Nån som har koll på krafter?

Det var länge sedan jag hade min sista fysiklektion och jag har lite funderingar över det här med krafter. Är det någon som kan ge en snabb förklaring vad de är för krafter som sätts i spel vid ett fall. Frågan blev aktuell för mig när jag köpte ett par nya quick draws. De står pall för 22kn med stängd grind, 9kn med öppen grind och 7kn över grinden. Vore toppen om man kunde få någon slags formel som räknar ut nedåtriktad kraft vid ett fall på ett på ett vist antal sekunder. Vidare undrar jag om krafterna kommer utjämnas genom "systemet" eller kommer all punkter i systemet ta samma kraft.
 
Ingen klättrare själv men det borde vara så här

Potentiell energi = Elastisk energi
m*g*h = (k*x^2)/(2*L)

Maximal kraft i ett linjär elastiskt rep
F = x*k/L

Kombination av dessa två ekvationer ger
F = 2*m*g*h/x
eller
F = kvadratrot(2*k*m*g*h/L)

Definition av varibler:
m - klättrarens massa (kg)
g - tyngaccelerationen (9.81m/s^2)
h - total fallhöjd (meter)
F - maximal kraft i repet (Newton)
k - repets fjäderstyvhet (Newton*meter/meter=Newton)
x - repets maximala förlängning under fallet (meter)
L - aktiv replängd (meter)
 
Titta på repet

Dynamiska rep brukar märkas med "Impact force".

Visst innebär det att kraften i ett fall (givet en viss vikt på dig) inte ska överskrida detta värde.
 
Aiki-Kai; sa:
Läs mer här!!! Skrivet av Beal reptillverkaren..

http://www.impact-force.info/anglais/impact1.html

-----------------------------------
Disclaimer:
Man ska inte tro allt man läser, speciellt inte på internet..
[Ändrat av Aiki-Kai 2005-04-01 kl 12:43]


Tryggt att se att de oxå kom till samma formel som jag. Enda skillnaden är att de valt att uttrycka kraften i fri fallhöjd medan jag valde att använda total fallhöjd (fri fallhöjd + repets förlängning). Jag skulle dock inte lita 100% på formlerna. Tex antagandet att repet är linjärt elastiskt stämmer säkert bara inom vissa belastningsområden.
//A
 

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Kolla på petzl's hemsida,de har ett program för att beräkna krafter där man kan simulera det hela.
 
Det viktigaste vid ett fall är att ditt rep är tillräckligt dynamiskt. Nyare undersökningar har visat att ett rep som använts mycket till firningar och topprepsklättring (dvs belastats mycket) blir märkbart mindre elastiskt. Detta är inte helt bekräftade resultat, men det verkar inte helt osannolikt.
En sak till som påverkar vid hårda fall är dynamiken i bromsen. En normal repbroms av "slot-modell" börjar släppa igenom rep vid en belastning av ca 2,5-4kN. Det varierar ju från repbroms till repbroms, och även repets diameter väger in. Om man istället använder en gri-gri så är säkringen helt statisk.

Så om du har ett dåligt rep (inte tillräckligt dynamisk) och använder en repbroms som låser ganska hårt så kan kraften på översta placeringen ganska lätt komma upp i 7-8kN, och om din karbin har öppen grind vid tillfället så kan den gå av.
Därför rekomenderas att en karbin klarar en belastning på 9, helst 10 kN med öppen grind.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips