Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen?

Hur är snöläget och hur är det med vattnet? Jag och min hund ska upp dit v 34 och tänkte gå den sträckan. Vi tänkte tälta, men hur kul blir det om det är snöigt och kallt? Finns det någon bra sida där man kan hålla lite koll på hur vädret är?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Kom hem i måndags efter att ha gått Abisko-Nikka (ej kungsleden). Lite kallare än vanligt, lite blötare och lite lerigare. På högre höjd verkade det ligga lite mer snö än vanligt. Men inget som skapade några problem, bara att extrakläderna kom till användning (mössa, vantar osv). Hopppas du får fint väder och en bra tur!
 
Kom hem i måndags efter att ha gått Abisko-Nikka (ej kungsleden). Lite kallare än vanligt, lite blötare och lite lerigare. På högre höjd verkade det ligga lite mer snö än vanligt. Men inget som skapade några problem, bara att extrakläderna kom till användning (mössa, vantar osv). Hopppas du får fint väder och en bra tur!

okej! tack =) har hellre lite kallare väder eftersom min vovve är ganska värmekänslig, så det var skönt att höra. Blir att ta med sig lite varmare kläder mao...
 
Kom hem idag.

Jo det är blött - rätt rejält bitvis. Så vatten finns det överallt och några av jokkarna utmed leden kan behöva vadas beroende på regnmängder. Vi stötte på vad sista jokken innan Tjäktja - där finns det dock en utmärkt snöbrygga 100 m uppströms som bör hålla resten av sommaren. På väg mot Sälka blev det dock ett vad, men ett rätt lätt sådan.

Snö ligger mycket mer än vanligt. På väg upp över Tjäktja behöver man ta sig över ett snöfält (på norrsidan av passet alltså).

Angående vädersajter så är det väl yr och smhi i vanlig ordning som gäller, med reservation för att variationen mellan dalar är stor.

Lycka till.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.