New Zealand

Tjaba!

Jag funderar på att sticka till NZ efter årsskiftet (kanske jan-mar). Någon som har tips på vilka leder som är bra? Vilken typ av vandring ör det där, som i Norge (hytter) eller tältning. Dvs måste man dra med sig hela utrustningen eller räcker det med en bantad variant?

Dessutom, vilket flybolag är billigt?

mvh

Marcus
 
Trekking på NZ

Hejsan!
Jag och min sambo reste runt i NZ i 2 månader, och vi gick på tur ett par gånger. Vi besökte tyvärr bara den södra ön men hade underbara 2 månader.Vi gick en mycket trevlig 4 dagars tur i Te Anau, som ligger i Fjordland på sydön. Vandringen i NZ påminner mycket om vandringen hemma i Sverige med stugor och vindskydd på lagoma dagsavstånd, stugorna håller samma standard som STF-stugorna i våra fjäll. Lanskapet påminner om Norge med fantastiska vyer över Fjorder, ett tips är att ta med flugfiske spö, NZ har ett av världens främsta flugfiskevatten!! Klimatet i NZ på sommaren är mycket behagligt, det kan dock bli en hel del regn på västkusten. Ett annat tips är att besöka Millford Sound (en av världens kändaste & kanske vackraste vandringsled) leden är populär så det kan bli trångt.
Flygtips: Malaysian el. Singapore A.L God tur!!!
 
Marcus,

Skaffa boken Tramping in New Zealand (Lonely Planet)! Ger en bra överblick av alternativen, samt mycket annan matnyttig information om utrustning, stugor etc. Beskriver alla de mest kända trekkarna och mer därtill.
Dessutom finns en massa info på nätet om trekking när du väl bestämt dej vilket område som intresserar mest. Bara att knattra in några sökord och sätta igång!

Fin tidpunkt du har valt att åka - blir säkert en fantastisk tid!

hälsn My
 
Mera info om NZ

Tillägg!!
Vandringen i NZ är reglerad, för att inte allt för mycket folk ska vara ute på lederna samtidigt.
För att vandra i Millford Sound och även andra leder måste man ha tillstånd, och har man otur är det lång väntetid speciellt Millford. Så det kan vara klokt att vara ute i god tid, eftersom Dec-Mars är högsäsong i NZ.
Måste också passa på att varna för Kean!!
Kea är en papegoja som lever i de Nya Zeelänska fjällen
och är en mycket speciell fågel som gillar att sabotera. Ska du ut på vandring kommer du säkert att stöta på denna underliga krabat, hoppas bara att erat möte inte innehåller sönderhackad utrustning och stulen mat. En annan tjuv som lever och frodas på NZ är Possum (pungråtta stor som en katt). Inte mindre än ett par gånger hade vi besök av denna ovälkommna mat-tjuv i vårt tält.
M v h
Mycket-ressugna-Mats
 
några fler frågor

Kul att se en sådan respons efter bara ett dygns väntan. Trevligt med alla kommentarer!

Ett par (ytterligare) frågor:
Du nämnde lite om tält osv, är det normalt så att man sover i tält eller kör man stugor? Blir det dyrare med stugor? Jag läste i Lonely Planet att stugavgiften ingår i Park-fee.

Två månader, ojoj det verkar trevligt... Vad tror du att det kostar att leva där per dag. Dvs om man bor på ett normal-sunkigt hotell och lagar en del mat själv :)

/Marcus
 
Kanske några nya svar

Hej Marcus!

Jag ser ingen anledning till att sova i tält pga alla stugor som hittas lite överallt.
Jag rättar mig.
Det finns tre skäl till tält.
1, Du håller dig bortanför lederna.
2, Stugan är full.
3, Stugan är för sunkig alt råttbebodd. Har bara inträffat en gång...
Och ja, det blir dyrare. Men jag tror du kan fixa en eller två tjugor natten.
Att stugavgiften skulle ingå i parkavgiften har jag inte varit med om, men jag har inte varit där på ett par år.
Kolla in en annan tråd om ämnet:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6602
Kolla in vad DOC har att säga:
http://www.doc.govt.nz/index.htm

Tramping NZ skiljer sig ganska mycket från den vanliga LP.
Vandringsboken avhandlar nästan uteslutande vandring och lite andra friluftsaktiviter.
Den har en del idéer som kan vara nyttiga men ta det inte för sanningar.
Kolla upp med DOC innan du ger dig ut, för dom vet det mesta.

Fyra månader kvar till det fjärde varvet

Onward,
Magnus
[Ändrat av Basecamp 2001-07-30 kl 14:20]
 
Mera tips om Kiwi Land!

Hej igen!
När man löser Park-fee brukar man också betala för övernattning, jag har för mig att man måste lösa avgift oavsett om man tältar eller sover i stuga.
När vi reste runt i NZ bodde vi till 75% i tält på camping platser, campingar i NZ håller mycket hög standard och ligger oftast ganska centralt. Till skillnad mot Australien där camping ofta ligger långt utanför stan, i NZ är bil inte ett måste om man vill campa. Priserna varierar mellan 10-20$NZ för 1 tält/natt (kurs ca 4.30S kr/$). Hostel kostar ca 18-25$NZ/natt i en sovsal, men personligen föredrar jag att campa. Ett annat spartips är att lifta, du kommer säkert att träffa många trevliga personer på detta sätt, men var beredd att bli stående ett tag om du liftar efter Sydöns västkust. Vi köpte busspass som gör det möjligt att hoppa av och på som man vill.
 
Kepler Track är outstanding

Hej Du!
Var nere med några kompisar o gjorde diverse vandringsleder samt en del Kajaking hösten 1999. Av lederna rekommenderar jag varm Kepler Track. En två-trer nätter. Går på en otroligt vacker kam 1,5 daqar. Kanonvackert!

Kajakning på sjöarna runt Te anau (eller vad det nu hette) rekommenderas också varmt. Omringat av höga snöbeteckta berg.

//Lycka till
Jonas
 
Mera tips om Nya Zeeland

En utmärkt bok på svenska är Nya Zeeland utgiven av Wilma Guides AB. Boken ger en utförlig information om NZ:s sevärdheter,mat och logi,naturen, historia mm. I tidigare inlägg nämndes Milford sound som en vandringsled. Milford sound är ett fjordlandskap som är värt att beses per båt. Milford Track är däremot den berömdaste av NZ:s vandringsleder. Den är så populär att man uppsatt en kvot på huru många som får vandra den samtidigt. Under högsäsong måste man boka in sig i god tid för att rymmas med på önskad tidpunkt.
Ett annat alternativ på en vacker vandringsled som också i Fjordlandets nationalpark heter Routeburn Track. Även till den måste man anmäla sig på förhand.
Längs lederna finns det stugor, där man kan boka in sig samtidigt som man anmäler sig. Observera att man även kan övernatta i eget tält men endast på vissa ställen längs leden som reserverats för området. Ytterligare bör påpekas att det kostar att vandra längs ovannämnda leder.
En väldigt vacker en dags led går genom Tongariro nationalpark. Rekomenderas vid vackert väder men vid regn och blåst kan vandringen bli en mardröm.
Om man vill gå lätt utan packning kan man vandra leden i Abel Tasmans nationalpark. Där transporteras utrustningen med båt till övernattningstugorna. Ett populärt alternativ är att paddla med kajak i nationalparken.
Tasso
 
NZ

Det verkar som om man behöver ta med sig hela vandringskitet hemifrån alternativt köpa på plats. De riktigt fina lederna måste man boka i förväg, men det är nog värt det. Bäst verkar Milford track vara. Kan bokas via nätet. Hör gäran av dig. Jag ska dit i mars.
Martin
wohlin@yahoo.com
 
pris

Hej!
Otroligt vad sugen man blir!
Håller på och bokar biljett nu och funderar vart det är billigast att köpa resan ner till detta land som verkar vara så underbart!

Är det bara kilroy och statravel som gäller eller?

Kilroy tar 15 papp med stop i sydney och fiji.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.