Nån som vet vad knopen heter på svenska?

Stek

Hej Aiki-Kai!

Det ser ju ut som en nyck-stek fast en variant runt egen part. Kanske får den då ett annat namn.

Stekar skiljer sig ifrån knopar i det att de är lätta att ta upp (i detta fall bara att dra i den lösa tampen).

/Örjan :)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vet inte vad "mule knot" heter på svenska. Tror att man helt enkelt brukar prata om att knyta av bromsen/HMSen och att "mule knot" numera är det vedertagna sättet (snarare än två halvslag a la Calleberg). Kan även backas upp med ett halvslag istället för överhandsknop. Och man kan också knyta av en repbroms runt karbinens rygg.

Hur som helst är nog bäst att fråga GIKE för att vara helt säker på vad som är och inte är godkänd. De brukar vara mycket hjälpsamma.
/Mags

Överhandsknut?

Jag tycker det är väldigt likt en vanlig överhandsknut (tror jag den heter) som man brukar använda som stoppknut för att för hindra att repstumpar glider igenom åttan eller. Repstumpen i detta fall skulle då bli det dubbla repet.

Varianten HMS med denna stoppknut som heter "Mule-knot" har såvitt jag vet ingen svensk motsvarighet.

Mvh Björn

steken

Jag kontaktade en knop-expert. Det visade sig att knopen inte hette mulstek som jag trodde, utan den korrekta benämningen är åsnestek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips