Ner med jakten och sluta mörda djur

Jag ser det som att alla har rätt att skriva sina inlägg precis som de vill på Utsidan. Enda förbehållet är att jag och övriga läsare då också har rätt att tycka vad vi vill om inlägget. Naturligtvis finns det en underförstådd, och för en ny skribent ofta otydlig, forumetikett eller norm att hålla sig till. Detta handlar absolut inte om att likrikta åsikter utan om att uttrycka sig på ett format som inte orsakar just motreaktioner på grund av otydliga eller skrikiga formuleringar, jämförbart med att alla bör skriva på samma språk. Det handlar lite om att ta seden dit man kommer och borde inte vara ett oöverstigligt hinder. Efter att ha läst några trådar ser man ju vart nivån ligger. Resten är i mina ögon bara rent sunt förnuft och lite social färdighet. Vissa trådar på senaste tiden har ju inletts med inlägg som är fullt jämförbara med att ställa sig och vråla vad man tycker inne på ett bibliotek. ;-) Då spelar det väldigt liten roll om det man säger är vettigt eller inte.

Det är sällan det är de aparta åsikterna som får det häftigaste bemötandet utan istället de aggressiva debattstilarna och vassa formuleringarna. Alla behärskar helt enkelt inte konsten att uttrycka sig smidigt och samtidigt få fram sitt budskap. 9/10 av det handlar om vad man inte ska skriva i sitt inlägg. Samtidigt tycker åtminstone jag att denna mångfald är en del av charmen med diskussionsforum, man lär sig nåt nytt hela tiden och får chansen att slipa sina färdigheter. Det är som ett stort retoriskt truppförsök. :)

Vad gäller att "trigga andra att haka på" så är jag av den bestämda uppfattningen att även om vi följer de vanliga gruppdynamiska krafterna så är vi alla ansvariga bara för våra egna handlingar och inlägg. Om vi sen har en liknande värdegrund och bildar en enad front i en fråga så är det bara demokrati i praktiken. Jag erkänner gärna att jag ibland tramsar i trådarna, särskilt när jag tycker att de spårat ur alldeles, men försöker åtminstone att undvika direkta påhopp. Det är roligare att såga argumenten än författaren. Sen tycker jag också att man bör ha rätt gott om skinn på näsan när man ger sig in i diskussioner som denna. Det är ju nästan oundvikligt att någon förr eller senare kommer att reta sig på en och uttrycka detta i eldfängda ordalag. Man får ju skärskåda sig själv lite, antingen ändrar man lite på sin approach eller så rycker man på axlarna åt att man träffat ytterligare "en idiot på internet som inte tycker om en" och går vidare.
/RJ
 
Har du såna problem med troll så låt de vara, tycka som de vill. Berätta att du inte håller med, men va fan gå inte till mot angrepp, du är ju inte själv bättre då. Din ton är rå och du triggar andra att haka på. Fegt! Det blir som i Stockholmsnatt "-lägger du första sparken så bangar inte vi."
Om ni haft en uns av hjärtlig ton hade det varit annorlunda, Fast de flest här på utsidan är riktigt hjärtliga så detta gäller ju inte alla.

Vet inte om du fattar att du sårar, vill du det?

jag vet, jag har inga problem med det heller.. bakom den hårda fasaden bultar ett hjärta av sten..
 
Ditt inläg är då bätre antar jag? Det har iallafall inte med jakt att göra. Nä internet är en lats där folk skriver saker de inte skulle säga till folk om de stod öga mot öga. Den elektroniska muren som de flesta gömmer sig bakom är inget nytt fenomen och något vi får leva med. Ta inte åt dig så mycket är mitt råd .

Ja det låter ju modigt.
Nä mina inlägg är inte de bästa, och jag lider inte av det heller. Sen är inte problemet det att jag skulle ta åt mig. Utan att vissa sysslar med direkta påhopp. Nu har jag formulerat mig lite luddigt med ord som ni, vi eller er osv. Många som inte behöver lä ta åt sig och vissa som bör lär bara inte äns bry sig, för att deras hjärta är av sten.

Och ja visst är inläggen som startade tråden inte bra. lite som att skrika AIK mitt i djurgårdsklacken. Men att därför trycka ner personen därefter är inte snällt.
Skulle man skrika AIK i fel tillfälle skulle man mycket väl få sig en känga.
Så passa dig om du går in i fel forum och säger fel saker då kommer firman utsidan och täpper till käften på dig.

Till Tumbleweed:
Jag håller med dig. Men från att såga någon åsikter till direkta personangrepp är inte samma sak.

Och till Patric :
Du skämtar?
 
Ja vill du ta åt dig och bli sårad så är det upp till dig. Men du tycks ju ha ett horn i sidan till den stil som utsidan har, kanske hitta en plats som bättre passar dina värderingar? Du kommer inte att hitta det du söker efter, men du hinner säkert bli sårad på många ställen under sökandet

Kommer man med de formuleringar som du gjort fåpr man räkna med att ett stort antal skribenter tar illa upp. Du har ju jämfört skribenterna härinne med nån sorts olaglig slagsmålsklubb.

Å andra sidan tror jaag att jag i tråden om anonymitet gjort ganska klart vad min åsikt är.
 
Almgren,Jag blir inte sårad, långt ifrån. Ingen har vart elak mot mig än, men eftersom det är så lätt att missförstå varandra så kommer jag att få mina kängor jag oxå.

Om du följer vissa trådar och läser innhållet så ser du att några här inne inte klara trycket lika bra som andra. Det har inget med den stil som utsidan har utan möjligtvis den stil utsidan har fått och det är inget fösvar.

Och sen var jämförelsen med firman en vidare utveckling av Tumbleweed uttryck att "skrika i ett biblotek. Ropar du Aik på fel plats är chansen rätt stor att du kan få negativa konsekvenser av det.
Men det är ju ändå inte rätt eller hur att jag får stryk för att jag hamnade på fel läktare( även om jag gick dit för att provocera). Lika fel borde det vara att kränka någon personligt för att denna någon har kränkt en företeelse eller en livstil som jakt. Vad jag tycker är förhoppningsvis klart.
Jag tänker inte tjata mer om detta här i den här tråden vill ni fortsätta finns det säkert en an tråd här på utsidan som passar bättre, jag följer med. Själv är jag inte kränkt och jag tänker fortsätta att tycka som jag gör, det skulle jag göra öga mot öga också(detta är inte en uppmaning eller utmaning).
Men jag skulle inte heller starta en tråd där jag dissar en hel grupp.
 
Och till Patric :
Du skämtar?

det är just det, skojar jag, är jag ironisk eller menar jag allvar.. jag kan säga så här, jag behandlar folk som jag tycker att dom förtjänar att bli behandlade, beteer dom sig som idioter så behandar jag dom som idioter.. jag säger inte att jag nödvändigtvis att jag har rätt men jag är konsekvent..
 
Jag tycker att det är fascinerande att Utsidan-forumet - beroende på vem som gör bedömningen - är både rovdjurskramande, jägarhatande fjollstockholmare och halvfascistiska köttätare med osäkrad Remington.

Hela forumet (inte enstaka personer, alltså) är åsiktsmässigt enkelspårigt, men åt båda håll?

Det kan också så att den som kommer med kategoriska påståenden som inte backas upp av sakliga argument får räkna med att få mothugg från flera håll. Åsiktsutbyte kallas det, och jag har personligen lärt mig mycket den vägen här på forumet.

Ropar man man att Brage är Sveriges bästa fotbollslag lär man alltså få både AIK:are och Djurgårdare mot sig. Det tycker jag är vad som har hänt i den här tråden.
 
det är just det, skojar jag, är jag ironisk eller menar jag allvar.. jag kan säga så här, jag behandlar folk som jag tycker att dom förtjänar att bli behandlade, beteer dom sig som idioter så behandar jag dom som idioter.. jag säger inte att jag nödvändigtvis att jag har rätt men jag är konsekvent..

Lite spännande blir det när du är så där hemlig, man vet inte var du står ;)

Nä skämt o sido. Du är ärlig i det du skriver om än hård ibland.
Har sett att du gillar troll och att det är ett allmänt(som det verkar)uttryck här på utsidan, men vart kommer det ifrån. Jag tror mig förstå vad ni menar med det. Kollade runt lite på trådarna i kategorin Jakt, såg att ni har haft liknade trådar ett antal ggr med samma personer i stort sett. Och jag ser ett mönster.
 
Att "trolla" i ett forum syftar på att likt fiskemetoden med samma namn slänga ut ett bete och hoppas att någon hugger. Alltså att medvetet skriva ett provokativt inlägg för att få igång en diskussion. Det har alltså inget med varken magi eller de mytologiska trollen att göra, även om dessa frekvent letar sig in i trådarna de också. ;-)
/RJ
 
Aha man tackar hade jag inte löst själv.
Så om jag i en tråd om gpser påstår att de är onödiga och att endast karta är att föredra, eller gästar lätviktarna med ett inlägg om ju större packning desto mer macho, vise versa.
Då blir jag ett troll med skottpeng på. Tack gillar att lära mig nya saker även om mindre viktiga tingest.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Så vill rovdjursföreningen inskränka jakten i Sverige :( Jakt 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.