Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissar på någon typ av strävsopp (baserat på "fnasen" jag tycker mig ana på foten) och i så fall är den ätlig. Dock ser ditt exemplar lite gammalt ut...
Jag är skitkass på svampar men från överlevnadsboken minns jag att nästan alla soppar går att äta.
Googlade lite snabbt och det är tydligen bara Djävulssoppen som är giftig, de andra "oätliga" smakar bara illa. Och den finns bara på Öland och Gotland.
Jag tyckte också att det var en sopp och jag har ätit alla som liknar den här. Det var inte så mycket tid för foto. Tjejen spydde hela tiden men det berodde nog inte på svampen eftersom alla de andra mådde finemang. Jag gissade på magsjuka och behandlades därefter. Därför bara en bild. Hoppades på att någon ödmjuk människa skulle kunna hjälpa mig med namn trots att jag är så jävla dum att jag inte tänkte på att fota alla vinklar.
Jag tyckte också att det var en sopp och jag har ätit alla som liknar den här. Det var inte så mycket tid för foto. Tjejen spydde hela tiden men det berodde nog inte på svampen eftersom alla de andra mådde finemang. Jag gissade på magsjuka och behandlades därefter. Därför bara en bild. Hoppades på att någon ödmjuk människa skulle kunna hjälpa mig med namn trots att jag är så jävla dum att jag inte tänkte på att fota alla vinklar.
Som sagt, baserat på "fotfnaset" någon form av strävsopp. Kan vara björksopp, aspsopp, tallsopp... Lite beroende på vilka träd som växer i närheten. Men det spelar ingen större roll, lika ätliga allihop.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...