Navigering med mobiltelefon i snabb utveckling

bigben; sa:
I mobilen får jag nu tillgång till samma moving map gratis worldwide och slipper kludda med byte av baskartor när man byter kontinent och nu också med bättre detaljnivå om jag behöver-

Då är det "bara" kostnaden för mobil-datatrafik i USA som tillkommer, för att inte tala om att det skall fungera ö.h.t. (roaming av mobiler är ett ämne i sig själv, speciellt med datatragiken). Gratis är det inte, bra om det funkar.

Jag har semestrat med bara en baskarta i USA, och det är användbart (i en svartvit eTrex). Men jag hade uppskattat en bättre karta mkt. USA inte känt för full mobiltäckning över hela kontinenten men det som inte är täckt är väl oftast ökenområden där det bara finns en väg.

Och så var det fortfarande det där att jag vill ha en GPS som fungerar i regn, detta forum ligger på Utsidan ;).

/Andreas
 
Man behöver inte vara mångordig Anders..

Åkte en gruppresa med buss i Nord-Tyskland under Kristihimmelsfärdhelgen och hade tid att utvärdera lite programvaror i mobilen under bussförflyttningarna.
Inom parentes har Ni inte besökt Wismar och Schwerin har Ni missat nåt...åk dit mycket imponerande i dessa gamla svenskkolonier!!

Nåväl med på resan var en äldre dam i 70 årsåldern!som stolt demonstrerade sin nya Nokia N95 med GPS och hade fullt klart sig över hur den kunde användas för att veta var man var och söka på den och att den hade kartor över hela värdlen gratis.! En märklig upplevelse skall jag säga.
Slutsatsen är självklar och enkel :det är mycket lättanvänt för en novis att navigera i en mobil och även gamla ögon ser på den högupplösta lilla skärmen!

Jag prövade också det ryska programmet SmartComGPS i min Nokia E60 och plötsligt är mobilen som en standardGPS med wp,tracs och routes och till skillnad från tex en Garmin standardGPS kan man lägga in sina egna kalibrerade kartor (Ozi ) -och är inte bunden av dyra kartsystem!!- Det finns en del att utveckla till men det sker nog på feed bac från mig och andra.

Nokias fria kartor över hela världen som moving map är utsökta som komplement till kartboken och slår ut baskartorna i standardGPSen med hästlängder och routeprogram antingen till merkostnad i Nokian eller som tillköp av Route66 eleller TomTom är bra komplement för ruttprogrtam är nödvändigt!

PS Busschauffören/ägaren använde en Garmin Nuwi och insåg att han kanske valt fel när jag demonstrerade mobilsystemets enkelhet och han fick köra efter den istället och lyssna till vägledningen och titta när han behövde!
Skälet var naturligtvis att slippa en av apparaterna även om Nuwiskärmen är större som han inte upplevde som nån direkt avgörande fördel!

Mer kommer ...
 

avslutad210712

Gäst
Nu är det så att en del av oss använder GPS'n utanför asfaltens värld och då har mobilen några små problem.

Batterierna - icka standard och att köpa på sig originalbatterier för en två veckor lång vandring lär inte vara billigt.

Kvaliten - både Nokia och Ericsson har sagt att den förväntade livslängden för en mobil är 3-4 år och då pratar vi om en mobil som används i asfaltdjungeln och inte utomhus.
 
Re: Man behöver inte vara mångordig Anders..

bigben; sa:
Nokias fria kartor över hela världen som moving map är utsökta som komplement till kartboken och slår ut baskartorna i standardGPSen med hästlängder och routeprogram antingen till merkostnad i Nokian eller som tillköp av Route66 eleller TomTom är bra komplement för ruttprogrtam är nödvändigt!
Nä, med en sån mening hade det varit bättre att vara fåordig.

Ska det vara så svårt att begripa att jag inte säger att det inte går att navigera med mobiltelefon? Jag försöker bara få fram att det inte är något självändamål att ha så få saker som möjligt. Hellre fler prylar som är bra anpassade till det de ska användas till, än en enstaka som inte är perfekt till någonting alls.

Dessutom vill det ju till att det framgår att det som är gratis inte tycks vara samma sak. Åtminstone tror jag det är det du försöker säga i den citerade meningen ovan. Telefonen i "gratisversion" duger som komplement till kartboken, men ska den ersätta den får man slanta upp lite mer. Är det så?

Sen är det väl inte så konstigt att någon som är 70 kan se på telefonen. Du kan det ju, Bengt, utan att vara så mycket yngre, om jag förstått det rätt.

Anders
 
avslutad210712; sa:
Nu är det så att en del av oss använder GPS'n utanför asfaltens värld och då har mobilen några små problem.

Jag håller helt med Dig att där är inte någon mobiltelefon än och det kanske heller aldrig kommer nån sån för mera extrem användning.
 
apersson850 (Anders Persson) skrevJodå, jag har sett telefonnavigering i verkligheten också. Senast för några dagar sedan, fram och tillbaka till Hamburg. ....Bättre att ha telefonen att bära och prata i, och en riktig navigator i bilen, en som inte äter trafikkostnader och är nätberoende bara för att få tag i rätt karta.
Anders


Jodå det har funnits navsystem i telefoner en längre tid med mer eller mindre bra kartmotorer och skärmar -och det verkar som du prövade nåt sånt eftersom det var beroende av kartnedladdning via telefonnätet.
Om det sen dessutom inte hängde med i motorvägsfarterna så var det väl dessutom en dålig GPS ansluten- Jag föredrar förresten att lyssna till navigationsrösten om jag skulle köra i 200 på autobahn än att glo på en skärm,,,Det verkar mest vara ett teoretiskt snack du för på den punkten!

I Nokias system kan man ju numera förladda kartor med högsta detaljnivå på minneskort hemma och behöver ingen kontakt för nedladdning av kartor när man åker. .
 
Det är inte alls teoretiskt. Även om det går undan, eller snarare speciellt då, vill jag gärna då och då uppdateras om hur långt det är kvar till nästa avfart. Bra att veta om det är 3 eller 30 km. En snabbtitt på skärmen ger mig det, men rösten säger inget förrän det är dags att svänga.
För att se den informationen behöver man förstås ingen stor skärm.

Att kunna förladda kartorna är ju en klar fördel, i en del sammanhang. Det gick inte på den modellen jag såg. Minns inte vad den hette; det var ju inte min egen.

När det gäller stolpskottet att tro att det är en fördel att minska på antalet prylar kan jag ta en analogi med den tid, då jag ibland arbetade som elektriker. I mina verktygslådor hade jag med mig 29 skruvmejslar (jo, vi räknade när någon undrade hur många det var). Varför det? Därför att varje mejsel löste ett problem bättre än någpon av de andra gjorde, förstås.
Nu har jag inte alls lika många på jobbet, för jag skruvar inte så mycket längre. Men när jag gör det fördärvar jag en del också, just för att jag inte har det optimala verktyget.

Som tur är finns det inte så många olika vägar att vi behöver 29 navigatorer, men tittar man i en större tillverkares totala utbud blir det uppenbart att det finns många olika behov att täcka upp där också.

Anders
[Ändrat av apersson850 2007-05-21 kl 13:27]
 
Har provat Nokia N95 och visst funkar den som navigator. Några nackdelar:
- Svårt att få kontakt med sateliter. Funkar inte att ha den i fickan. Trodde detta var löst i och med sirf3 chipet. Denna telefon är inte bättre än min gamla Venture.
- Batteritid. Kör man navigering med skärmen tänd så drar den snabbt ur batteriet. Detta är ju ett problem om man inte har tillgång till elektrisitet och kan ladda den på nytt.

Utvecklingen av telefon GPS:er är dock supersnabb, framförallt på Windows Mobile. HTC kommer med ett gäng nya telefoner med GPS under sommaren och hösten. Även andra telefontillverkare satsar på Windows mobile. Representanter för Garmin försöker idag också alierar sig med mobilbranchen, främst då Symbian.
 
apersson850; sa:
då, vill jag gärna då och då uppdateras om hur långt det är kvar till nästa avfart.

Jag nöjer mig oftast med de utmärkta förvarningsskyltarna på avfarter efter vägen. Om jag skall av vid någon av dem kommer ju den muntliga förvarningen från ruttnavigatorn oxå längre ifrån om det går undan.
Även på den lilla mobilskärmen placerad i en hållare vid instrumentbrädan ser man avfarterna tillräckligt bra. Jag använder skärmen i utzoomat 3D-läge på transportsträckorna och avfarter på autobahn markeras med en tydlig ruta innehållande ett avfartsnummer och rutan syns lätt.(Route66)
 
lill-fredde; sa:
Har provat Nokia N95 och visst funkar den som navigator. Några nackdelar:
- Svårt att få kontakt med sateliter. Funkar inte att ha den i fickan. Trodde detta var löst i och med sirf3 chipet. Denna telefon är inte bättre än min gamla Venture.

Jag har hört samma kommentarer från andra användare av N95 som Du- Även recensionerna säger att GPSen inte är helt bra.
Telefonen har nog dessutom för mycket grejor på samma batteri och CPSchipset verkar inte heller det bästa.
Batterierna behöver utvecklas ytterligare med så mycket finesser.
Min Nokia E60 som nästan i övrigt är samma telefon (har inte kamera ,GPS,radio,Turbo3G och ngt mindre skärm) funkar bra med en Sirflllblåtands GPS även i bröstfickan.Det hittar fixen mycket snabbt om den är "varm"och varit igång på samma plats senaste timmarna.
[Ändrat av bigben 2007-05-21 kl 14:29]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
Clashas Analog navigering Navigering 13
Mankko Efterlysning: Komplett bok om navigering/orientering? Navigering 16
870520 Kurser i Navigering!! Navigering 4
frimanniska Navigering i Asien Navigering 10
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
Cyklisten88 Navigering i datorn Navigering 0
Leif L Navigering i Ryssland, Mongoliet och fd Sovjetunionen Navigering 6
BigBigBoa Navigering på laptop Navigering 5
steko rutt planering och Navigering på Garmin 60CSX Navigering 4
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
Store Navigering för funktionshindrade Navigering 0
Valgrinden Navigering med Ericsson P990i Navigering 6
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
backpacker8 basic gps navigering Navigering 2
chuck PDA Navigering Navigering 21
brandmansmicke Boktips navigering Navigering 3
Tärnan Handdator med GPS-enhet. Navigering i terräng ??? Navigering 5
magnuss DVD-navigering Navigering 1
pascal Hjälp en nybörjare. Båt navigering Navigering 2
GPS-Navigering? Navigering 2
Erik Barkefors GPS-koordinator mobiltelefon Navigering 6
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
mca0106 GPS & karta i mobiltelefon? Navigering 30
duwall Lagra färdspår i mobiltelefon med Java. Navigering 3
soltek Mobiltelefon att navigera med.... Navigering 5
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
buster23 kartor i mobiltelefon Navigering 6
tuomi Bluetooth GPS & mobiltelefon Navigering 0
apersson850 Mobiltelefon med 3 VDC? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.