Namn på växt efterlyses

Hejsan!

Jag och några klasskamrater håller på med ett skolarbete där vi ska undersöka växtligheten i och omkring en sjö.. Vi har hittat en växt (bifogad bild) som vi inte hittar namnet på, och undrar om det finns någon som känner igen den och vet vad det kan vara.. Det ser ut som om den har en liten knopp upptill, och hoppas på att det kanske har kommit någon liten blomma eller bär nästa vecka när vi återvänder..

Tack på förhand
Mvh SweetLollo

Bilagor

• 100_1190.jpg
    100_1190.jpg
    129.9 KB · Visningar: 530

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hejsan!

Vi har ännu inte hittat något svar på vad det är för någon växt, den hade små knoppar när vi tittade på den (tre stycken såg det ut som) och när vi tittade nu senast så såg det ut som ludd i knopparna, vi har inte sett om det blivit någon blomma eller liknande under den tiden då vi inte varit där.. Men här kommer en ny bild..

Tack för alla tips, ska kolla upp dem :)

Bilagor

• 100_1225.jpg
    100_1225.jpg
    40.1 KB · Visningar: 454
Tycker definitivt att det ser ut som en krollilja, eller möjligen någon släkting eller hybrid. Och är det inte en liljebagge som syns på första bilden? ;)

Hum.. tycker inte att stjälkbladen stämmer med krollilja :S

Vid en närmare titt på några bilder av krollilja så tycker jag nog faktiskt att det stämmer väldigt bra, hittade nämligen en bild där det där luddet syns, och visst ser det ut som en liljebagge :D Jag känner mig mycket nöjd med svaret.. Tack snälla för hjälpen :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips