Några förnumstiga idéer:

Jag har nog skrivit dom här grejerna tidigare, men eftersom vi tycks komma igång nu så kör vi en repris. Håll tegodo, den som vill:

Paddelflottör:
Skär till ett gäng bitar av ett liggunderlag. Stoppa in dessa i en sk "persedelpåse" av nylontyg. Byt ut snöret mot en gummicord. Voilá!
Alltid redo utan blåsande. Funkar dessutom enligt nedan.

Stöd under låren:
Under färd placeras flottören under låren, precis framför sitsen. För att få lite bättre bredd på stödet så sitter du på ett stycke liggunderlag, långt nog att täcka sitsen och vikas runt flottören. Underlaget funkar dessutom enligt nedan.

Skydd vid brygg-uppläggning:
Ovan nämnda liggunderlagsstycke lägger du över bryggkanten då kajaken skall dras upp på en brygga. Gör ett litet hål i ett av hörnen, fäst en tamp på några meter, så kan du säkra att underlaget inte far ut i vattnet (vid iläggningen). Både flottören och underlaget säkras i båten under färd. Flottörens lina pular man in i flottören, för att slippa trassla in sej i densamma.

Att dra upp en kajak på en brygga, även med last:
Placera kajaken rakt ut från bryggan. Lyft stäven så högt du kan, samtidigt som du går in över bryggan. När båtens mitt är innanför bryggkanten är det bara att lägga ner stäven och båten lägger sej snällt på plats! Inga risker för skrap eller stora bryt-påfrestningar på skrovets botten!

För att det inte skall bli för långt, detta inlägg, så slutar jag nu :)

Strmbrg,
[Ändrat av Strmbrg 2002-08-02 kl 09:37]
 
Härligt Strmbrg

Hej,
om jag tolkat din rika flora av inlägg rätt, så är du relativt ny kanotist (eller vad vi ska kalla oss enl ett annat forum).

Kul att läsa om alla dina idéer och uppslag. Gillar även din inställning till pryldiskussionen. Men det går inte att komma ifrån, att bra och fiffiga saker hör till, för att förhöja njutningen av friluftslivet. Även ur ett säkerhetsperspektiv, är det bra att folk har ordentliga saker med sig. Naturligtvis parad med ett bra kunnande.

Lev väl, vilket du tycks göra
ABH

PS. Ser fram mot att få läsa ditt nästa uppslag/idé/inlägg DS
 
Jag är en ren nyburgare!

Eller snarare "Hamnburgare" :)
Jag tog nämligen mina första darriga paddeltag i våras, inne i vår båthamn.

Fnulare har jag emellertid alltid varit. Kan sitta och stirra på en pryl ett bra tag, bara för att (kanske) komma på hur jag skall fixa till det på enklaste och bästa vis.

Ett par saker som kanske inte direkt är "konstruktioner" men möjligen ändå ganska vettiga:
Jag har alltid en tamp mellan mej själv och kajaken. Brukar lossa den när jag går hem, dock. :)
-Vad gör du om du ramlar ur, det blåser och kajaken seglar iväg?..

När du ramlat ur, finns det ett otal lösningar. Eskimåvändning i några hundra varianter eller flottör, är väl det som brukar vara lösningen.

Om man är nära land, så är det nog enklast för de flesta att bogsera simmandes dock!
-Låt kajaken ligga uppochner i vattnet! Då rinner det mesta av vattnet ur sittbrunnen och båten blir lättare att simma med.

Strmbrg,
 
Uppåner?

Undrar bara om det verkligen kan vara enklare att
simma med kajaken upp å ner???
För mej ter det sej betydligt smidigare att ha kajaken
på "rätt köl"...........hela tiden!!!!!!!
Då jag själv började min bana som "kanotist" ja eller
vad nu man ska kalla sej(jag paddlar kajak),fick jag av
mina intsruktörer lära mej följande:
Vid kapsejsning vänd kajaken på rätt köl så snabbt som möjligt å ta reda på paddeln.Sen visar det sej om uppgång i kajaken från vattnet är möjlig eller om det
blir till att simma!!!!!
Detta har visat sej fungera alldeles utmärkt,men alla
sätt är ju bra utom de dåliga./Jampa
 
Vänd på kajaken

Senast i onsdags simmade jag i forsen och min erfarenhet är - vänd på kajaken så fort det går. Annars blir det tungt att simma med kajaken.
Måste lära mig göra eskimåsväng...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.