trixet att ha en tunn strumpa, en plastpåse ovanpå och ytterligare en tjockare strumpa utanpå. Det sparade på yttersockan som alltid var torr samt kängan allttid oxå var torr. Mindre kul med en fuktig känga om du är ute ett par dagar på vintern utan tork möjligheter.

//A

Jovisst

Om du har möjlighet att välja en vecka då det är fullmåne och du har klart väder så är det rätt långa dagar redan i slutet av mars och början av april

Jo jag har stor frihet att välja min semester speciellt då det ej är semestertider.
Så fullmåne och April är helt taget.

Ska fila på en utrustningslista.

Vet någon om det är möjligt att hyra pulka och snöskor i Abisko, Kiruna eller Nikka?

zzeezz

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips