Nalgene - Myt el Sanning - Hausse el Baisse

Re: TRÅDEN.

ping; sa:
öringen; sa:
Mezzner; sa:
Det känns onekligen som att diskussionen är bekant från tidigare knivtrådar ;).

Japp. De som inte bytt åsikt om Nalgene ( oavsett om de var för eller emot ) efter denna tråd, lär aldrig göra det :)

Den här tråden kan vara DEN,kärnan,kniven mot strupen,huvet på spiken och den ena foten framför den andra.Vem frilufsar bäst????? :):):)


peter

Är det inte den som har flest och dyrast pryttlar?? Eller har jag missuppfattat allt nu igen? ;)
 
olle11; sa:
Kan man sätta pris på den tiden det tar att leta upp något som är lite billigare?

Kan man hos dem som kallar andra märkeshysteriska möjligen hitta någon form av snobbighet? (Eller är det bara en sund och ärlig undran...) ;-)
.....
Tjipp å hej!
-p-
Yes, priset kallas "skosulekostnad". Det finns ju alltid en alternativkostnad, dvs vad man värderar den tid till som kunde ägnats åt annat.

Jag tror uttrycket är "omvänd snobbism".

Raskesven
 
Härligt gung o tryck blev det i denna tråd som initialt nästan handlade om "påvens skägg" men under ytan ansluter till en hel del viktiga o känsliga o centrala frågor kring den moderna människans friluftsliv o vad som påverkar vår självupplevelse i detsamma

Sammanfattning, so far..
Fördelar: Stor öppning, tål heta vätskor
För el Nackdel (beroende på person): hög hipfaktor (som kanske blir ännu högre med hemstickad yllestrumpa runt), dyr
Nackdelar: tung

förmodar ändå att Nalgeneeran närmar sig sitt slut o snart har vi en ny tråd om ngt annat som "e såå jävla bra" fast ingen eg vet varför...

o vad vore detta forum o friluftslivet förutan dessa?

/threadstarter
[Ändrat av dr_ljungberg 2005-09-06 kl 13:46]
 
Hitta på något bättre?

Mezzner; sa:
Petflaskor mm mm brukar vara ändåmålsenliga, det är inte så ofta jag heller kokhett vatten i flaskorna, men gör jag det för att senare ha varm dryck känns det ju som om Nalgeneflaskan möjligen kan erbjuda en viss polyvalens, men samtidigt är underlägsen en termos (i stål eller plast) i fråga om att förvara varm dryck.

Om man skall vara ute en ansträngande dag på skridskoisarna är 2-3 L varm och högoktanig dryck inte i underkant.

Att förvara denna varma dryck i 2 eller 3 termosar blir väl tungt och väl skrymmande. Lösningen med Nalgene eller andra plastflaskor i rastjacka är bättre.

Alternativet att ha med kök kapar dyrbar skridskotid.

Thure
 
dr_ljungberg; sa:
.....
För el Nackdel (beroende på person): hög hipfaktor (som kanske blir ännu högre med hemstickad yllestrumpa runt)
.....
/threadstarter
[Ändrat av dr_ljungberg 2005-09-06 kl 13:46]
Tänkte inte på det. Hemstickad ska det naturligtvis vara och inte min gamla armésocka. Får väl göra ett hål i sockan också så det syns att jag bär på något "hippt".

Raskesven
 
dr_ljungberg; sa:
förmodar ändå att Nalgeneeran närmar sig sitt slut o snart har vi en ny tråd om ngt annat som "e såå jävla bra" fast ingen eg vet varför...
Jo men liksom...
Måste allt vara sketabra för alla?? Det räcker gott för mig att det är bra för mig, och om det är kass för dig så; fine.

(Nä, jag har ingen Nalgene för varm dryck med stor öppning. Jag har ingen alls.)

Patric som inte riktig kommer överens med "sanningar"...
 
Egentligen är det inget märkvärdigt med just Nalgene. Dom har bara fattat att utnyttja ett befintligt material och göra en flaska, låt vara med stor öppning vilka vissa uppskattar.

Eftersom kundpriset är högt och det knappast finns några patent som skyddar produkten, är det märkliga att inget ”kopieringsföretag” kommit med en liknande produkt.

Per
 
Re: Re: Hitta på något bättre?

öringen; sa:
thureb; sa:
Om man skall vara ute en ansträngande dag på skridskoisarna är 2-3 L varm och högoktanig dryck inte i underkant.

Att förvara denna varma dryck i 2 eller 3 termosar blir väl tungt och väl skrymmande.

Thure

Det är därför man köper termos i titan :)

Mer skrymmande och blir det lättare?

Fast jag har en skridskokamrat som har en titantermos men han har också annan lösning för den största vätskevolymen.

Hur fungerar titantermos fylld med kaffe?

Ståltermos fungerar som katalysator så att kaffet blir beskt medan glastermos ger bättre smak.

Thure
 
Brune; sa:
Egentligen är det inget märkvärdigt med just Nalgene. Dom har bara fattat att utnyttja ett befintligt material och göra en flaska, låt vara med stor öppning vilka vissa uppskattar.

Eftersom kundpriset är högt och det knappast finns några patent som skyddar produkten, är det märkliga att inget ”kopieringsföretag” kommit med en liknande produkt.

Per

Riktigt. Hög tid för Biltema att träda in o sänka såväl pris som hipfaktor.
 
Brune; sa:
Eftersom kundpriset är högt och det knappast finns några patent som skyddar produkten, är det märkliga att inget ”kopieringsföretag” kommit med en liknande produkt.
Jag har bestämt för mig att jag sett liknande flaskor av märket Hiker (eller Everest?) med ett 25-30 kronor lägre pris.
Har jag månne sett fel?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.