Något vindtätare fleece med huva?

Jag har en fleece som jag älskar, bland dess många goda egenskaper märks framförallt att den är relativt vindtät. Alltså inte helt tät, men det blåser inte rakt igenom vid minsta pust, som det ju ofta gör med fleece.

Jag tror det handlar om en 2012 års Norröna Narvik warm2 stretch.

Det jag älskar är att den väger mindre än en softshelljacka, andas bättre, funkar som mellanlager men är otroligt mycket bättre som yttersta lager än vanliga fleecetröjor/jackor. Vid hög aktivetet på vintern är den perfekt över underställströjan, behövs inget annat. På sommarne är den perfekt över en t-shirt när man seglar eller på rasten.

Kort sagt är det ett sådant plagg jag alltid tar med mig överallt, oavsett om det är skärgård, öken eller berg jag ska till.

Nu letar jag efter en nästan likadan, fast med huva. Tyvärr verkar det som om Norröna slutat göra den här tröjan i exakt det material de använde tidigare, den luvtröja de har kvar i lite vindtätare material ser mer ut som en vanlig hoody och luvan sluter inte tätt som en balaclava.

R1 hoodien som ju är otroligt populär verkar inte alls ge det vindskydd jag är ute efter.

Så nu är jag ute efter tips på andra alternativ. Behöver absolut inget regnskydd, och det bör inte vara helt vindtätt - men inte tappa hela värmande förmågan i måttliga vindar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nya zeeländska jaktmärken gillar vindtät fleece och huvor, kolla t.ex. stoney creek, ridgeline och swazi. Har en jacka från ridgeline som jag tycker är mkt bra vis a vis priset. Färgvalet är dessvärre begränsat. Jag har varit sugen på en del grejer från stoney creek, men sydde själv istället.

Tack för tipsen,.

Nu är jag dock inte ute fter något som är helt vindtätt, detta blir alldeles för svettigt för mig. Det jag gillar så mycket med den jag har nu är att den bara är lite vindtätare än en vanlig fleece, men allt över 3-4 m/s går fortfarande igenom. En lite tätare vävd fleece bara.

Jag upplever att vanlig fleece (och den mesta ullen) släpper igenom minsta vindpust och därmed ställer krav på yttre skal för att ha någon som helst värmande effekt. (Eftersom det nästan alltid är åtminstone lite vind.)

Då gillar jag skarpt en lite tätare, men ej helt vindtät tröja. Svalare och mindre svettigt än vindblus eller softshell, väger mindre och känns skönare. Däremot tål den förstås inget regn.

I så fall kan jag rekommendera följande med de värme/vindegenskaper som du efterfrågar. dock utan huva. Men om du googlar materialet i länkad tröja kanske du får upp nått.

Taiga: Dayton

Har denna tröjan själv, väldigt lagom om det blåser lite kallt.

Tack för tipsen,.

Nu är jag dock inte ute fter något som är helt vindtätt, detta blir alldeles för svettigt för mig. Det jag gillar så mycket med den jag har nu är att den bara är lite vindtätare än en vanlig fleece, men allt över 3-4 m/s går fortfarande igenom. En lite tätare vävd fleece bara.

Jag upplever att vanlig fleece (och den mesta ullen) släpper igenom minsta vindpust och därmed ställer krav på yttre skal för att ha någon som helst värmande effekt. (Eftersom det nästan alltid är åtminstone lite vind.)

Då gillar jag skarpt en lite tätare, men ej helt vindtät tröja. Svalare och mindre svettigt än vindblus eller softshell, väger mindre och känns skönare. Däremot tål den förstås inget regn.

Hur såg det gamla materialet ut? Har du någon bild? Det nya ser ut att likna powerstretch

Hur såg det gamla materialet ut? Har du någon bild? Det nya ser ut att likna powerstretch

Efter ytterligare efterforskningar undrar jag om det inte är vanlig powerstretch pro fast med gömt namn. Verkade länge som att de hade kombinerat den med något eget, men börjar tro att så inte är fallet.

Den jag har ser ut som på bilden. Vill helst ha exakt samma tröja fast med balaclavaliknande huva. Den är så himla bra i många lägen, men saknar huvan ibland.

11969.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips