Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är det någon som har erfarehet av P&H Iceflow havskajak.
-fördelar/nackdelar med modellen
-övrig kritik
-sjöduglighet/packmöjligheter
- ev. modifieringar, tillbehör ?
Fördelar trygg bra kvalitet. Nackdelar små packluckor på tidiga modeller, svår att surfa med och lite krånglig att hålla på kurs i sned medsjö. Bra för långa paddlare.
I min P&H broschyr som jag skaffat 1995 finns Iceflow med såväl liten som stor sittbrunn (LC). Bakre packluckan är oval (stor).
Övriga data
Längd=518cm
Bredd 61 cm
Sittbrunn 40*58 cm. LC=40*73 cm
Främre packutrymmet= 55 liter
Sittbrunnen =150 liter
Aktre packutrymmet= 125 liter
kom som en uppskattad nyhet från Valley ca 1990. P&H kom med dem nästan samtidigt på både äldre och nykonstruerade modeller.
I början kunde man beställa många modeller med liten eller stor lucka. Nigel Foster valde stor lucka både fram och bak när han konstruerade Legend kring 1990. Valleys Nordkapp kunde beställas med tre olika sittbrunnsalternativ i början på 90-talet.
Flera sittbrunnsalternativ på Icefloe fanns också ganska tidigt (80-talet?).
Sittbrunnsalternativen tror jag inte var så många. Tre olika sitsbredder fanns på de tidigare modellerna. Därtill tror jag att P&H flyttade sitsen längre bak i sittbrunnsringen i de senare modellerna för att få bättre balans vid dagspaddling utan packning.
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
5 kommentarer
Med Husum passerat och bara sol i väderleksrapporten närmade jag mig höga kusten. Vid skagsudde urskilde sig då höga öarna på andra sidan ...
1 kommentar
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer