Naturskön plats som basläger med barn?

Hej!

Jag har planerat att tälta med barnen i sommar. Spenderade själv somrarna tältande runtom i Norrland som barn och älskade det. Jag skulle vilja ha tips på natursköna platser norröver, där det finns en möjlighet att vara i närheten med bilen? iallafall 5-8 km. Har fyra stycken barn i åldrarna 1,5 år två stycken 4-åringar och en 7 åring. Blir därför inga längre turer att gå då fyraåringarna är patologiska latmaskar båda. Men gärna en plats där man kan sätta upp ett bra basläger och ta turer ut i fjällvärlden. Om det skulle råka ligga bredvid ett fantastiskt flugfiskeställe gör det inget =)
 
Handöl. Basläger ingår dock inte i allemansrätten.

Ok. Tack för påminnelsen. har väl kanske tänkt att ligga kvar högst tre dagar på samma ställe innan vi rör på oss. Är van friluftsmänniska själv, både från det privata och militära. Så har inga som helst planer på att göra någon åverkan på natur och liknande. Vi har ett ett tält för familjetält som är ganska stort, tror du det spelar någon roll?
 
Lägerplats.

Lägret måste rivas upp var 24e timme för att motverka avtryck på vegitation och mark. Kan ju dock flytta inom samma område om du hittar ett "stort" ställe. Håll koll på var ni går så ni inte trampar upp nya stigar till tex vatten o latrin. latrinen borde också flyttas efter en dag om vi dröjer er kvar en hel dag i samma område. Go tur!
 
Efter två nätter brukar det vara ett synbart slitage då jag tältat. Känns vettigt med 24 timmar. Ibland blir man dock sjuk... Som sagt räcker det i princip att vrida tältet för att minska slitaget. Upplever att det sliter mest när man ska in och ut ur tältet. Speciellt då jag är lite stel.
 
Efter två nätter brukar det vara ett synbart slitage då jag tältat. Känns vettigt med 24 timmar. Ibland blir man dock sjuk... Som sagt räcker det i princip att vrida tältet för att minska slitaget. Upplever att det sliter mest när man ska in och ut ur tältet. Speciellt då jag är lite stel.

Efter att nu faktiskt ha läst allemansrätten etttt par gånger och tolkningsföreskrifter känner jag mig trygg kring hur den bör tolkas eller inte tolkas. Tälten tar 4 min att flytta, tog tid igår, så det ordnar sig. Ordet basläger var nog fel att använda förstår jag dock nu.

Men tack för att ni påminde mig om legalitetern. Men som sagt får gärna tips på natursköna platser norröver.
 
Några idéer....

Hejsan,

Det stora bekymret är väl mest att sålla bland alla fina platser som finns. Kollar man lite på kartan finns det ju näst intill hur många tänkbara kandidater som helst. För egen del gillar jag platser där det inte passerar massor av folk vilket begränsar antalet lämpliga basläger platser avsevärt. Några sådana platser är till exempel:

Området kring Stekenjokk: Parkerar man längs vägen och går in mot Norge går det utan problem att hitta kanonfina platser inom en 5-6 km. Man kan t.ex knata in till Jetnamsvatnet eller ta stigen mot Ransaren...har för mig att Ransarån ibland nämns i flugfiskesammanhang, men har aldrig provat lyckan där själv. En sak som är bra att veta är dock att det är besöksförbud i området under fågelhäckningstiden, förra året under hela Juni.

Ett alternativ kan vara att utgå från Silvervägen (väg 95). Parkera där Nordkalottleden skär över vägen någon mil innan Norska gränsen och sen kan man antingen gå söder ut till Alep Njallajavrre eller norrut till Seldutjåhkå. Även här borde det kunna vara fint fiske tycker man :)

Om man kan tänka sig att åka båt är det ju även mycket fint att tuffa över till Änonjalme från Ritsem och tälta vid foten av Akka.

/ Stefan
 
Lägret måste rivas upp var 24e timme för att motverka avtryck på vegitation och mark. Kan ju dock flytta inom samma område om du hittar ett "stort" ställe. Håll koll på var ni går så ni inte trampar upp nya stigar till tex vatten o latrin. latrinen borde också flyttas efter en dag om vi dröjer er kvar en hel dag i samma område. Go tur!

Vad för slags "latrin" använder du, och är den lämplig för barn/familj? (Bara nyfiken).

Till TS: hoppas ni får en härlig tur vart ni än väljer! Personligen gillar jag Grövelsjön, men har bara bott i stuga och dagsvandrat från den.
 
Vad för slags "latrin" använder du, och är den lämplig för barn/familj? (Bara nyfiken).

Till TS: hoppas ni får en härlig tur vart ni än väljer! Personligen gillar jag Grövelsjön, men har bara bott i stuga och dagsvandrat från den.

Jo! Superlatrin 3000! Ett grävt hål i marken. Bästa kungatronen. Vill man lyxa till de gräver man den mellan två träd och surrar en slana på var sida om stammarna. Funkar till alla om man bara kan sitta stil under tiden.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...