Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten

Hej, första inlägget här.

Idag skulle jag och min familj ut och paddla i vår kanadensare. Vi tänkte ta en tur över nävsjön och äta några mackor. När vi ska lasta av kanoten kommer några från nävsjöns sportfiskeklubb (de arrenderar fiskerättigheterna från sveaskog) och hävdar att deras regler om förbud mot andra båtar går över allemansrätten. Jag förklarar för dem att så inte är fallet, att jag inte har någon intention att fiska och att jag har full rätt att paddla här. De uppträder väldigt hotfullt. De skrämmer min familj och mina små barn och hotar att avhysa oss från platsen om vi lägger i kanoten. De verkar inte veta själva vad de pratar om, ena stunden är anledningen kräftpesten, andra stunden får jag inte vara där för allmänt förut mot båtar. Jag vet att de är kända för att vara svåra på platsen, men det är en relativt stor sjö (ligger i både Sörmland och östergötland, vi var på sörmländska sidan) så trodde aldrig att de skulle uppträda så här. Vi valde att åka för att inte traumatisera barnen, det sista vi får höra att "dra åt helvete" från en äldre man. Någon med likande erfarenhet? Hur kan man gå vidare? Kontakta sveaskog? Polisanmäla? Sjön ligger nära där jag bor och jag vill kunna paddla respektfullt utan hot från en förening.

Tack
 
De uttryckte nog bara sina åsikter och försökte med en fuling, som sen gick hem eftersom ni gav efter. Ni skulle stått på er och istället ringt polisen om de var hotfulla och aggressiva.

Såna där idioter finns överallt. De har ingen som helst rätt att hindra er från att nyttja allemansrätten. Åk dit igen.
Jo jag åker gärna dit igen, men lär inte ta med barnen. Dottern på 5 år var helt skakig efteråt. Funderar på om det är något man kan göra för att få dem att sluta upp med hot, går det att polisanmäla "nekad allemansrätt"?
 
Hej, första inlägget här.

Idag skulle jag och min familj ut och paddla i vår kanadensare. Vi tänkte ta en tur över nävsjön och äta några mackor. När vi ska lasta av kanoten kommer några från nävsjöns sportfiskeklubb (de arrenderar fiskerättigheterna från sveaskog) och hävdar att deras regler om förbud mot andra båtar går över allemansrätten. Jag förklarar för dem att så inte är fallet, att jag inte har någon intention att fiska och att jag har full rätt att paddla här. De uppträder väldigt hotfullt. De skrämmer min familj och mina små barn och hotar att avhysa oss från platsen om vi lägger i kanoten. De verkar inte veta själva vad de pratar om, ena stunden är anledningen kräftpesten, andra stunden får jag inte vara där för allmänt förut mot båtar. Jag vet att de är kända för att vara svåra på platsen, men det är en relativt stor sjö (ligger i både Sörmland och östergötland, vi var på sörmländska sidan) så trodde aldrig att de skulle uppträda så här. Vi valde att åka för att inte traumatisera barnen, det sista vi får höra att "dra åt helvete" från en äldre man. Någon med likande erfarenhet? Hur kan man gå vidare? Kontakta sveaskog? Polisanmäla? Sjön ligger nära där jag bor och jag vill kunna paddla respektfullt utan hot från en förening.

Tack

Enligt deras egen hemsida får man paddla kanot där. Så se till att ha ett utdrag från den nästa gång: https://navsjon.nu/fr-gor-svar.html
 
Ringde ordföranden för föreningen, han hävdade att det definitivt inte var någon av de ansvariga jag pratade med, de skulle aldrig göra så mot en. De kommer skicka ut till alla medlemmar om vilka regler som gäller. Nästa gång får det bli att försöka identifiera dem och en polisanmälan.
 
Jag har ingen egentlig juridisk kompetens. Men kan det inte räknas som egenmäktigt förfarande att hindra någon från att t ex paddla eller passera enligt allemansrätten och internationella sjövägsregler?

Saxat från artikel om egenmäktigt förfarande på wikipedia: " En fysisk blockad, där någon hindrar fordon eller människor att nå fram till en fastighet eller byggnad, kan också vara egenmäktigt förfarande. "

Thure
 
Jag har ingen egentlig juridisk kompetens. Men kan det inte räknas som egenmäktigt förfarande att hindra någon från att t ex paddla eller passera enligt allemansrätten och internationella sjövägsregler?

Saxat från artikel om egenmäktigt förfarande på wikipedia: " En fysisk blockad, där någon hindrar fordon eller människor att nå fram till en fastighet eller byggnad, kan också vara egenmäktigt förfarande. "

Thure
Ja det låter ju rimligt att det skulle kunna funka! Men som sagt, får se hur det går nästa gång jag åker dit
 
Man får faktiskt också låna annans brygga (som inte ligger vid tomt/inom hemfridszon) tillfälligt så länge inte ägaren själv vill nyttja bryggan just då. Bryggägaren har företräde.

Hade inte fiskarna varit där och fiskat just då kunde ni alltså sjösatt från deras brygga.

Denna regler tyckte jag som bryggägare utom hemfridszon var lite märklig men samtidigt tacksam att välartad fiskande ungdom är på min brygga och fiskar och därmed håller riktiga busar (som vill åt båt eller dess utrustning/drivmedel )på avstånd.

Sid 52 i

En juridisk spetsfundighet är om ett kommersiellt fiskebolag planterar ut fisk i en sjö och säljer fisket dyrt. När övergår sjön att vara bara en sjö som omfattas av allemansrätten till att vara en anläggning - samma diskussion som när anlagda skidspår (t ex med elljus och maskngjorda spår) kan avgiftsbeläggas eller när skog/natur övergår och blir golfbana osv.

Sjö eller fiskeanlägnging är nog den jurdiska frågan. Är den stor och finns i två län lutar det nog mer åt sjö med allemansrätt.

/Patrik, amatörjurist
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...