Namn på detaljer

Frågan startar vid tången till Trangia som för mig heter Tamoj. PUNKT

Men på kläder:
Dragkedjan på sidan på vissa anorack längst ned?
Vindstruten på en anorack?
Kardborre remmen över handleden på en jacka?
Den extra knapp som sitter på insidan av vissa byxor bakom dragkedjan? På byxorna och inget annat.
Dragkedjor för ventilation på gt byxor och under armar på jackor?
Dragande bak på en huva för ändra storlek?
Rem eller avslut på byxor typ milärbyxor?
Gubbfickor är klart men övriga fickor på både byxor och jackor. Napolionfickan på en jacka?
Puuu det finns så många detaljer.
Eller lilla plasten på änden på ett skosnören.
 

Gjorde värnförmånen precis då m/90 introducerades (ja 1990-1991) men har även övat i m/59 och vill minnas att de hette benremmar (med tillhörande byxkrok) helt enkelt. De har säkert M-nummer och ett officiellt namn som används i FM förråd.

/Patrik, som inte riktigt såg vitsen med just benremmarna
 

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Vitsen

Gjorde värnförmånen precis då m/90 introducerades (ja 1990-1991) men har även övat i m/59 och vill minnas att de hette benremmar (med tillhörande byxkrok) helt enkelt. De har säkert M-nummer och ett officiellt namn som används i FM förråd.

/Patrik, som inte riktigt såg vitsen med just benremmarna

Jo du skulle visa att den var spänd, änden bakåt och krokar i annars.

Frågade själv varför vi skulle ha mössa på när vi körde lastbil. Svaret var att i Skövde kunde alla reglementet och utan mössa såg man ut att vara farlig förare... lika med trafikfarlig. Man kan ha olika logik.
 
Fickor finns franska, falska (vanligt på kavajer), ben, sido o bak
Västar hade klockficka och maggördel cigrettetuificka och nyckelficka. Gubbmodell som rymmer både nyckel näsduk och fickhölster mm var bra ute i långtbortistan.

go tur
 
har väl inget speciellt namn

Den extra knapp som sitter på insidan av vissa byxor bakom dragkedjan? På byxorna och inget annat

är bara en extra knapp så att man har med sig en
 
Jo du skulle visa att den var spänd, änden bakåt och krokar i annars.

<klipp>

Ja, om man nu ska ha byxremmar så ser jag poängen med att ha dem spända och änden bakåt - risken att fasta då man rör sig framåt minskar ju då.

Men om syftet var att byxbenen inte skulle åka upp mot knät eller fladdra så känns det som en långsökt lösning.

Har seobserver eller någon annan med lång erfarenhet från gröna firman någon bättre förklaring?

/Patrik
 
Byxremmen med tillhörande krok gör ju att du inte behöver ha damasker/gaiters. Dessutom rinner ju eventuellt vatten inte ner på strumporna - i alla fall inte direkt.
 
Knapp

Den extra knapp som sitter på insidan av vissa byxor bakom dragkedjan? På byxorna och inget annat

är bara en extra knapp så att man har med sig en

Nja. Då har du inte sett att det ibland finns ett knapphål på andra sidan. Jag tror det antingen är för få bättre stil eller möjligen att vid sittande och man öppnar översta knappen få byxorna ändå sitta kvar.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips