Navigering med mobiltelefon i snabb utveckling

Vad är då kostnaden?

eftersom vad jag fattat att nyttan med denna lösning är när man åker med på en bussresa i Tyskland ;) så undrar jag fortfarande över problemet med kostnaden för dataöverföring och om det verkligen fungerar bra överallt. (Jag brukar ha med mig GPS:n för att hitta tillbaka till hyrbilen i Europa, så jag kan förstå användningsområdet.)

Det är för mig inget extremt med att kräva att GPS:n skall fungera utanför mobiltäckande område. Inte ens vid Storulvån är mobiltäckningen speciellt bra med Telia för två år sedan. Eller delar av Sälen! Mitt mest extrema krav är väl att den skall tåla regn dessutom.


/Andreas
 
Regn är det många vanliga bilnavigatorer som blir ledsna av också. Garmins storsäljare Nüvi gör sig inte i Kållerado, den heller.
Ska man tvunget ut och gå i regnet är det i så fall bättre att gömma undan bilnavigatorn i bilen eller i fickan, och ta fram en 60 CSx (eller vad man nu har) istället.

Om man ska ha någon nytta av avfartsskyltarna på Autobahn vill det ju till att man vet vid vilken man ska ta av. Men det vet man inte, om man har en bra navigator, för man behöver inte bry sig om vad avfarten heter då. Däremot vill jag fortfarande ha ett hum om hur långt det är dit.'
Har man bara en halvmesyr till navigator vet man förmodligen vad avfarten heter, för då får man ju titta i kartboken också. Enligt vad Bengt säger, alltså. Jag vet inte.

Anders
 
>3min kvar

då kan man köra om en långtradare. Är det mindre låter jag bli att irritera honom (minimal vinst). Apropå förvarningar.

Mobil: Datakostnad även i Sverige är inte att förakta än så länge. I Telias Navigator ingår trafik i Sverige, men den kostar 1100kr per år. Jag tror Wayfindern funkar i pil-läge även utan mobiltäckning (laddar ner korridoren vid start), men kommer man utanför så vill den ha täckning för att kunna räkna om.

Det hinner svänga många gånger om i denna fråga. Men som någon påpekade så heter forumet utsidan så jag antar att det är lösningar som passar utomhus som gäller.
Det finns ett entusiastforum för all navigering på http://www.navigate3d.no/
 
Verktyg...

Jag hörde en gång någon säga att

"om enda verktyget är en hammare så betraktas alla problem som en spik"

(apropå föreställningen att ett verktyg räcker i alla situationer)
 
Re: Vad är då kostnaden?

ekis; sa:
så undrar jag fortfarande över problemet med kostnaden för dataöverföring och om det verkligen fungerar bra överallt. (Jag brukar ha med mig GPS:n för att hitta tillbaka till hyrbilen i Europa, så jag kan förstå användningsområdet.)

/Andreas

Dom flesta program har möjlighet att ladda kartor till minneskort innan man åker. Så vet man vilken världsdel man skall vara i så är det bara att ladda innan man åker.
 
Re: Re: Vad är då kostnaden?

chuck; sa:
Dom flesta program har möjlighet att ladda kartor till minneskort innan man åker. Så vet man vilken världsdel man skall vara i så är det bara att ladda innan man åker.

Självfallet men i Nokias fall kostar det inget det är det som är poängen och dessutom funkar det utan att man har mobiltäckning dvs även i Storulvån..om man så vill för det finns programvara att lägga in egna kartor också.
[Ändrat av bigben 2007-05-21 kl 22:38]
 
Hur pass bra text to speach finns numer i mobiltelefonnavigering? Om man kommer på autobahn och vägen delar sig i tre eller fyra, läses då namnen på skyltarna upp? På ringen kring Bryssel är det ändå rörigare.

Och hur fungerar det när jag ska ta mig över en boulevard som består av en vägbana i mitten och två sidostråk på vardera sidan. Rutten innebär att jag ska korsa vägbanan men inte svänga in på den utan ta sidostråket bortom.

Och hur fungerar det när jag ska välja mellan att svänga till höger tio meter innan en korsning för att komma i ett svängstråk som för mig in på boulevardens sidostråk alternativt svänga tio meter senare och svänga in på boulevardens mittstråk?

Och hur fungerar det när jag ska köra 20 meter åt vänster, svänga skarpt höger tio meter sedan skarpt vänster tio meter igen?

Och hur fungerar det när jag ska välja gatan som utgår ca 40 grader till vänster om färdriktningen
i en korsning mellan sex gator utan rondell?

Allt hämtat från en tur på obekanta gator i Antwerpen i går. I praktiken visade det sig att mio c520 hade en bättre grafisk representation av knepiga situationer än Garmins preview, IMHO.

För bra navigationshjälp vid multipla samtidiga avtag behövs enligt min erfarenhet både fungerande Text to speach som Garmin ger i t ex Nüvis och tydlig schematisering av korsningar inne i städer som Mion ger.Finns inte TTS behövs grafiskt tydlig presentation av vägalternativen inkl. namn som motsvarar namnen på skyltarna. I och med City Navigator Eu v8 blev det lättare att köra i Tyskland för skyltningen på vägen motsvaras av vad som visas i navigationsprogrammet.
[Ändrat av jonasolof 2007-05-22 kl 08:31]
 
Vad är kostnaden - igen?

En sak kan vi alla vara överens om, och det är att vi inte alla kommer att vara överens om hur bra det egentligen är att navigera med mobiltelefonen.

Själv är jag utpräglad mångapparatsentusiast, och vill gärna ha en speciellt anpassad GPS för korta utflykter på måndag morgon och en annan för sådana på måndag eftermiddag, o.s.v.

Men visst bör man titta på vad mobillösningen kan ge - och inte minst vad den verkligen kostar. Om kostnaden är rimlig kan den ju också vara ett gott komplement för en "mångburkare".

Vad kostar det t.ex. i investeringskostnad om jag inte har någon passande mobil alls, om jag har en modern Java-mobil som SE K800i resp. om jag har en Nokia med senaste Symbian?

Vad kostar det sedan typiskt i fast kostnad per år, och vad kostar det typiskt att använda tjänsten (eller tjänsterna, för det borde ju finnas olika avancerade sådana).

Att något skulle vara gratis i mobiltelefonvärlden har jag mycket svårt att tro. Speciellt inte tjänster, för det är ju på dem som operatörerna ska leva. Och de vill leva gott, och de har stora investeringar bakom sig som måste kapitaliseras.

AndersLj
[Ändrat av ALj 2007-05-22 kl 10:23]
 
Helt rätt approach Anders

Först måste vi göra klart för oss att det finns flera olika lösningar för navigering i mobilen (smartphone).

Alt1 Du hämtar kartor efter behov via mobilen när Du reser där finns flera olika leverantörer
Det kostar ett abonnemang + nedladdningstid för kartor Du behöver över telefonnätet som ju kan bli rätt dyrt om man är utomlands och är stor användare
Det är väl detta man förknippar mest med mobiltelefonnavigering för så började det.

Alt2 Du köper en ruttprogramvara för ett område tex Europa och laddar kartorna på minneskort- då behöver du inte använda telefonuppkoppling utan kan använda mobilen med sin inkopplade GPS överallt som en fristående navigator
Kostnaden är Då programvaran

Alt3 Nokias system ( som kom för nån månad sen säkert får fler efterföljare)
Här kan du gratis ladda ned detaljkartor som täcker en stor del av världen i förväg på minneskort och använda i en modern Nokiatelefon -idag ca 4-5 MB kartmaterial tillgängligt.
Du kan endast använda det som moving map i mobilen ( med eller utan GPS)och då utan kostnad och Du behöver inte vara uppkopplad på mobilnätet överhuvudtaget. Användbart om man promenerar i en storstad då detaljeringsgraden är till gatunivå även användbart för en codriver när man kör med kombinationen kartbok - och movingmap i en Nokiamobil (idag)
Om Du vill använda ruttprogram på dessa kartor kan du via mobilen köpa en licens för viss tid 1vecka-3 år för visst område -Kostnaden är jämförbar med Alt2 om man väljer en lång tid på licensen.
Detta alternativ kan innebära att mobilen med sin inkopplade GPS behöver viss kontakt med Nokia men kartmaterialet finns redan så det handlar då om ruttberäkningen ( har ej prövat men antar det baserat på nandra liknande lösningar)

Alt4
Detta alternativ är ett komplement
Det finns kartmotorer att köpa där man kan kalibrera sina egna kartbilder och lägga i mobilen och där tex sjökort är en intressant tillämpning.
Man kan då också få enkla wp,trac och ruttfunktioner i mobilen som en standardGPS har.
Det kostar då i programinvestering ( ofta billiga program)

EKONOMI

I stora drag skulle man kunna säga att ett detaljerat Rutt kartprogram för Europa kostar strax över 1000-lappen
Att köpa en kortlicens på Nokias ruttprogram 1 vecka öevr visst land eller Stat i USA ca 100 lappen
tillkommer ev kostn ruttberäkning via mobilen till Nokia i form av telefontid(kb).

Att hämta kartor under en resa i häradet 20kb/skärmbild 30 öre bilden i Sverige men upp till 3kr/bild utomlands
Om man är snål på kartor och använder pilningen vid rutt så behöver det inte bli så dyrt.

Ens egen användning bestämmer vilket sytem man väljer

Min egen strategi kombination i mobilen är fn

Kartmaterialet med från början i huvudsak
Eget ruttprogram med kartor i Europa + Nokias kartor för movingmap
Abonnera Nokias rutt på korttid vid behov utanför Europa
Egna kartor med specialkartprogram- grön kartbit eller sjökort ( utvärderas i sommar)
Freeware Route för tillfällig uppkoppling och hämtning av kartor som komplement.
[Ändrat av bigben 2007-05-22 kl 11:18]
 
investeringskostnaden

Tillägg
Investeringskostnaden

Om man står i begrepp att byta telefon eller att köpa en traditionell navigator typ burk hängande i vindrutan då kan investeringskalkylen bli intressant!

Då skall man defenitivt överväga om det kan passa ens behov med att ha telefon och bilnavigator i samma apparat

Om man redan har en bra telefon som inte kan hantera moving map eller har en bra annan navigator är det inte lika intressant då man får ut lite mervärde.
 
Tack för ett innehållsrikt svar.

Man kan väl undra över vad Nokia ska tjäna pengar på. De hoppas väl att man ska använda navigeringstjänsten som ger dem pengar direkt, och som väl också genererar trafik så att operatörerna blir positivt inställda till dem.

Den utomordentliga tyska datatidningen c't ("datavärldens Frankfurter Allgemeinte") hade för några nummer sedan en genomgång av olika former av GPS-navigation, däribland ett omfattande test av program och lösningar för "Handy-Navigation".

Deras slutsats är att denna form av navigering fortfarande mest är något för "begabten Fummler" (begåvade pillrare), men att den snabbt kommer att bli en massmarknad i takt med att mobilerna får inbyggd GPS som standard.

Själv ser jag nog fortfarande mobilnavigering mest som ett komplement till andra former. Jag kan tänka mig att ha nytta av en tjänst där jag via mobilnätet kan hämta hem en karta över en plats där jag tillfälligt befinner mig - någonstans i världen. (OK så mycket reser jag inte, men jag hoppas ibland...).

Sedan går det att fördjupa sig i resonemang om ifall telefonen ska ha inbyggd GPS, eller om man ska ha en GPS-mus, eller om man ska kunna flytta över kartan till en separat GPS-burk, eller någon kombination av dessa möjligheter. Eller om man ska använda telefonen enbart som ett modem till en separat burk. Vad som är bäst beror ju delvis på hur vanligt det blir med inbyggd GPS i nallen.

Men för att jag ska bli intresserad av en lösning där jag sporadiskt laddar ner enstaka kartor måste det finnas någon attraktiv kostnadsbild. Jag kan tänka mig att betala något mer per sida, men knappast att binda mig för en längre tid.

För övrigt vill jag själv gärna ha en liten mobil med lång batterilivslängd. Inbyggd GPS kommer att förkorta livslängden, så man kanske måste ta med en extra laddare till mobilen. Då är det ju faktiskt en form av flerburkslösning

Mycket finns att tillägga - vid tillfälle

AndersLj
 
nokia 6110 kostnader

Jag har ej läst alla inlägg men om ni funderar för kostnaden med mobil med gps så är det gratis .vid användning .Det finns en manick som heter a-gps som man kan välja att ha aktiverad eller ej som håller koll på positionen via grps om själva gps:en tappar kontakten tex tunnlar o dyligt

Har en nokia 6110 navigator med route66 förinstallerat som funkar precis lika bra som som vilken gps som helst.


http://www.nokia.se/phones/6110_navigator/
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
Clashas Analog navigering Navigering 13
Mankko Efterlysning: Komplett bok om navigering/orientering? Navigering 16
870520 Kurser i Navigering!! Navigering 4
frimanniska Navigering i Asien Navigering 10
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
Cyklisten88 Navigering i datorn Navigering 0
Leif L Navigering i Ryssland, Mongoliet och fd Sovjetunionen Navigering 6
BigBigBoa Navigering på laptop Navigering 5
steko rutt planering och Navigering på Garmin 60CSX Navigering 4
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
Store Navigering för funktionshindrade Navigering 0
Valgrinden Navigering med Ericsson P990i Navigering 6
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
backpacker8 basic gps navigering Navigering 2
chuck PDA Navigering Navigering 21
brandmansmicke Boktips navigering Navigering 3
Tärnan Handdator med GPS-enhet. Navigering i terräng ??? Navigering 5
magnuss DVD-navigering Navigering 1
pascal Hjälp en nybörjare. Båt navigering Navigering 2
GPS-Navigering? Navigering 2
Erik Barkefors GPS-koordinator mobiltelefon Navigering 6
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
mca0106 GPS & karta i mobiltelefon? Navigering 30
duwall Lagra färdspår i mobiltelefon med Java. Navigering 3
soltek Mobiltelefon att navigera med.... Navigering 5
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
buster23 kartor i mobiltelefon Navigering 6
tuomi Bluetooth GPS & mobiltelefon Navigering 0
apersson850 Mobiltelefon med 3 VDC? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.