Några dagars tur i skärgårn, tips någon?

Hej!
Skulle behöva lite förslag på en kajaktur i stockholms skärgård. Vi är två stycken som tänkte hyra kajak, plocka med ett tält och spritkök och ge oss ut på lite äventyr i två till tre dagar.

Planen är väl att åka ut till någon hyffsat stor ö i skärgården, hyra kajak och paddla nära land, möjligtvis till någon närbelägen ö. Då vi aldrig gjort detta tidigare skulle vi behöva lite tips på lämpligt område och kanske några nybörjartips?

Vore oerhört tacksam för svar då jag inte kunnat hitta mycket information för oss nybörjare som ska ut på några dagars tur i skärgårn, drar på måndag morgon :)
 
Hej!
Skulle behöva lite förslag på en kajaktur i stockholms skärgård. Vi är två stycken som tänkte hyra kajak, plocka med ett tält och spritkök och ge oss ut på lite äventyr i två till tre dagar.

Planen är väl att åka ut till någon hyffsat stor ö i skärgården, hyra kajak och paddla nära land, möjligtvis till någon närbelägen ö. Då vi aldrig gjort detta tidigare skulle vi behöva lite tips på lämpligt område och kanske några nybörjartips?

Vore oerhört tacksam för svar då jag inte kunnat hitta mycket information för oss nybörjare som ska ut på några dagars tur i skärgårn, drar på måndag morgon :)

Är hela grejen m friluftsliv nytt eller är det bara själva paddlandet som ni inte är så säkra på?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Är hela grejen m friluftsliv nytt eller är det bara själva paddlandet som ni inte är så säkra på?

Friluftslivet är vi vana vid men paddlandet är vi inte säkra på, mer än att vi båda testat på några gånger korta turer. Hittade ett ställe som heter Norra Stavsudda. Ser ut att vara hyffsat skyddat (så länge vädret är ok?) och nära till många små öar. Bastu bland annat vilket låter toppen :)

Någon med erfarenhet från detta område?

http://www.stavsudda-handel.se/index.html
 
Söderarms skärgård utanför Norrtälje kan jag rekommendera, idealisk för förstagångsturer. Inga stora överfarter, tät skärgård, möjlighet att handla på Fejan. Börja från Räfsnäs på Rådmansö om ni hyr kajak i land, annars kan man hyra på Fejan.
Vattungarna är en pärla om ni vill ut en bit, därifrån ser man soluppgången över öppet hav.
 
Söderarms skärgård utanför Norrtälje kan jag rekommendera, idealisk för förstagångsturer. Inga stora överfarter, tät skärgård, möjlighet att handla på Fejan. Börja från Räfsnäs på Rådmansö om ni hyr kajak i land, annars kan man hyra på Fejan.
Vattungarna är en pärla om ni vill ut en bit, därifrån ser man soluppgången över öppet hav.

Det lutar åt Fejan eller Norra stavsudda. Vattungarna ser väldigt fint ut och det är ju egentligen ut till kobbarna jag vill, men känns som att det ligger en bit ut, dvs mycket paddling i ytterskärgården, kanske lika bra att hålla sig i mellanskärgården första turen :)
 
Hej!
Skulle behöva lite förslag på en kajaktur i stockholms skärgård. Vi är två stycken som tänkte hyra kajak, plocka med ett tält och spritkök och ge oss ut på lite äventyr i två till tre dagar.

Planen är väl att åka ut till någon hyffsat stor ö i skärgården, hyra kajak och paddla nära land, möjligtvis till någon närbelägen ö. Då vi aldrig gjort detta tidigare skulle vi behöva lite tips på lämpligt område och kanske några nybörjartips?

Vore oerhört tacksam för svar då jag inte kunnat hitta mycket information för oss nybörjare som ska ut på några dagars tur i skärgårn, drar på måndag morgon :)

Hej,

Kan klart rekomendera att utgå från Ankarudden/Torö/Nynäshamn, där har de uthyrning av kajaker samt bra med parkering.
Du har härifrån väldigt nära till yttersta skärgården men kan ändå paddla "inomskärs" och skyddat. Så tillåter vädret kan ni paddla på utsidan av ön Järflotta och har då bara öppet hav utanför er=) Kan även tipsa om ön Sandskär som ligger där och som även är bra skydd i alla väder, är dock nästan alltid annat folk där då den lilla ön är populär med sin långgrunda sandstrand. En favorit är dock viken som heter "Skvallran" på sjökortet och ligger på utsidan av Järflotta. Bra tältmöjligheter och mäktig utsikt på kvällen.
Om ni inte måste komma iväg från civilisationen kan jag även rekomendera att paddla ut till Öja från Ankarudden. Otroligt fin ö med Landsort fyr på och en liten pub som serverar landsorts lager, ön har även tältmöjligheter men man kan ju ta några timmar där och sedan paddla vidare till en egen kobbe.
Det var väl ett litet tips det, finns säkert flera som vart i området. Fråga gärna mer om det undras något.

/Robban
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Kan verkliga rekommendera vattungarna, en riktig pärla. Var där för några dagar sen. Om du kollar under juliturer, så är bilderna därifrån förutom de första bilderna vilket är från kapellskär vid plomman, också fin ö om man gillar sandstrand, dock i inte så mycket vildmarkskänsla, men ett fika stopp kanske.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.