Tack för uppdateringen! I Flexi-bindningen finns ju (numera, vet inte om den saknades när du gjorde din kopia) även en hälkåpa av aluminium - den borde ju vara lätt att tillverka av en tillsågad bockad L-profil. Dessutom små piggar som ska gå ner på var sin sida om en hälkloss. Jag ska göra ett försök att tillverka så fort jag får tag på plasten 😊enl hemsidan har de UHMWPE, vet inte om det skiljer från HDPE?Tjena!
Jag fick en från i ett meddelande så jag tänkte göra en uppdatering.
Jag fixade HDPE från en plastfirma, snickrade till bindningarna, testade på gården i Jämtland och allt fungerade fint. Väldigt smart system för att spänna och komma loss. Sedan tog jag dom till Storulvån för att skida till Blåhammaren för Påskmiddag. Redan efter 300m så stog det klart att de vred sig för mycket, det var svårt att saxa upp för backar och samt att åka nedför. Jag fick avbryta och hyra pjäxor och skidor på storulvån istället. Farsan använde bindningarna i flera år på gården hemma i jämtland. Det fungerar fint om man inte väger så mycket eller om man håller sig till skogen/platten. Jag har för mig de även har en bindning i metall, jag har funderar på att bygga den istället eller något liknande. De skulle isåfall ha ett gångjärn som inte böjer sig alls. Det dröjer nog innan jag gör något sådant. Bindningarna finns i Linköping om någon vill spana. HDPE-plasten var helt fantastisk, den smälte inte när man körde bandsågen, väldigt annorlunda än allt annat jag jobbat med. Gjorde även en skärbräda av resterna och den använder jag hela tiden, sjukt bra. Vanligtvis så är skärbrädor gjorda av LDPE, de blir mycket bättre med HDPE.
Jag kan fixa fram fler bilder och svara på frågor om det fortfarande finns sådana
Visa bilaga 47890Visa bilaga 47891Visa bilaga 47892Visa bilaga 47893Visa bilaga 47894Visa bilaga 47895Visa bilaga 47896Visa bilaga 47897Visa bilaga 47898
Lästips
-
Sista dagen på ensamvandringen i Sarek
Sista dagen med fint väder i Sarek är det upplagt för en rejäl topptur. Efter en vilodag fortsätter kampen mot elementen och det blir dags att ... 1 kommentarCeleste_26
-
Två olika Grönlandsfärder
Östra Grönland är ett av de sista jungfruliga territorierna på jordklotet. Med drygt tio års mellanrum har jag varit där. I somras (2025) med ... 4 kommentarerClaes Grundsten
-
Skridskoåkning på Alsensjön och Sällsjön i Jämtland
Turansvaret var mitt denna helg. Tillsammans med några ledare till höll vi i fin skridskoåkning på två sjöar norr och väster om Storsjön.personnvik
-
Vandring i Schweiz: Swiss National Park
Swiss National Park är fullpackat med vandringsleder av olika svårighetsgradder, längder och vilda djur. Från vackra vandringar längs med slingriga ...johanstahlberg -
Ett första möte med Sarek
En berättelse om ett första möte med Sarek, vandrat diagonalt den klassiska rutten från Aktse till Akka. 3 kommentarerHenket
-
Rundvandring på ett Österlen i höstskrud
Rundvandring på Österlen i höstskrud 1 kommentarAnders Hermansson
-
Gotland och havet – reflektioner kring en ständigt närvarande horisont
Reflektioner. Minnen, och i dimma på Gotland. 4 kommentarerAnders_sthlm
-
Kajaktur på spegelblanka skärgårdsvatten i Sörmland
När vi paddlade i början av oktober hade vi extremt fint väder. Efteråt kom stormen Amy. Höstpaddlingen är en återkommande händelse som vi sysslat ... 3 kommentarerClaes Grundsten
-
Fågelskådardag med örnbesök
En måndag i mitten av oktober förvandlas den kalla morgonen till en nästan sommarvarm dag. Jag och min kompis Anders åker med våra kikare till ... 4 kommentarerfowwe
-
Šielmmáčohkka, Kugghjulskammen och Siehtagas
Två turer över en klassisk topp i svensk alpinsport. 2 kommentarerToreJyssum