Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.)

Jag sitter och planerar olika alternativa färdvägar för den Sarektur jag kommer påbörja om dryga veckan. Rapadalen är ju underbart vacker, men jag tycker inte särskilt mycket om att gå nere i videsnår och toktät björkskog om jag kan undvika det. Jag kommer enligt detta alternativ att komma västerifrån från Sarvesvagge, och läste i Neregårds om den alternativa väg in i Rapadalen som går ovanför Dielmabuollda, dvs rutten längst söderut i bilden från Sarvesvagge in i Rapadalen. Med den undviker jag de ofta besvärliga vaden vid Sarvesvagges östra del samt en hel del svårgenomtränglig skog. Men mycket bök nere i dalen verkar ändå vara kvar innan jag kommer till Skarja. En sak jag därför undrar är hur svårt det är att göra sig en "höga vägen" på norra delen av Rapadalens södra sida? Jag är ganska förtjust i toppturer i största allmänhet, och reser med (för att vara Sarek alltså) lätt packning, men samtidigt vill jag inte gärna finna passagerna alltför svåra när jag står där, då jag varken har glaciärkunskaper eller klätterutrustning. Så jag undrar om någon givit sig på något liknande. Jag har markerat ut två färdvägar (öster respektive väster om Jågåsjgskatoppen) som exempel på vad jag tänker mig.

Tankar, erfarenheter?
Screenshot 2020-08-03 at 01.27.24.png
 
Jag har ingen åsikt om din dina olika ruttförslag då jag själv inte gått någon av dessa. Jag är däremot lite fundersam på avslutningen där det ser ut som om du tänkt ta dig över Goupherjåhkå mellan Alggavagges mynning (Renvaktarstugan) och Skarja? Den vägen skulle jag inte vilja testa. Skall du försöka vada över Gálmmejåhkå tror jag du behöver ta dig en bit längre in i Alggavagge. Även Goupherjåhkå vadas lätt en bit uppströms sammanflödet med Gálmmejåhkå dvs i Gouphervagges mynning.
 
Jag har ingen åsikt om din dina olika ruttförslag då jag själv inte gått någon av dessa. Jag är däremot lite fundersam på avslutningen där det ser ut som om du tänkt ta dig över Goupherjåhkå mellan Alggavagges mynning (Renvaktarstugan) och Skarja? Den vägen skulle jag inte vilja testa. Skall du försöka vada över Gálmmejåhkå tror jag du behöver ta dig en bit längre in i Alggavagge. Även Goupherjåhkå vadas lätt en bit uppströms sammanflödet med Gálmmejåhkå dvs i Gouphervagges mynning.
Det är enkelt att vada Kuoperjåkkå precis efter den kommit ned i Skarja.
 
Jag har ingen åsikt om din dina olika ruttförslag då jag själv inte gått någon av dessa. Jag är däremot lite fundersam på avslutningen där det ser ut som om du tänkt ta dig över Goupherjåhkå mellan Alggavagges mynning (Renvaktarstugan) och Skarja? Den vägen skulle jag inte vilja testa. Skall du försöka vada över Gálmmejåhkå tror jag du behöver ta dig en bit längre in i Alggavagge. Även Goupherjåhkå vadas lätt en bit uppströms sammanflödet med Gálmmejåhkå dvs i Gouphervagges mynning.
Det är enkelt att vada Kuoperjåkkå precis efter den kommit ned i Skarja.

Ja, det verkar åtminstone så på Neregård, som inte ens markerat den övergången som ett vad (något han normalt inte verkar göra om det är ett mindre vad). Se del av hans föreslagna rutt nere i dalen nedan.
Screenshot 2020-08-03 at 11.44.49.png
 
Ja, det verkar åtminstone så på Neregård, som inte ens markerat den övergången som ett vad (något han normalt inte verkar göra om det är ett mindre vad). Se del av hans föreslagna rutt nere i dalen nedan.Visa bilaga 32877
Han drar inte sina linjer så exakt eller så vet han inte bästa vägen. När det gäller vadstället så ligger det nedanför den nedersta höjdkurvan där det är helt plant. dvs mellan .686 och nedersta höjdkurvan. Det är jämn grusbotten.
 
Han drar inte sina linjer så exakt eller så vet han inte bästa vägen. När det gäller vadstället så ligger det nedanför den nedersta höjdkurvan där det är helt plant. dvs mellan .686 och nedersta höjdkurvan. Det är jämn grusbotten.

Så kan det ju vara, bara jag vet på ett ungefär så testar jag ju runt. Men du menar nånstans ovanför "8:an" i bilden, gissar jag.
 
Har ju såklart ingen erfarenhet av förslagen. Men gissar att det är bara blockhav & stenigt och väldigt brant bitvis enligt kartan. Kanske det finns en orsak att det inte är en etablerad färdväg.
 
Har ju såklart ingen erfarenhet av förslagen. Men gissar att det är bara blockhav & stenigt och väldigt brant bitvis enligt kartan. Kanske det finns en orsak att det inte är en etablerad färdväg.

Jo, blockhav får man nog räkna med däruppe. Jag tänker mer på om det är några särskilda svårigheter som inte låter sig utvisas av kartan. Själva lutningen är ju visserligen rätt stor här och där, men inte värre än vid många toppturer jag gjort, tycks det mig när jag tittat på kartan.
 
En person jag tror kan ge svar på frågor om hur man förflyttar sig i Oalgásj är Tristan Tempest. Han är dock inte på Utsidan så ofta numera utan mest på Facebookgruppen om Sarek.
 
Det är förvånansvärt lättvandrat däruppe, med mestadels klappersten och grus som underlag.

Vägen upp går bra att gå den sträckningen du ritat. Tänk på att vada Ridanjunjesjågåsj nere vid Sarvesjåhkå eftersom den blir brant och smal längre upp. Längst upp vid Dielmanjunjesjågåsj finns fantastiska tältplatser med utsikt över Rapaselet.

Jågåsjgaskajågåsj har jag aldrig följt så långt uppströms, så jag vet inte hur det ser ut där den kommer ut ur glaciären. Den kan säkert vara svårvadad ibland och det ser ut som om det är rätt branta dalsidor också, så man kanske måste upp lite på glaciären.

Man får vara lite försiktig ner mot Oarjep Oalgasjjiegna eftersom den glaciären fortsätter längre mot sydost än vad kartan visar, men där är täckt av grus och sten. Det är ju tråkigt att ramla ner i något hål...

Oalgasjjågåsj är rätt plan längst upp och borde gå att vada där, och annars går det bra att gå upp på glaciärtungan för att passera den.

Nerförsbacken på norrsidan av massivet är väl det som jag tycker känns mest osäkert. Jag tror att det går att hitta vägar ner som inte kräver klättring, men det är kanske inte helt enkelt när man kommer uppfrån.

Guohperjåhhkå går att vada både nedanför vattenfallet och vid selet en liten bit uppströms även vid rätt hög vattenföring.

Olaf Svenningsens gamla sareksidor hade ett kapitel om området:

Oarjep Oalgasjjiegna:
20100828_141058.JPG
 
Precis en tur jag skulle vilja gå. Hoppas att du genomför den. Vid bra väder måste det vara fantastisk utsikt och att få se Sarekfjällen från ett ovanligt perspektiv. Ser fram emot en berättelse från vandringen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
HellenS Någon som gått nya Lapplandsleden? Fjällvandring 9
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Cuba Cola Någon som använder UL säckar som packpåse? Fjällvandring 5
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
JTTTOTW Någon i Kvickjokk som säljer Myggmedel? Fjällvandring 2
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Lasse Åbom Någon på LMV behagar skämta? Fjällvandring 13
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
pandaexplorer Vandringtips för någon med höjdskräck (Geiranger, Romsdal, SunnmorsAlpane) Fjällvandring 0
matjord Någon att vandra med Fjällvandring 4
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
afonga Tips på fjordvandring i Norge, någon? Fjällvandring 3
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
TruckerLeffe någon som vill vandra med mig v30? Fjällvandring 1
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
majkiiz Kebnekaise, någon? Fjällvandring 0
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
CFGustavsson Kungsleden i Augusti, någon? Fjällvandring 9
Taliaferro Någon som vandrat på Senja eller i Lyngsalpene? Fjällvandring 13
CafT Glada amatörer vill ut, hjälp någon? Fjällvandring 9
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
mcar Någon som vill vandra i Kirunafjällen Fjällvandring 2
Gustav Cronhamn Någon som varit på Rysy i Polen? Fjällvandring 2
chnaon Storulvån-Helags mm Någon mer nu i veckan som kommer? Fjällvandring 2
Nån Någon som vandrat Basstavagge i år? Fjällvandring 0
Wilde Sau Någon som bestigit Saitaris eller Pierikpakte? Fjällvandring 0
Angy Någon som vill fjällvandring i sommar? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...