niak på vintern?

hej!

Är det någon som har använt niak på vintern och kan säga hur det fungerar vad gäller plats i absiden o dyl? Jag har funderat på att köpa ett sådant eftersom det är 2.30 långt och jag själv är 2 m. Ett Nammatj antar jag är för kort med 2.20 längd och sluttande vägg.

Tack på förhand

Ring Hilleberg

Hej,

Niak släpptes i somras och därför finns det nog inga förutom Hillebergs tälttestare som kan svara på din fråga.

M v H,

/J.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Mer...

Hej,

jag var slarvig och såg inte att du också frågade om längden...

Niak är lika långt som Unna ( som jag använt mycket) och med samma lutning på innertältet. Om du är två meter lång så tror jag att du kommer att ligga emot innertältets väv tyvärr. Nammatj blir ännu värre förstås.

Keron har vertikala innertältsgavlar...kanske något att titta på ?

M v H,

Johan

Namatj alternativ

Haglöfs Twin peak är 20 cm längre, 10 cm bredare och 5 cm högre än Namatj. Dessutom lägre kilopris. 3300:- mot 5000:-, och 0.3 kg tyngre. I övrigt är konstruktionen ungefär densamma. Så om du kan stå emot Hillebergshysterin så kan det ju vara ett alternstiv. Det går säkert att hitta ännu billigare begagnat.

(Antar att jag kommer att få massa kommentarer om Hillebergs överlägsenhet här nedan. :) )

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips