Nerv i kläm?

I ungefär halva hudytan ovanpå mittentån på min vänsterfot har jag dålig känsel, och likaså en bit ovanpå själva foten, där senan till stortån löper (där foten är som tjockast) över ett område 3 centimeter från stortåfästet till 4 centimeter från fotleden. Varför?

Jag hade ont först i högra foten i somras/höstas, och senare (när högerfoten var bra) lite grand i vänsterfoten där jag nu har domningarna.

Ibland, när tån kommer i kläm, sticker det till i den. Det var så jag märkte att något var fel, för känselnedsättningen innebär inget problem, och jag får inte ont av vare sig löpning, gång eller styrketräning. Funktionen är bra, bara känseln är dålig. Det är bara en tå som är utsatt.

Kan det vara någon nerv som kommit i kläm? Vad kan det isf bero på? Är det permanent? Det har ju varit så i några (säg 3-4) månader nu. Ska jag träna relevanta muskler eller tvärtom låta dem vila?
 
Har likadant

Det du beskriver stämmer på pricken, jag har likadant. Tror jag fått det en gång för 20 år sen när jag åkte Vasaloppet. Beror säkert att strumpan kanske inte låg helt slätt i skidpjäxan, och en klämskada uppstod..........nån annan som vet ?
 
Kan det vara någon nerv som kommit i kläm? Vad kan det isf bero på? Är det permanent? Det har ju varit så i några (säg 3-4) månader nu. Ska jag träna relevanta muskler eller tvärtom låta dem vila?

Hej, jag är inte heller läkare och har inte heller kunskap nog att uttala mig så jag gör det också iallafall... eller? Nä, gå till en läkare vetja... ;)
 
Mortons neurom?

Kolla denna:
http://www.fothalsan.se/fotskada/skadx.htm

Den sidan pratar iofs om smärta, men det kan också leda till bortdomning av foten. Bra skor, inlägg och i värsta fall ett ingrepp. Bäst kanske är att söka hjälp?

Kanske. Men jag tycker det är så många neurom, syndrom och diagnoser som passar hyggligt. Alla slags fotskador verkar vara besläktade.

Har läst att Mortons neurom kan vara "svårt att skilja från en stressfraktur", och eftersom jag hade ont i andra foten tidigare, och dessutom löptränade ganska hårt i somras så har jag starkt misstänkt något sådant. Kan Mortons neurom bero på slitage av träning? Högerfoten är tack och lov bra nu.

Vadstretching är oerhört skönt. Jag tänker att vadmuskeln blivit för stark/kort och övervinner motsvarande muskler på framsida foten/benet. Plausibelt? Isåfall träning av framsida fot/ben och undvika backträning.

Men nu har jag iaf bokat läkarbesök nästa onsdag.
 
Hade en kompis som fick den diagnosen. Ditt problem verkar ju inte riktigt likadant.

Lycka till i alla fall.
 
Marschfraktur

Det du beskriver stämmer på pricken, jag har likadant. Tror jag fått det en gång för 20 år sen när jag åkte Vasaloppet. Beror säkert att strumpan kanske inte låg helt slätt i skidpjäxan, och en klämskada uppstod..........nån annan som vet ?

Jag var hos en trevlig läkare i morse. Han verkade veta vad han pratade om, och enligt honom så har jag en så kallad marschfraktur.

Efter att ha läst lite om det så är jag benägen att tro på honom. Hela bilden stämmer med min upplevelse; hur den uppkommit, symptom etc, patientgrupp (unga män som ökar träningsdosen, långlöpare, dåliga skor..).

Spontant känner jag inte att skidåkning borde ge samma belastning som långlöpning på asfalt, men det kanske är så ändå.

För att frakturen ska läka sa min doktor att jag får räkna med en-två månader helt utan att gå barfota eller i dåliga skor (med tunn sula). Missar jag en enda gång så får jag börja om :) Så hård sula som möjligt ska det vara. Jag har helt värdelösa vardagsskor nu (lövtunn sula som det läcker igenom, ingen stadga öht), och löparskorna har dessutom börjat bli väldigt trötta, så jag förstår ifall jag har hållit frakturen öppen pga det.

Jag känner inte frakturen, så nackdelen är att jag inte vet ifall den belastas. Nu går jag och haltar bara för sakens skull.. :)

En sak är dock oklar: är inte hårda golv detsamma som hårda sulor? Varför får man inte gå barfota på hårda golv, när man rekommenderas hårdsulade skor?

Det blir simning, cykling och styrketräning istället för löpning i vår.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.