Namatj 3

Jeg er på utkikk etter et telt. Det skal hovedsakelig brukes til en og to mannsturer i fjell og skog, sommer og vinter. Jeg har vurdert flere merker og modeller og har etterhvert kommet frem at Namatj 3 egner seg best for mitt bruk, fordi det har:



- god plass til to i innerteltet (komfort)
- lav vekt (lav nok til at jeg kan bære det alene)
- vindstabilt
- høyt i taket (jeg er 190 cm)


Det som jeg hovedsakelig bekymrer meg for er at absiden (eller ytterteltet) ikke skal romme to ryggsekker + matlaging. Hvis to ryggsekker gjør det kronglete og komme seg inn og ut av teltet er det et klart drawback. Noen som har brukt teltet både som tomannstelt og solotelt?



Takknemlig for alle tips og råd
Thomas
 

Mysticman

Gäst
Jag har testat Namatj 2...

... och i det tältet är absiden väldigt knapp (liten) för två, men det går om man håller bra ordning. Ska man laga mat eller liknande måste all utrustning stoppas in i innertältet. Kanske funkar det bättre med Nammatj 3 (större innertält att slänga in grejorna i), men skulle jag köpa ett nytt tält blev det nog ett Namatj 2 GT.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Namataj 3GT

Har ej testat Namataj 3 men har ett Namataj 3GT sen ett par år tillbaka och detta tält är jag mycke nöjd med. Det är klart visst känns det väl stort när man är själv men om man är två på långtur så är utrymmet alldeles lagom enligt mitt tycke.
Den förlängda absiden gör att man utan problem kan ha två långfärds packningar där samtidigt som man kan laga mat utan att behöva oroa sig allt för mycket för att man eldar upp tält duken, har även under cykel semestrar haft cyklen liggande i absiden för att va säker på att den inte bli stulen. Möjligheten att kunna laga mat och fixa med saker i absiden uppskatar jag mycket under höst, vinter och vår turer men den extra absiden gör även tältet blir rätt så stort och aningen svårplacerat men det får man väll leva med om man vill ha det bekvämt.


Mvh Åke
 

conny_k@swipnet. (Conny Karlsson)

Gäst
Räcker längden?

Hej!


Har själv ett Nammatj3 och tycker att det är ett bra tält.


Det som jag tycker att du skall tänka på är risken att du med fötterna trycker upp innertältet mot yttertältet med blöta fötter som resultat. Jag har råkat ut för det själv och då är jag ändå "bara" 174cm lång. Med tanke på det så rekommenderar jag dig att på allvar fundera på att köpa ett Keron3 eller liknande om inte den extra vikten eller något större ytan som krävs för att sätta upp tältet avskräcker.


Tycker att Hilleberg borde arbete på det här "problemet" och eventuellt förlänga Nammatj med några dm eller försöka komma på en lösning som ger lite mer höjd ut tältet vid fotändan.


Hälsningar Conny.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Har haft samma problem....

....i Nammatj 2. Kanske skulle Hilleberg stoppa in en bit skumgummi, som The North Face har på sina tält. Ska nog testa!
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Hur menar du !

Har haft samma problem hur menar du att man ska lösa det mha en skumgummi bit !


vore tacksam för svar !


Mvh Åke
 
Hva med Stalon

Lengde problemet virker å være et klart minus med Namatj teltene. Vil en lang person som meg (190cm) få samme problemer med et Stalon?



Thomas
 

Harry

Gäst
skapligt

Hej
Jag har ett Nammatj 3 som jag är nöjd med. Min längd är 188 cm. Längden såg jag också som ett problem så det blev öppet köp och tältning i vardagsummet. Sedan har jag använt mitt tält vid regn ( se inlägg längre ner) med gott resultat. Jag kommer emot med sovsäcken men inte så att jag går emot ytterduken. Det gäller att spänna ut aktern med stormlina.


Mitt tält använder jag mest när jag är ensam på fjället eller med en liten son. Jag tycker att den låga vikten får kompensera för nackdelarna mot GT eller annat tält. Dock är vi sällan tre personer. Är man två får man plats med ryggsäck inne i tältet. Det blir ett Keron 4GT när barnen är större.


mvh


Harry
 

seaman@home.se (Björn Stein)

Gäst
Nammatj 3/3GT är längre än Keron 3/3GT

Skulle bara tillrättavisa Conny i hans uttal om att Keron skulle vara längre än Nammatj. Det är det inte
Nammatj är nämligen 1 dm längre än Keron.
De är dessutom lika breda, vilket betyder att Nammatj är större än Keron. Men jag kan tänka mig att du får problem att ligga på bredden i tältet, som är 160 cm, om du är 174 cm lång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mz Namatj Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.