Nån som vadat över Leavas och Rautas???

Hur gick det för er, hittade ni något ställe att ta er över rautasälven?

Om han nu verkligen försökte vada över Rautas så kanske han inte längre är i livet... ;-) Jag har ju vadat Rautas i samband med fiske även vid ganska låga vattennivåer, men inte sett något ställe där jag ens skulle överväga att försöka ta mig över. Inte ens med vadarbyxor och utan packning. Möjligen simma över vid något sel, men med ryggsäck blir det ju ganska tufft.
 
Jag hoppas det kommer en rapport! Det var ju väldigt lite vatten då åtminstone. Och vill man verkligen över så får man väl simma, som sagt... Med en tät ryggsäck eller bra sopsäck runt skulle jag tro det funkar riktigt bra. Kallt, men det finns de som simmar sådant för nöjes skull.
 
Fick ett privat svar, och TS gick från sida till sida över älven med vadare på några olika ställen medans han fiskade.

Det hade alltså gått att vada över med packning, men jag gissar att de lade upp turen på annat vis och helt enkelt inte behövde ta sig över som de tänkte först. Det var som sagt väldigt lite vatten den sommaren, så det här är nog inte till så mycket hjälp ifall andra funderar på att ta sig över.
 
Jag överlevde

Hej

Sjukt inaktiv här men som nämns så vadade vi inte över utan vandrade till Rautas Östra och korsade aldrig älven.

Var ute med vadarna vid flera ställen och fiskade och tror nog att det hade gått att komma över med tanke på det låga vattnet. Men inget som vi genomförde.

Nu planeras fiskeresa 2020 och får se hur rutten blir denna gång.
Kanske samma och denna gång vada över? Vem vet.
 
Nu är det extrema snämängder häruppe, +350cm i Kiruna. Norrut mot Riksgränsen ännu mer! Lär ha inverkan under hela sommarens vattennivåer. Ännu mer snö lär falla
 
Nu är det extrema snämängder häruppe, +350cm i Kiruna. Norrut mot Riksgränsen ännu mer! Lär ha inverkan under hela sommarens vattennivåer. Ännu mer snö lär falla

Ja, följer snömängderna o det lär ju bli en rejäl vårflod.
Kommer ju inte bli lika torrt som 2018, det går väl knappt..
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...