Nån som testat Flexi bindningen?

Hej!
Är det någon som testat någon av flexibindningarna från Icetrek? http://www.icetrek.com/index.php?id=778

Jag undrar om de lämpar sig för fjällbruk, de verkar robusta.
Jag har kört med militärens gamla bindningar och EPOK-bindningen på de senaste turerna. Epokbindningen suger rejält och lämpar sig inte alls att gå på skrå eller ens försöka minska hastigheten i en utförslöpa.
Flexibindning ser bättre ut, tjockare plast. Verkar vara gjord för polarexpeditioner, vet inte riktigt hur mycket man går på skrå på vägen mot nord eller sydpolen, gissar det dock är lite mindre än vad det är på en tur till Sylarna.

De är också snordyra... men ser ut att vara busenkel att göra själv (är det någon som vet var man köper högdensitets polyetylen? Känns som det kan finnas lite varstans, sedan borra och fräsa lite så har man den enklaste bindningen framme.)

http://www.youtube.com/watch?v=cNiBC8QJxrE

Jag tänkte undvika att köpa nya kängor som annars blir ett måste (kör med jörnkänga med näbb, utan 75mm sula..).
Funderingar och erfarenheter mottages varmt.
//nisse
 
Polyeten

Läste på nått skoterforum att nån hade hittat 8mm polyeten hos lokala glasmästaren för inte så många kronor....Flexibindningen i sig verkar ganska smart så jag blir också sugen på att försöka göra en egen variant;)
 
vridstabilteten

är nog akilleshälen. Man kan fundera om man skall ha någon anpassning så att sulan fixeras bättre än med remmar.

Thure
 
Jag har också funderat på vridstabiliteten, men mest ur perspektivet om plasten klarar en nedförslöpa. EPOK-bindningarna gör ju inte det, där vrider man och skidorna forsätter rakt fram, livsfarligt. 5mm Polyeten är betydligt mycket mer vridstyft om jag förstått rätt. Jag har funderat om jag skulle kombinera denna med någon framdel av en gammal turbindning.
Jag ringde runt till lite glasmästare här i Linköping. De hade noll koll, de försökte få mig att köpa plexiglas istället. Fick tillslut tag på en plastfirma som visste vad de snackade om, nu har jag beställt 400x1000x5mm PEHD-1000 (polyeten high density), det är nog lite overkill, men hur ofta bygger jag bindningar? Det fanns även ännu bättre polyeten. Jag beställde återvunnet, om jag förstod rätt så är det ingen skillnad i egenskaper, förutom att det är svart och därmed står emot UV-strålning mycket bättre.
 
Den verkar ju bli ganska lätt, så det är ju inga problem att ta med reservdelar för dig.

Om den inte blir nog vridstyv kanske man kan komplettera med en rem över tån, jörnkängorna är ju styvare än de flesta polarskor (Typ Sorel) och borde klara det, det är väl det näbben är till för.
 
De enda av glasmästarna var villiga att kolla upp var Valla Glasmästeri i Linköping, de rekommenderas varmt. De hörde av sig och kunde fixa fram. När de ringde tillbaka hade jag dock redan fått napp på den lokala plastfirman. Jag tänkte inte berätta vart jag köper det ifrån, de var superschyssta och jag vill inte att en massa folk ringer och beställer småbitar bara för att jag sa vilka det var :) Bor man i Stockholm så finns det dock hundratals firmor som säkert kan hjälpa med plast.
Jag kommer dock lägga ut bilder och text på min blogg när de är klara :-D
Hoppas på att få plasten imorgon.
Apropå tårem så funderar jag på att göra framdelen lite bredare så det går att festa en extra tårem över näppen. Men jag är kluven, jag gillar skarpt enhandsfattningen för att spänna bindningen och enhandsfattning för att öppna. Gillar att slippa fippla och behöva ta av mig vantarna (återigen fy bubblan för EPOK).

Det är ltie spännande med alla plaster. Har precis läst på om vad som används för baslagret på skidor, villket är ultratätt polyetenplast, de använder det även till konstis. Coolt!
 
Jag gör ett försök att blåsa liv i den här gamla tråden. Är det någon som så här några år senare har provat någon av bindningarna från Icetrek? Eller byggt eget liknande?


Jag är precis som trådskaparen sugen på att kunna använda min Jörnkängor som jag älskar. Tänkt både för skogsturer och flerdagsturer i fjällmiljö (har dock ingen önskan om att kunna åka utför mer än absolut nödvändigt). Jag funderar bl.a. på hur breda skidor man rimligtvis behöver (45mm skriver de själva men läst att någon tyckte det var alldeles för smalt) och hur de funkar i lössnö, samlar de snö på något sätt? Är Jörnkängans sula tillräckligt flexibel?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.