Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen"

För många år sedan - i Utsidans ungdom - efterfrågade jag lämpliga tältplatser någonstans i de norra fjällen. Vid två olika tillfällen fick jag tipset - av samme person - att skaffa mig Naturvårdsverkets 23 kartblad med titeln "Vegetationskarta över de svenska fjällen". Efter den andra uppmaningen gjorde jag som tipsaren föreslog. Men... kartbladet skulle läggas ner och nu sålde man ut de kartor som fanns kvar. Jag fick tag på 15 av kartorna. Tyvärr saknar jag ett kartblad över ett område som jag gärna återvänder till: Kartblad nr 11. Varje karta har ett nummer samt ett geografiskt namn. Det tolfte bladet heter "12 Ammarnäs" så en gissning är att det blad jag efterlyser heter "11 Hemavan"..
Nu undrar jag om det finns någon Utsiding som har detta kartblad och kan tänka sig att fota av den del av kartbladet som omfattar Artfjället och skicka till mig.
Tummarna hålls!
/HåkanF

PS Jo, jag HAR letat bland mina gamla inlägg utan att hitta min tidigare tipsare. Kanske tredje gången gillt?
20211013_162717.jpg
 
Senast ändrad:
För många år sedan - i Utsidans ungdom - efterfrågade jag lämpliga tältplatser någonstans i de norra fjällen. Vid två olika tillfällen fick jag tipset - av samme person - att skaffa mig Naturvårdsverkets 23 kartblad med titeln "Vegetationskarta över de svenska fjällen". Efter den andra uppmaningen gjorde jag som tipsaren föreslog. Men... kartbladet skulle läggas ner och nu sålde man ut de kartor som fanns kvar. Jag fick tag på 15 av kartorna. Tyvärr saknar jag ett kartblad över ett område som jag gärna återvänder till: Kartblad nr 11. Varje karta har ett nummer samt ett geografiskt namn. Det tolfte bladet heter "12 Ammarnäs" så en gissning är att det blad jag efterlyser heter "11 Hemavan"..
Nu undrar jag om det finns någon Utsiding som har detta kartblad och kan tänka sig att fota av den del av kartbladet som omfattar Artfjället och skicka till mig.
Tummarna hålls!
/HåkanF

PS Jo, jag HAR letat bland mina gamla inlägg utan att hitta min tidigare tipsare. Kanske tredje gången gillt?Visa bilaga 37469
Bladet verkar finnas på Stockholms stadsbibliotek under Uf.07-c/K, om det är så att du bor i området.
 
Fint att det hjälpte! Jag speglade upp den där efter Peter Andrén hade gjort det stora arbetet (både inscanning och undersökning i upphovsrättsliga frågor), men tyvärr verkar orginalsidan borta vid det här laget.

Jag tror jag fick tipset om dess existens från det här forumet ca 2014.
 
Tack Mattias att du speglade den.
Även jag tror att jag fick tipset om den här på utsidan för många år sen och har sparat alla kartor på min dator.
Om någon letar dom i framtiden och nästa sidan är borta...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1
Efterlysning av svenska jätteträd Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...