Navigering på laptop

Hej! Hittade denna sida då jag sökte runt efter information om navigerings/kart program för laptops, och såg att det verkar finnas en heldel kunskap här. Hade tänkt köra min laptop i bilen med en extern touchskärm kopplad till denna. Det jag då är ute efter är ett program som liknar de man hittar i bilnavigeringssystem från tex Tomtom eller Garmin, dvs val av kartvy i 2d eller 3d, röstvägbeskrivning (gärna på svenska men ej ett krav) automatisk färdberäknare osv.. Trodde i min enfald att det skulle finnas en uppsjö av sådana program för windows när jag först började planera mitt bygge men vid närmare kontroll kan jag bara hitta detta till diverse mobiler/pda'er! Tacksam för svar om någon känner till om detta ens existerar för windows.

MVH Johan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Microsoft AutoRoute har jag testat, däremot inte de övriga som nämns.

MS AutoRoute duger, är OK. Du kan bara få kartvy, inte fågelperspektiv. Progammet klarar inte av att samordna din plats på kartan med färdbeskrivningen särskilt bra.

Bara några snabba korta reflektioner,
/joakim

Route 66 har jag. Inget bra alternativ då det inte finns nån röstguidning.
Jag tror Microsofts Autoroute är det bästa alternativet just nu. Version 2007 lär väl komma hit snart.
Jag har iofs också tomtom på min laptop, via ppc-emulator.
Funkar bra men är lite bökigt att få till...

Tack för alla svaren! Ska kolla lite närmare på Microsofts Autoroute och även testa om jag kan få igång en pocketpc emulator innan jag ev skaffar tomtoms programvara. Har sett den i action på en qtek telefon och måste säga att jag gillade den skarpt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips