Någon som har cyklat Kilsbergsrundan?

Jag undrar om någon har cyklat Kilsbergsrundan?
I vilket skick är leden och hur är övernattningsmöjligheterna? Är det mycket grus eller mest asfalt? Är det någon del som är mer trafikerad?

Jag undrar eftersom leden är 23 mil lång och jag funderar på att cykla den tillsammans med en 11-åring nästa sommar. Då lär det bli dagsetapper om 4-5 mil. Vi tar med tält, så tips på bra campingställen (helst invid sjö) vill jag gärna ha.

Barnvänlighet och möjlighet till bad är alltså sånt jag prioriterar.

Andra alternativa leder som passar in på dessa kriterier och som inte är längre än 20-25 mil tar jag också gärna emot tips om. Det är bra om leden går runt tillbaka till utgångspunkten så man kan färdas dit med bil.

Tackar, Eva

hej
jag åkte rundan på 4 dagar för ett par år sen jag åkte ut från örebro och gick på i nora. det är en väldigt naturfin runda med en hel del grus specielt norra delen. jag tältade fritt det finns massor av fina platser vid sjöarna vid nittälven bodde jag i vindskydd.det fins några riktiga motlut men ta apostlahästarna då meningslöst att slita utsig i en seg motluta. i norra delen är det långt mellan proviantställena detta kräver lite tankeverksamhet. det går att åka turen med undertakboende men för mej är det ingen känsla jag vill utnytja allemansrätten.
det är bara ut och cykla god tur!!!!!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
hej igen
glömde att berätta att det fins 2 rundturer till här i regionen på 230 km var. en går mest runt örebro och en i tiveden information fås på turistbyrån örebro.du har vä tur beskrivningen för bergslagen den klarade jag mej bra på. hälsis

Hällebrottet?

Tack för svar om Kilsbergsrundan. Hittar inte Nittälven på kartan? (den som tillhandahålls på http://www.fritid.t.se/cykelleder/pdfer/kilsbergsrundan.pdf)

Då vet du kanske något om Hällebrottet (strax sydost om Kumla)? Ser ut som om det finns badplats där - är det ett gammalt stenbrott som blivit vattenfyllt? Är det ett bra badställe? Kan man även campa där?

Ser fantasieggande ut på kartan...

Hälsn Eva

Visst kan man bada i kalkgruvan i hällabrottet.
Dock kan jag utfärda en varning om du vill ha lung och ro. Häften av kumlas och hällabrottets barnfamiljer/ungdommar brukar åka dit under sommaren.
Camping möjligheterna har jag lite dålig koll på där.

svar

ursäkta ursäkta jag blanda i korten nittälven är på den norra rundan så det är inte så mkt grus på kilsbergsrundan och inte helle så många backar är du i hällabrottet så passa på att gå en fin vandring runt brotten det sitter info skyltar det går också att få inf i turistbyrån i kumla
hälsis

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips