Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen
- Trådstartare Picea
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag och en vän gick via Viterskalet upp på Norra Sytertoppen sent i september för två somrar sedan och det är en väg som jag kan rekommendera. Det bör inte vara några problem att hitta fina tältplatser i åtminstone den inledande delen av Viterskalet.
Jag tipsar om min vandringsberättelse: http://www.utsidan.se/cldoc/holjda-de-voro-i-dimma-och.htm
Hoppas att ni får en fin tur!
Jag tipsar om min vandringsberättelse: http://www.utsidan.se/cldoc/holjda-de-voro-i-dimma-och.htm
Hoppas att ni får en fin tur!
Förstår inte riktigt vart ni har tänkt att gå upp, men standard leden från väster kan jag rekommendera.
Förra sommaren gick jag upp på Norra sytertoppen från Viterskalet. Tältet placerade jag strax efter man har vadat den jokken mellan sjöarna när man följer den markerade stigen. Det finns många mycket bra tältplatser där. Genom att placera tältet där, har man bara hundra meter till stigen upp mot Sytertoppen och man spar ca 2 km totalt mot att utgå från Viterskalstugan.
Jag gick leden ganska tidigt på säsongen (25 juni) och det var ganska mycket snö, men lite senare på säsongen ska det inte vara några problem för din dotter. Jag mötte en pappa och hans två barn när de var på väg ner och de barnen var inte särskilt gamla.
Bifogar en bild på tältplatsen. Vadet är i princip rakt ovanför tältet i bilden.
Förra sommaren gick jag upp på Norra sytertoppen från Viterskalet. Tältet placerade jag strax efter man har vadat den jokken mellan sjöarna när man följer den markerade stigen. Det finns många mycket bra tältplatser där. Genom att placera tältet där, har man bara hundra meter till stigen upp mot Sytertoppen och man spar ca 2 km totalt mot att utgå från Viterskalstugan.
Jag gick leden ganska tidigt på säsongen (25 juni) och det var ganska mycket snö, men lite senare på säsongen ska det inte vara några problem för din dotter. Jag mötte en pappa och hans två barn när de var på väg ner och de barnen var inte särskilt gamla.
Bifogar en bild på tältplatsen. Vadet är i princip rakt ovanför tältet i bilden.

Hej! Jag hade alltså inte tänkt att gå standardvägen, utan gå in i dalen (Viterskalet) och runda Måskoetjåkke, mot Måskonåjveglaciären och gå upp därifrån. Jag tänke att den vägen kunde vara ett mer lättgånget alternativ än den branta vägen direkt från Viterskalsstugan (Litet som Syterskalets motsvarighet till Dürlings väg till Kebnekaise
). Min dotter är bara sju år, så jag vet inte om hon orkar hela vägen på en dag, därför undrar jag om man kan tälta någonstans mitt på också, längre in än alldeles i början av Viterskalet. (Kanske inte lika fint, men mer strategiskt.)
Jag har läst din berättelse Medon, den är väldigt inspirerande! Men gick ni upp alldeles bredvid glaciären under N. Sytertoppen (N. Syterglaciären?)? Är det bättre än att gå upp till Måskonåjve och gå därifrån tror du?
Fossa, Servestugan, vilken menar du nu? De enda jag ser på min karta är Viterskalsstugan och Syterstugan.
Jag har läst din berättelse Medon, den är väldigt inspirerande! Men gick ni upp alldeles bredvid glaciären under N. Sytertoppen (N. Syterglaciären?)? Är det bättre än att gå upp till Måskonåjve och gå därifrån tror du?
Fossa, Servestugan, vilken menar du nu? De enda jag ser på min karta är Viterskalsstugan och Syterstugan.
Jag gick följande ifjor, vargod se karta. Det går fint att tälta vid tex Måskosjaure. Därefter relativt enkel vandring upp mot Måskonåiveglaciären och därifrån vidare upp mot Sytertoppen. Kan tyvärr inte komma ihåg att jag såg några lämpliga tältplatser efter min rutt. Mycket sten överallt är mitt minne, men också mycket vackert!!Hej! Jag hade alltså inte tänkt att gå standardvägen, utan gå in i dalen (Viterskalet) och runda Måskoetjåkke, mot Måskonåjveglaciären och gå upp därifrån. Jag tänke att den vägen kunde vara ett mer lättgånget alternativ än den branta vägen direkt från Viterskalsstugan (Litet som Syterskalets motsvarighet till Dürlings väg till Kebnekaise). Min dotter är bara sju år, så jag vet inte om hon orkar hela vägen på en dag, därför undrar jag om man kan tälta någonstans mitt på också, längre in än alldeles i början av Viterskalet. (Kanske inte lika fint, men mer strategiskt.)
Vill direkt avråda er från att välja den väg ner som jag gjorde! Den är möjlig men lite för brant egentligen.
Några bilder från den turen finns i mitt fotoalbum:
God tur!
Bilagor
Senast ändrad:
Ja, det är ungefär den vägen som jag hade tänkt mig upp, men hade tänkt fortsätta på leden ner mot Syterstugan sen och tillbaka genom Syterskalet. Det såg brant ut den där vägen ner! Måskoesjaevrie-toppen-ner från berget (där jag räknar med att hitta tältplatser igen) verkar enligt Google earth vara ca 13-14 km, jag får fundera på om det är rimligt, dottern brukar vara så peppad att vandra, men sen räcker inte krafterna riktigt så långt som hon vill. Tack för svaren!
Jag våger inte uttala mig om alternativet, men att följa glaciärkanten, som vi gjorde, är i alla fall inte en särskilt svår väg. Man går ju inte på glaciären, utan följer bara den vänstra kanten. Därifrån är det sedan en kant med blocksten att ta sig över, för att komma upp i passadeln, men det är inga egentliga bekymmer. Detta är den väg som Claes Grundsten föreslår i sina turbeskrivningar över Vindelfjällen. Jag tycker själv att det ligger en tjusning i att komma så nära glaciären.
På mina bilder ger det hela kanske ett litet dystert intryck, det var höst och dimma, men tidigare på sommaren, en fin dag, är det naturligtvis någontning helt annat!
Vill direkt avråda er från att välja den väg ner som jag gjorde! Den är möjlig men lite för brant egentligen.
Ja, jädrar, det där måste ha varit en brant väg ned! Av ren nyfikenhet, vad fick dig att välja den vägen - rakt ned! - och inte den mer diagonala leden?
Jag har gått till N. Sytertoppen via Viterskalet vid ett flertal tillfällen och det är en jättefin tur. När man kommer förbi Måskojavreär det rätt så stenigt och blött. Jag har själv ej tältat där. terrängen är lättgången fram till sadeln där det blir lite brantare. Jag har tältat i sadeln och det är platta fina stenar där, men utsatt för väder och vind förstås.
Vill man gå till Måskonåjveglaciären är det en omväg. Glaciären är dock fantastiskt vacker och sen kan man följa den dramatiska branten söderut med vidunderlig utsikt över Måskosvajja för att sedan ta sig vidare mot Sytertoppen. Men den turen blir nog jobbig för ett barn.
Den branta vägen är betydligt kortare än den genom Viterskalet. Det är nog den minst jobbiga egentligen, om man inte bär alltför tungt.
Lycka till!
Vill man gå till Måskonåjveglaciären är det en omväg. Glaciären är dock fantastiskt vacker och sen kan man följa den dramatiska branten söderut med vidunderlig utsikt över Måskosvajja för att sedan ta sig vidare mot Sytertoppen. Men den turen blir nog jobbig för ett barn.
Den branta vägen är betydligt kortare än den genom Viterskalet. Det är nog den minst jobbiga egentligen, om man inte bär alltför tungt.
Lycka till!
Dimma! Det var den dåliga sikten som gjorde att jag kom lite fel! När jag upptäckte att jag var fel så beslutade jag mig ändå för att fortsätta. Det var lite slipprigt och löst före och så det krävdes lite koncentration innan man var nere.Ja, jädrar, det där måste ha varit en brant väg ned! Av ren nyfikenhet, vad fick dig att välja den vägen - rakt ned! - och inte den mer diagonala leden?
Dimma! Det var den dåliga sikten som gjorde att jag kom lite fel! När jag upptäckte att jag var fel så beslutade jag mig ändå för att fortsätta. Det var lite slipprigt och löst före och så det krävdes lite koncentration innan man var nere.
Aha, dimma, då förstår jag. Jag kan tänka mig att det måste ha varit en påtagligt spännande nedfart - det är ju sten på sten travat på den där branta fjällsidan - där det verkligen gällde att hålla tungan rätt i munnen.
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 813
- Svar
- 43
- Visningar
- 7 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar