Nariga händer vintertid


Super på självsprickor! En klick på sprickan på kvällen, plåster över så att klicken håller sig kvar över natten. På morgonen är sprickan inte längre smärtande/svidande och kanterna är mjukare. Brukar hålla nästan hela dagen. Upprepa på kvällen vid behov. Innehåller zink som jag förstått är bra för hudläkning…(https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/zink)
 
Jag bär handskar/tunna vantar så mycket jag kan för att behålla lite fukt i huden. Arméns hudsalva brukar göra resten.

//J
 
Just ja, handskar är ju bra förebyggande. Jag brukar ha tunna montage/arkiv-handskar under vantarna så att man kan klara av en del pilljobb utan att vara helt barhudad, när man rar av sig vantarna.
En del typer av hantering, typ packning, eller t.ex. sovsäck som ska ner i kompressionspåse blir väldigt mycket skönare med tunna handskar än barhudad, och det är ju svårt att göra med vantar på.
 
Förriti'n kissade de på händerna, för urin innehåller urea, som också går under namnet karbamid vilket återfinns i de bästa hudkrämerna. Så det blir mitt tips (kräm från Apoteket känns fräschare, men gör som du vill). Och sedan skydda händerna med ett rejält fettlager. Min grandonkel låg på Finnmarka hela vintrarna och spanade efter tyskar, han påståod att osaltat smör var bäst, men jag hade nog satsat på vaselin (basen i de flesta feta salvor, storburk av den typ elektriker köper räcker lääääänge). Men den som vill kan förstås laborera med blandningar av lanolin, olivolja och sådant.

Sen kan det ha sina poänger att sänka pH i huden lite, särskilt om du håller på att elda. Aska är basiskt, huden ska vara en gnutta sur. Men om du undviker tvål brukar huden vara rätt bra på att reglera det där själv.

Edit: Det var bara under en period min grandonkel sysslade med tyskspaning. Han slutade efter kriget.
 
Förriti'n kissade de på händerna, för urin innehåller urea, som också går under namnet karbamid vilket återfinns i de bästa hudkrämerna. Så det blir mitt tips (kräm från Apoteket känns fräschare, men gör som du vill). Och sedan skydda händerna med ett rejält fettlager. Min grandonkel låg på Finnmarka hela vintrarna och spanade efter tyskar, han påståod att osaltat smör var bäst, men jag hade nog satsat på vaselin (basen i de flesta feta salvor, storburk av den typ elektriker köper räcker lääääänge). Men den som vill kan förstås laborera med blandningar av lanolin, olivolja och sådant.

Sen kan det ha sina poänger att sänka pH i huden lite, särskilt om du håller på att elda. Aska är basiskt, huden ska vara en gnutta sur. Men om du undviker tvål brukar huden vara rätt bra på att reglera det där själv.

Edit: Det var bara under en period min grandonkel sysslade med tyskspaning. Han slutade efter kriget.
🤣🤣
 
Till grunden.
Vad gör att händerna blir torra och vad gör salvan.
( Torr luft?)
Min en person jag mötte som smorde in händerna med smör.
(Lägger ett fet yta ?)
 
Mitt bidrag är "Repair" från apoteket. Till skillnad från många andra handkrämer sitter den kvar vid snabb handtvätt, så man slipper bättra på för jämnan. Dessutom extremt dryg (en liten tub brukar ta mig igenom vintern). Oparfymerad också, vad jag vet.

Generella tips: håll händerna torra och varma, använd lämpliga vantar utomhus. Ta på skyddshandskar vid städning eller smutsiga arbeten (sparar handtvätt).
 
Försvarets hudsalva brukar det bli på tur, pga smidig förpackning och effektiv salva.

Annars är vanlig kokosolja oslagbart tycker jag.
 
Hejsan,

Här kommer ett lite annorlunda tipps, kanske mest för de som vill ut och vintertälta. Som redan konstaterats är ju grundorsaken till nariga händer på vintern att luften är så torr. Så ett alternativ/komplement till att smörja in händerna med olika salvor är att köpa ett par handskar med fuktspärr.

En liten introduktion: Själva grundidén med fuktspärr är att "spärra in" fukt från svett närmast kroppen för att undvika att lagren/sovsäcken och så vidare utanför blir fuktiga. Det vanligaste användningsområdet är just i fuktspärrpåse inne i sovsäck på vintern.

Men som en extra bonus så får ju huden även en lite mer tropiskt fuktig miljö, vilket minskar risken för just nariga händer. Och jag och min fru snubblade över dessa handskar (se länken nedan) för en 10 år sedan när vi skulle ut på en liten 3-veckors vintertur och behövde varmare handskar som garanterat inte blev fuktiga inifrån med tiden. Jag har en rent episkt handsvett när jag jobbar hårt och min fru har problem med just nariga händer. Och vi tycker bägge att de är de bästa vinterturvantar vi har haft. Fungerar även mycket bra när man cyklar på vintern.....fick plocka fram mina extra tjocka med Altitude Liner igår när det var -24 på morgonen.


/ Stefan
 

Super på självsprickor! En klick på sprickan på kvällen, plåster över så att klicken håller sig kvar över natten. På morgonen är sprickan inte längre smärtande/svidande och kanterna är mjukare. Brukar hålla nästan hela dagen. Upprepa på kvällen vid behov. Innehåller zink som jag förstått är bra för hudläkning…(https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/zink)

Varning för inotyol. Den missfärgat kläder något förfärligt. Det är det dock värt för effekten är kanon. Användes på blöjbarnens röda stjärtar när den tiden begav sig...

Tror det är en salva utvecklad för psoriasis om jag inte minns fel.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.