Nedskräpning :(

Miljömuppar är inte mycket bättre heller när dom åker runt i sina gamla bilar. Inte alla men en hel del. Skulle dom vara riktiga miljömuppar så skulle dom cykla el. åka elbil.(y)
Elbil är inte heller miljövänligt går mycket skit och tillverka batterier bl.a och dom små barnen som gräver mineralerna dör en tidig död. Kom och tänka på en som är minister nu MP åkte runt med en stor gammal JEEP när han for och handla miljövänligt.
 
Det vi ser är resultatet av att folk som inte hör hemma i naturen väljer att semestra där som panikåtgärd för att dom inte kom i väg på solsemester.

Man har även sett "urbaniserings-idiotier" på Stekenjokk i sommar där folk jagat renkalvar för att ta selfiebilder, ger mig tusan på att nästa år så är vildmarksvägen bommad för alla utom ortsbor under Renkalvingstid på grund av dessa människor.
Som vanligt är det dom som sköter sig som får lida mest över detta beteende för dom som ställt till det är väl på Ibitza eller liknande nästa år och bryr sig inte.

Som vanligt Norge är ett föregångsland att ta efter på många sätt gentemot Sverige, sällan man ser någon nedskräping i naturen där.
 
Har en kompis som är någon form av beteendevetare med inriktning på miljö. Hans (personliga) åsikt är att vi kan se en ålderseffekt i vilka som skräpar ner. Det hänger bla samman med olika kampanjer som genomförts. Ett tag slängde man sina ölburkar över relingen och spisar från bryggan - så kunde det ju inte gå till! Kampanj ”Håll Sverige rent!” startades. Barn fick lära sig att plocka upp, inte slänga. Skolor gick på skräpplockarutflykter. Så trodde man det var klart. Man la ner kampanjandet. Det gick några år men sen började man se nya tendenser till nedskräpning. Ny kampanj ”Skräpa upp”! Förskolor gick på skräpjakt, klistermärken delades ut i skolorna. Bättre.

Den första kampanjen var på mitten av 80-talet och jag gick på skräpplockarutflykter. När sladdbrorsan växte upppå mitten/slutet av 90-talet fanns inget sådant. Mina barn har gått på skräpjakt med den andra kampanjen under 2010-talet och sonen upplyser artigt folk som slänger saker om var närmsta papperskorg finns.

Kampanjer i all ära men det är föräldrar som uppfostrar sina barn. Växter man upp med att det är ok att skräpa ner, ”pappa/mamma gör ju så”, så fortsätter man kanske. Jag fick lära mig, mina barn får både från mig och skolan. Och det är där ålderseffekten kommer in, menar min vän. De som slänger skräp idag var mellan kampanjerna och uppfostrades av föräldrar innan kampanjerna.

Men måste man ha ständiga kampanjer för att folk ska fatta?!

(Förutom ålderseffekten menar vännen att det även finns en geografisk effekt men att den tyligen är mindre signifikant...)

//Karolina som enbart lämnar fotspår och tar med minnen...
5CC4E41A-CCD3-4697-B0D4-28E4A7E98AD9.jpeg
 
Har nog inget med ålder och göra utan det har skräpats ner genom århundraden i naturen. Finns otroligt många ställen i Sverige där marken och vatendragen är gifftiga....detta fick vi på köpet när vi höjde våran standard. Nu försöker många andra länder även och höja sitt...............
 
Senast ändrad:
Har nog inget med ålder och göra utan det har skräpats ner genom århundraden i naturen. Finns otroligt många ställen i Sverige där marken och vatendragen är gifftiga....

Jag (och vännen) menar inte att man blir bättre/sämre med stigande ålder utan det har att göra med när man växte upp, hur tankar kring miljö och nedskräpning var då. Föroreningar likt det som skedde på 40-50-60-talen här i Sverige skedde nog (förhoppningsvis) beroende på att man inte visste bättre då. Nu finns en ökad kunskap och frekvensen har nog minskat. Kunskapsläget och utbildning/erfarenhet förbättrar miljöläget.
 
Jag (och vännen) menar inte att man blir bättre/sämre med stigande ålder utan det har att göra med när man växte upp, hur tankar kring miljö och nedskräpning var då. Föroreningar likt det som skedde på 40-50-60-talen här i Sverige skedde nog (förhoppningsvis) beroende på att man inte visste bättre då. Nu finns en ökad kunskap och frekvensen har nog minskat. Kunskapsläget och utbildning/erfarenhet förbättrar miljöläget.
Kan kanske vara så men jag tänker tillbaks när jag började ta mig ut i skog och mark (det är några år sedan ja) det var ingen som förstörde rastplatser i skogarna och en massa kojor ödsligt fick vara ifred med alla nädvändiga saker som fanns i dom. Långt senare så började det hända saker med skadegörelse och dyligt och inget fick vara ifred så i viss mån var det faktiskt bättre med orden det var bättre förr. Kanske det har och göra med att nu är det lättare och färdas långt med olika hjälpmedel? Ni som är lite äldre hur minns ni det i er ungdom? Så kunde det se ut i en skogskoja...........
 

Bilagor

  • Skärmbild från 2020-08-15 12-22-59.jpg
    Skärmbild från 2020-08-15 12-22-59.jpg
    120.7 KB · Visningar: 173
Senast ändrad:
Kanske hade man mer respekt för gemensam egendom förr (förutom vattendrag osv). ”Bäst att ta hand om stugan så att jag kan använda den igen nästa gång jag eller någon annan kommer” har kanske bytts ut till ”Schysst stuga! Men det där (hämta skräpet, laga brädan osv) fixar nog någon annan, det är säkert att någon får betalt för att göra det”...
 
Kanske hade man mer respekt för gemensam egendom förr (förutom vattendrag osv). ”Bäst att ta hand om stugan så att jag kan använda den igen nästa gång jag eller någon annan kommer” har kanske bytts ut till ”Schysst stuga! Men det där (hämta skräpet, laga brädan osv) fixar nog någon annan, det är säkert att någon får betalt för att göra det”...
Ja och nej! Inte lika mycket skräp efter vandrare och andra friluftsmänniskor men eftersom många inte hade bil och kunde ta sig till soptippen så slängde man glasrester, spisar, cyklar och uttjänta bilar m.m.i skogen. Det var ju om möjligt värre även om man kanske kan förstå orsaken litet bättre.
 
Liknande trådar

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.