Någon som varit väster om Singistugorna?

avslutad210712

Gäst
Jag snabbtestade att kasta lite i översta sjön i Èuhèavággi (enligt friluftskartan pros namn - tror dalen hette Tsutsuvagge förut) i fjol när vi gick förbi och det var rätt hyfsat fiske. Fick en röding på första kastet och hade på säkert 7-8 till under en halvtimmes fiske men pga trasigt spö var det lite svårt att landa dem. Tänk på att det går en kommungräns precis i de trakterna så om du skall lösa fiskekort kan det bli lite besvärligt.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag snabbtestade att kasta lite i översta sjön i Èuhèavággi (enligt friluftskartan pros namn - tror dalen hette Tsutsuvagge förut) i fjol när vi gick förbi och det var rätt hyfsat fiske. Fick en röding på första kastet och hade på säkert 7-8 till under en halvtimmes fiske men pga trasigt spö var det lite svårt att landa dem. Tänk på att det går en kommungräns precis i de trakterna så om du skall lösa fiskekort kan det bli lite besvärligt.

Hittar inget ens liknade namn på kartan eller på lantmäteriets hemsida.

En annan här refererar på utsidan refererar till till tsustavagge som Cuhcavaggi där leden går. Där är det sjö nästan hela vägen till hukejaure.

dessa namn dessa namn....

Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Hittar inget ens liknade namn på kartan eller på lantmäteriets hemsida.

En annan här refererar på utsidan refererar till till tsustavagge som Cuhcavaggi där leden går. Där är det sjö nästan hela vägen till hukejaure.

dessa namn dessa namn....

Efter lite letande hittade jag BD6 och visst är det Cuhcavagi jag menar och då framförallt sjön 889. I sjön närmast tjäktjavagge såg jag bara småfisk men det finns säkert större fisk i den.

Vi gick i fjol Singi-Hukejaure-Sitasjaure. Säkert en vacker sträcka men vi hade otur och det låg kvar en massa snö. Vi fiskade inte och det var ju tur eftersom många sjöar var istäckta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips