Nammatj 2GT eller 3GT

Hej!
Jag kommer att köpa ett Nammatj tält, det verkar vara det som bäst motsvarar mina behov, Jag kommer att använda tältet mest för fisketurer i fjällen och undrar vilken storlek som är lämplig. I 9 av 10 fall lär vi vara två personer i tältet men är det värt prisskillnaden att köpa 3GT istället för 2GT för att kunna täcka ev. framtida behov (tex tillökning i familjen eller fler kompisar utan tält) eller för ökat levnads utrymme?

Mårten Adell

3: an.

3: an är mycket trevligare att vara i än 2: an. Betydligt rymligare och med 10 cm högre innertak. Det betyder mycket om man använder tältet till mer än sovplats.

/J.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
2 GT

2 GT räcker gott och väl till två personer. Fast eftersom tälten är i så bra kvalitet så kanskedet skulle löna sig att skaffa ett större?

3:an

Jag skulle helt klat köpa trean !
Äger själv ett 3-GT som jag trivs utmärkt i. Skönt med den extra absiden att laga mat i breda ut våta regnkläder med mera ! Själv uppskatar jag att ha lite utryme i mitten av tältet när man är två plats för värme ljus, duka upp middag, kortspel .... Men är även medveten om att man väldigt fort blir bortskämd när det gäller plats i tält. Letar för tillfället efter ett själv stagande tält som bör va lite mindre än N 3-GT ( Blir så mycke lättare att hitta bra tältplatser) lite lättare ( för ensam turerna är N 3-GT lite väl tungt) men de flesta kandidaterna känns trånga och bökiga när man bott som en kung i N 3-GT.

Har du desutom familje planer skulle jag defenetivt välja 3:an !

Hej!

Jag har andvänt både 2:an och 3:an, skulle jag köpa ett av de två skulle jag helt klart välja 3:an.
Det är helt klart värt pris skillnaden!
Jag tycker att 3:an är perfekt om man är två och vill ha lite ytor eller kanske ta in stora delar av packningen.
Ska ni dessutom skaffa tillökning så tycker jag att det inte är något att fundera över.

Lycka till med ditt nya tält!/Mattias.s

Jag röstar på 2GT

Har själv 2GT och använder det vinter som sommar och har aldrig känt att det är för litet när vi är två personer. Flera verkar tycka det är litet och trångt men jag vet faktiskt inte vad jag skulle använda mer utrymme till. Visst skulle det kunna vara högre i tak men det är inget jag tänkt eller irriterat mig på. Dessutom orkar jag släpa det själv när det bara är jag och hunden som ska ut. 3GT är rejält overkill när man är ensam, 2GT är överkomligt.

Dessutom lider jag av den personliga åsikten att alla 3-mannatält borde ha två absider och ingångar (av bekvämlighetsskäl) vilket inte Nammatj 3GT har. I så fall så måste jag rekommendera Keron men då är det ju ännu mer pengar.
Nammatj 3GT är inget alternativ... för mig i varje fall.
/H

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips